بازاری که به کنترل ریسک کمک نمی‌کند

بدیهی است هنگامی که صحبت از بورس و حتی فرابورس مطرح می‌شود، مقوله کشف عادلانه قیمت و نقدشوندگی براساس شفافیتی که در این گونه بازارها وجود دارد به میان می‌آید، با توجه به عملکرد صحیح بازار در چارچوب نظارت‌های نهاد ناظر تخصیص بهینه منابع در اقتصاد به ذهن متبادر می‌شود.

بدیهی است هنگامی که صحبت از بورس و حتی فرابورس مطرح می‌شود، مقوله کشف عادلانه قیمت و نقدشوندگی براساس شفافیتی که در این گونه بازارها وجود دارد به میان می‌آید، با توجه به عملکرد صحیح بازار در چارچوب نظارت‌های نهاد ناظر تخصیص بهینه منابع در اقتصاد به ذهن متبادر می‌شود. با توجه به ماده 99 قانون برنامه پنجم توسعه کشور تمامی اشخاص مکلفند نسبت به ثبت اوراق بهادار منتشر شده نزد سازمان بورس و اوراق بهادار اقدام کنند.
از سوی دیگر طبق مقررات شرکت‌هایی می‌توانند در بازار اول و دوم فرابورس معامله شوند که حائز شرایطی باشند که آن شرایط در هیأت پذیرش فرابورس مورد بررسی قرار می-گیرد.البته چنانچه یک یا چند از آن موارد را احراز نکنند، باید در دیگر بازارها (بجز بازارهای اول و دوم فرابورس) سهام آنها مورد داد و ستد قرار گیرند و یکی از آن بازارها، بازار پایه فرابورس است. بنابر این در بازار پایه فرابورس شرکت‌هایی وجود دارند که یا از بازار اول و دوم فرابورس اخراج شده اند و به بازار پایه منتقل شده اند و یا این‌که براساس ماده 99 قانون برنامه پنجم شامل شرکت‌هایی است که براساس تکلیف وارد این بازارها شده اند.
بنابر این یکی از ویژگی‌هایی که این گونه شرکت‌ها دارند، ریسک بالاتری است نسبت به شرکت‌های فعال در سایر بازارهای فرابورس، از این رو دغدغه سازمان بورس و فرابورس به درستی آگاهی و اعلام ریسک بالای این‌گونه شرکت‌ها به فعالان بازار است. بنابر این در همین رابطه کنترل و کاهش ریسک بازار پایه مطرح می‌شود. در این صورت باید ساز و کاری برای این گونه شرکت‌ها در نظر گرفت که از یک سو بازار عملکرد خوب خود را در چارچوب نقدشوندگی و کشف صحیح قیمت داشته باشد و از سوی دیگر ریسک بالای این گونه بازارها ضمن آگاهی دادن به فعالان بازار کنترل و مدیریت شود.
به نظر می‌رسد ساز و کار فعلی معاملات بازار پایه در قالب بازار الف، ب، ج به اهداف کنترل کاهش ریسک کمک چندانی نمی کند و پیرو آن اصلاح مقررات معاملات بازار پایه به همین دلیل مطرح شده است.
در همین رابطه جلسه ای در کانون کارگزاران با حضور مدیران برخی شرکتهای کارگزاری، تامین سرمایه و برخی فعالان بازار تشکیل و نقطه نظرات آنها در رابطه با دستورالعمل جدید بازار پایه فرابورس شنیده و جمع بندی شد. همچنین متعاقب آن جلسه ای اواسط هفته گذشته با حضور ریاست سازمان بورس و معاونت نظارت بر بورس‌ها و ناشران، مدیران فرابورس، کانون کارگزاران و کانون نهادهای مالی در سازمان بورس برگزار شد. در این جلسه گزارش مفصلی از ابعاد بازار پایه و دغدغه‌های مرتبط بر سفته بازی‌های نامتعارف و دستکاری و همچنین چگونگی کارکرد بازار پایه ارائه شد. همچنین پیشنهاداتی مطرح و نهایتاً مقرر شد تا هفته جاری نظرات و پیشنهادات در چند محور اصلی به سازمان بورس و فرابورس ارائه و در مورد آن تصمیم گیری شود.

 

  • فرزام ابوعلی- رئیس هیأت مدیره کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار
  • شماره ۳۰۹ هفته نامه اطلاعات بورس-صفحه ۲
کد خبر 407667

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 16 =