بدعت‌گذاری در واگذاری‌های بانکی

بانک‌ها می‌توانند سهام بنگاه‌های تحت پوشش خود به بخش خصوصی واقعی را با نظارت سازمان بورس واگذار کنند

در اجرای ماده 16 قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و ارتقای نظام مالی مصوب سال 1394 یکی از اولویت‌های وزارت اقتصاد واگذاری اموال مازاد و سهام تحت تملک بانک‌ها و شرکت‌های تابعه فعال در امور غیربانکی است. اگرچه بسیاری از مسئولان اقتصادی در هر دوره‌ای بر خروج بانک‌ها از بنگاه‌داری تاکید کرده‌اند،اما این در حالی است که با وجود تمامی‌تأکیدها، هنوز بسیاری از بانک‌ها به بنگاه‌داری مشغولند.

زیان ده بودن و قیمت بسیار بالا
علاقه بانک‌ها به بنگاه داری را می‌توان برای تأمین سود دانست که با در اختیار داشتن شرکت‌های زیرمجموعه، بخشی از هزینه‌های خود را تأمین کنند. البته باید گفت برخی از اموال و شرکت‌های بانک‌ها به سادگی قابل فروش نیست و در واقع مشتری برای آن‌ها وجود ندارد.
دلیل پیدا نشدن مشتری برای برخی اموال و شرکت‌های بانکی،زیان‌ده بودن بسیاری از شرکت‌های زیرمجموعه بانک‌ها و مشکلات آن‌هاست. همچنین مورد دیگر اموالی است که به دلیل وسعت بالا، قیمت بسیار بالایی برای فروش دارند و عملاً خریدار چندانی برای آن‌ها وجود ندارد.

طراحی و تصویب شیوه‌های جدید واگذاری
فرهاد دژپسند در آغاز فعالیتش در وزارت اقتصاد، در دستوری فوری معاون بانک، بیمه و شرکت‌های دولتی وزارت اقتصاد را مکلف به پیگیری پروژه واگذاری اموال مازاد بانک‌ها ساخت تا شرکت‌ها، املاک و بنگاه‌های اقتصادی نظام بانکی کشور هر چه سریع تر به بخش تولید و خصوصی بپیوندند.
همچنین وزیر اقتصاد در نشست  اخیر خود با مدیران عامل بانک‌های دولتی از آنها خواست، برنامه مدون واگذاری‌ها شامل زمان بندی و شیوه‌های واگذاری اموال و دارایی‌های مازاد خود را به معاونت امور بانکی، بیمه و شرکت‌های دولتی این وزارتخانه ارائه دهند. وزیر اقتصاد با بیان اینکه واگذاری این اموال می‌تواند به شیوه‌های مختلف از جمله فروش مستقیم، اجاره به شرط تملیک، واگذاری مدیریت، صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله در بورس ( ETF) یا هر شیوه مناسب دیگری صورت گیرد، به طراحی و تصویب شیوه‌های جدید واگذاری، توسط هیأت عالی واگذاری اشاره داشت که می‌تواند مورد استفاده بانک‌ها نیز قرار گیرد.
دژپسند از تصویب امکان واگذاری شرکت‌ها و اموال مازاد بانک‌ها در قالب قانون اصل ۴۴ خبر داد و افزود: بانک‌هایی که ناچار به تملیک این گونه بنگاه‌ها شده‌اند، می‌توانند با بهره گیری از تیم‌های کارآفرین، نسبت به ساماندهی و سپس واگذاری بنگاه‌های خود اقدام کنند. همچنین باید برنامه واگذاری اموال و دارایی‌های مازاد بانک‌ها تا انتهای سال ۱۳۹۸ به سرانجام برسد.

 

  • راضیه عموزاد خلیلی-خبرنگار
  • شماره ۳۰۹ هفته نامه اطلاعات بورس - صفحه ۵
کد خبر 407700

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 1 =