مدیرعامل کارگزاری بانک کشاورزی نقاط ضعف و قوت شبکه های اجتماعی را تشریح کرد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، حسین خزلی خرازی، در خصوص تأثیر شبکه های اجتماعی در بازار سرمایه به سنا گفت: شبکه های اجتماعی توسط مردم مدیریت می شوند و بسیار هم فراگیر شدند و سرعت و نرخ رشد آنها باورکردنی نیست. مخصوصا در کشور ما که فرهنگ شفاهی به فرهنگ مکتوب غالب است، شبکه های اجتماعی به سرعت رشد کردند و این تأثیر در بازار سرمایه نیز مشهود است.

وی ادامه داد: از نقاط قوت این است که اطلاع رسانی از این طریق، سریع و ایجاد آگاهی های عمومی بدون دخالت فرد یا گروه خاصی است و عمدتا توسط مردم پخش می شود. آفات جدی شبکه های اجتماعی که در کنار حجم مطالب آموزشی و اطلاعات رسمی و درست منتشر می شود، شایعات و اخبار کذب بین کاربران و فعالان بازار است.

خزلی خرازی افزود: در این رابطه مشاهدهد شده که همراه با تحلیل های مناسب کارشناسان بازار، هماهنگی هایی برای دستکاری قیمت ها برای ایجاد ظاهر گمراه کننده از روند بازار و معاملات انجام شده است . حتی تخریب شخصیت ها و مدیران از طریق همین شایعه سازی ها در شبکه های اجتماعی اتفاق می افتد.

وی با بیان اینکه مطلقا منظورم این نیست که راه برخورد، فیلتر کردن و بستن این شبکه ها است ، ادامه داد: تنها توصیه ای که دارم حضور موثر و تولید محتوای مفید توسط همه است. بنابراین مدیران ارشد بازار سرمایه و تحلیلگران به نام و دارای گواهینامه های حرفه ای به جای اینکه منفعلانه برخورد کنند باید حضور جدی و موثر در شبکه های اجتماعی داشته باشند و محتوای مفید تولید کنند. هر جا هم انحراف و شایعه و سوء جریانی وجود داشت این افراد و این گروه ها باید تذکر دهند و اطلاع رسانی کنند.

این کارگزار ادامه داد: نهادهای مردمی مثل شرکت های مشاور سرمایه گذاری و سبدگردان و کارگزاران و رسانه های رسمی و تابلودار بازار سرمایه برای مقابله با شایعات، وظیفه دارند این بخش از پدیده منفی شبکه های اجتماعی را کم کنند. البته مقامات ناظر از جمله دستگاه های امنیتی و اطلاعاتی نیز وظیفه دارند آنجا که به طور واقعی و آشکار تبانی های بزرگ و خیانت های بزرگ اتفاق می افتد وارد عمل شوند و افراد مزبور را شناسایی کنند .

خزلی خرازی افرود: در موارد معدودی که به نظر میرسد گروه های خاصی و با هماهنگی های صورت گرفته و سازمان یافته در حال دستکاری بازار از طریق شبکه های اجتماعی هستند، باید با آنها برخورد شود تا عبرتی برای متخلفان باشد.