اختلاف جدی اتحادیه اروپا و ترکیه بر سر نفت

درحالی که ترکیه حفاری برای نفت و گاز را در آب‌های مرزی با قبرس و در بخش شمالی این کشور ادامه می‌دهد، اتحادیه اروپا به آنکارا هشدار داد.

به گزارش صدای بورس به نقل از یورونیوز، دولت قبرس، شرقی‌ترین عضو اتحادیه اروپا، هم اعلام کرده است که از همه امکانات حقوقی و دیپلماتیک در برابر «نفوذ ترکیه» بهره می برد و از آب‌های نزدیک به این کشور دفاع می‌کند.

 

رئیس دستگاه سیاست خارجی اتحادیه اروپا، فدریکا موگرینی، از مقامات ترکیه خواست بدلیل تاثیرات منفی این حفاری‌ها عملیات اکتشاف نفت و گاز را متوقف کنند.

دو کشتی فاتح و یاووز ترکیه در هفته های گذشته در شرق مدیترانه و در سرزمین «جمهوری قبرس شمالی» مشغول به اکتشاف و حفاری نفت و گاز هستند. اتحادیه اروپا ماه گذشته میلادی نیز در همین رابطه به ترکیه هشدار داده بود و اعلام کرد که با ادامه وضع موجود تحریم‌هایی علیه این کشور در نظر خواهدگرفت.

دولت قبرس می‌گوید علیه تمام شرکت‌هایی که با همکاری ترکیه دست به اکتشاف گاز و نفت در این آب‌ها بزنند به دادگاه های بین المللی شکایت خواهد کرد. تنش‌ها علیه ترکیه در حالی است که مقامات این کشور مدعی شده اند که منطقه مورد اکتشاف و حفاری در منطقه‌ ای موسوم به «منطقه انحصاری اقتصادی» صورت می‌گیرد که تحت حاکمیت جمهوری قبرس شمالی که ترک نشین هم است.

فاتح دونمز وزیر انرژی و منابع طبیعی ترکیه در گفتگو با خبرنگاران هفته گذشته گفت که اکتشاف و حفاری‌های در شبه جزیره کارباس در شرق مدیترانه در حال انجام است و مجوزهای لازم در این زمینه از سوی مقامات جمهوری قبرس شمالی صادرشده است. اکتشاف و حفاری نفت و گاز در مدیترانه یکی از موضوعات تنش‌زا بین قبرس و ترکیه و فراتر از آن میان اتحادیه اروپا و دولت رجب طیب اردوغان در سال‌های اخیر بوده است.

کد خبر 408416

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =