تاریخ انتشار: ۱۹ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۲

سرمقاله/ حبیب‏رضا حدادی، مدیرعامل و عضو هیات‌مدیره شرکت تامین‌سرمایه امید؛ اصلاح ساختار اقتصادی در تمام کشورهای دنیا با فازهای مختلف توسعه‌یافتگی، در گرو ترکیب بهینه و مطلوب دولت و بازار است که در قالب خصوصی‏سازی اتفاق خواهد افتاد.

در حال حاضر کشورهای مختلف با هر درجه‏ای از توسعه یافتگی برای نیل به اهداف خود و افزایش کارایی و حل معضلات موجود در شرکت‏های دولتی، به تدوین و اجرای سیاست‏های خصوصی‏سازی پرداخته‏اند. از سوی دیگر اندیشه‏های اقتصادی از بدو شکل‏گیری به مسائلی همچون دخالت و یا عدم دخالت دولت در اقتصاد توجه داشته اند. نظریه‌پردازان اقتصادی سه دهه پایانی قرن بیستم و قرن 21، به عدم دخالت دولت در بخش اقتصادی رای داده و به دنبال آن زمام امور در عرصه اقتصادی به بخش خصوصی واگذار شد.

باتوجه به آنچه بیان داشتیم سطح دخالت دولت در اقتصاد با توجه به نوع اقتصاد و درجه توسعه‏یافتگی آن می‏تواند متفاوت باشد. همچنین میان سطح توسعه‏یافتگی و میزان عدم دخالت دولت در اقتصاد یک ارتباط مستقیم و معنادار وجود دارد که به موازای توسعه‏یافتگی در اقتصاد یک کشور، عدم دخالت دولت نیز بالا می‏رود. بر همین اساس کشور ما ایران نیز جدای از این مبحث نبوده و رسالت بلندمدت اقتصاد برای دستیابی به موفقیت‏های کلان می‏تواند با حرکت به سمت خصوصی‏سازی اتفاق افتد. البته در چارچوب این فرآيند يك اقتصاد رقابتي شكل خواهد گرفت و این اقتصاد رقابتی منجر به  ايجاد امكانات مالي جديد و گسترش رفاه عمومي می‏شود.همچنین بر اساس اصل 44 قانون اساسی کشور، مالکیت در سه بخش دولتی، تعاونی و خصوصی تا جایی که با اصول دیگر در تضاد نبوده و از محدوده قوانین اسلام خارج نشود و موجب رشد و توسعه اقتصادی کشور شود، مورد حمایت قانونی جمهوری اسلامی است. بر همین اساس ریاست جمهوری در قالب مصوبات دولت، بر واگذاری و فروش اموال سازمان‏های دولتی (مانند بنیاد شهید، شستا و بنگاه‌هایی که در وزارت دفاع وجود دارند) به بخش خصوصی طی چند ماه آینده تاکید کرده‌اند که باید در قالب یک گزارش نیز آن را به دولت اعلام کنند. بر اساس برنامه‏ریزی صورت گرفته توسط دولت تمامی این واگذاری‏ها در سال 1397 انجام خواهد گرفت. بنابراین، این اموال و دارایی‌ها در اختیار بخش خصوصی قرار می‏گیرد. به طور کلی فرآیند خصوصی‌سازی در دو مرحله کامل می‌شود؛ اول مجموعه اقدامات زیربنایی شامل توسعه نهادهای بازار از جمله تامین و گسترش حقوق مالکیت خصوصی و دوم اقدامات عملیاتی که شامل واگذاری شرکت‏های دولتی به بخش خصوصی از طریق سازوکارهای صحیح عرضه و تقاضاست. چنانچه دولت فضایی را در کشور مهیا سازد تا بخش خصوصی بتواند وارد عرصه بنگاه‌داری شده و اقتصاد مبتنی بر رقابت سالم شکل بگیرد، می‌توان به کسب نتایج مثبت حاصل از خصوصی‌سازی بنگاه‌های دولتی در این برهه زمانی امیدوار بود.

 

  • شماره ۲۴۰ هفته نامه بورس - صفحه۲