در حال حاضر، سرمایه شرکت مبلغ ۲۰۰ میلیارد ریال و ارزش بازار آن ۷۸۳ میلیارد ریال می باشد. بازده شرکت در دوره یک ماهه (۱۱%-)، دوره سه ماهه (۱۵%-) و در دوره یکساله ۱۵% بوده است. شرکت جز واحدهای تجاری فرعی شرکت سرمایه گذاری عمومی تامین می باشد و واحد تجاری نهایی گروه، شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی (شستا) می باشد.
شرکت در بودجه ای که براساس عملکرد دوره شش ماهه برای سال مالی منتهی به ۲۹/۱۲/۹۶ ارائه نموده، سود هر سهم را مبلغ ۳۵۹ ریال اعلام نموده که نسبت به سال گذشته ۱۰% کاهش یافته است. همچنین شرکت در نیمه نخست سال موفق به تحقق ۱۸۸ ریال سود به ازای هر سهم معادل ۵۲% بودجه گردیده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۴۰% کاهش داشته است. در ادامه به بررسی عملکرد شرکت در دوره نه ماهه می پردازیم:
تولید و فروش
فعالیت زگلدشت در زمینه تولید و عرضه شیر و گوساله نر می باشد. شرکت در نظر دارد در سال ۹۶، حدود ۳۸٫۵ هزار تن شیر با ۱۰% افزایش نسبت به شیر تولیدی اش در سال گذشته تولید نماید و در دوره نه ماهه، موفق به تحقق ۲۸٫۸ هزار تن از آن معادل ۷۵% بودجه گردیده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۰% افزایش داشته است. همچنین در بودجه ۹۶، تولید ۱,۶ هزار راس گوساله نر با ۱۴% افزایش نسبت به سال گذشته برآورد گردیده و تا پایان آذر ماه، تولید ۱٫۲ هزار راس آن معادل ۷۸% بودجه تحقق یافته که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۷% افزایش یافته است.
در بودجه۹۶، فروش ۳۷٫۷ هزار تن شیر با افزایش ۱۱ درصدی نسبت به سال گذشته برآورد گردیده و در نه ماهه ابتدای سال، حدود ۲۸٫۳ هزار تن آن معادل ۷۵% بودجه تحقق یافته که نسبت به نه ماهه سال گذشته ۱۰% افزایش یافته است. در حالی که در بودجه۹۶، فروش ۱٫۲ هزار راس گوساله نر با کاهش ۳۴ درصدی نسبت به سال گذشته برآورد گردیده و فروش ۸۳۵ راس آن معادل ۷۱% بودجه در نه ماهه تحقق یافته که ۲۴% کمتر از مدت مشابه سال گذشته بوده است.
کل درآمد فروش شرکت در بودجه ۹۶ با ۱۳% افزایش نسبت به سال ۹۵، حدود ۵۱۹٫۳ میلیارد ریال برآورد گردیده است. زگلدشت در دوره نه ماهه، حدود ۳۸۶٫۷ میلیارد ریال درآمد معادل ۷۴% بودجه را محقق نموده که ۱۲% بالاتر از درآمد مدت مشابه سال گذشته می باشد. در نمودار زیر، درآمد فروش محصولات شرکت آورده شده است (ارقام به میلیارد ریال):
در نمودار زیر، ترکیب فروش محصولات در بودجه 96 آورده شده است:
در میان مشتریان شرکت، اسامی شرکتهای مطرح لبنی میهن، تین (دامداران)، دومینو، پاکبان و … به چشم می خورد.
در جدول زیر، متوسط نرخهای فروش محصولات شرکت در بازه های زمانی مختلف آورده شده است (ارقام به ریال به ازای واحد):
در نمودار زیر، متوسط نرخهای فروش شیر از ابتدای سال جاری آورده شده است (ارقام به ریال/کیلوگرم):
بهای تمام شده
بهای تمام شده کالای فروش رفته شرکت در بودجه 96، با 7% افزایش نسبت به سال گذشته حدود 395.6 میلیارد ریال برآورد گردیده است. ترکیب بهای تمام شده شرکت در نیمه نخست سال جاری به شرح زیر می باشد:
در نمودار زیر، ترکیب مواد اولیه شرکت آورده شده است:
همانگونه که از نمودار فوق ملاحظه می گردد، مواد اولیه شرکت عمدتا متشکل از انواع خوراک دام می باشد. در جدول زیر، مقدار، نرخ و مبلغ مواد مصرفی آورده شده است (ارقام مقدار به تن، نرخ به ریال/کیلوگرم و مبلغ به میلیارد ریال):
هزینه های مالی
شرکت در بودجه96، هزینه های مالی را حدود 14.8 میلیارد ریال برآورد نموده که در نیمه نخست سال، 63% آن تحقق یافته است. هزینه های مالی، 12% از سود ناخالص شرکت را به خود اختصاص می دهد. در نمودار زیر، روند هزینه های مالی شرکت در بازه های زمانی مختلف آورده شده است (ارقام به میلیارد ریال):
حاشیه سود ناخالص
در نمودار زیر، روند حاشیه سود ناخالص شرکت در سالهای مختلف آورده شده است:
حاشیه سود ناخالص شرکت در نیمه نخست سال جاری نیز 24% بوده است.
نتیجه گیری
زگلدشت تولیدکننده و عرضه کننده شیر و گوساله نر در کشور می باشد. به نظر می رسد شرکت از نظر عرضه شیر در کشور دارای جایگاه مطلوبی می باشد و شرکتهای لبنی شناخته شده ای همچون میهن و دامداران مشتریان آن می باشند؛ اما تقاضا برای گوساله نر در سال جاری با توجه به افزایش قیمت آن کاهش یافته است. شرکت طی اطلاعیه ای اعلام نمود که اقدام به تولید و عرضه لبنیات با برند “نصف جهان” در حجم محدود از مهر ماه سال جاری جهت تبلیغات نموده که در صورت افزایش تولید و عرضه آن در سال آتی انتظار افزایش سودآوری شرکت از این محل وجود دارد. همچنین در سال جاری، صحبتهایی در زمینه فراهم شدن شرایط صادرات محصولات به کشور روسیه شنیده می شد که علیرغم تلاشهای بسیار هنوز به نتیجه نرسیده و امکان اجرایی شدن آن فراهم نگردیده است. امید می رود با برداشته شدن موانع صادرات در سال آتی تقاضا برای شیر و به تبع آن درآمد عملیاتی افزایش یابد و در نتیجه سودآوری شرکت بهبود یابد. شرکت در ماههای اخیر افزایش نرخ محصولات را تجربه نموده است. در صورتی که فروش محصولات شرکت در سه ماهه باقیمانده از سال جاری با نرخهای آذر ماه صورت پذیرد و حاشیه سود ناخالص شرکت مشابه شش ماهه در نظر گرفته شود، انتظار افزایش سودآوری به محدوده 400 ریال (معادل 12% تعدیل مثبت) وجود دارد.
منبع: کارگزاری آبان