به گزارش روابط عمومی فرابورس ایران، در ابتدای این نشست که در ادامه سلسله نشستهای هماندیشی میان فعالان حوزه استارتآپی و سرمایهگذاران و پس از رویداد فیناستارز 2018 برگزار شد، معاون پذیرش و ناشران فرابورس به ارائه توضیحاتی در خصوص الزامات و روشهای تامین مالی استارتآپها از طریق ظرفیتهای فرابورس پرداخت و مهمترین اصل اثرگذار را برای حضور کسبوکارهای اینترنتی در فضای بازار سرمایه «رعایت شفافیت و اصول حاکمیت شرکتی» عنوان کرد.
سید مهدی علمالهدی با بیان اینکه فرابورس ایران تلاش میکند تا با بهرهگیری از ظرفیتهای قانونی بازار سرمایه، طیف وسیعی از صاحبان مشاغل و کسبوکارها را مانند استارتآپها تحت پوشش قرار داده و تامین مالی کند، گفت: یکی از مهمترین برنامههایی که در چند سال اخیر در دستور کار فرابورس قرار داشته بحث تامین مالی نوآوری و اتصال زنجیرههای مختلف یک زیستبوم دانشبنیان با سرمایهگذاران است که ماحصل آن منافع دو سویهای را برای کسبوکارهای مبتنی بر دانش، بازار سرمایه و در نهایت اقتصاد کشور به همراه خواهد داشت. علمالهدی از بورسهای اروپایی، آسیایی و آمریکایی به عنوان بورسهایی یاد کرد که تعامل بسیار نزدیکی با شرکتهای نوآور دارند، زیرا به این نتیجه رسیدهاند که این شرکتها ضمن آنکه ارزشافزوده بالایی دارند و ثروتآفرینی زیادی برای اقتصاد به ارمغان میآورند و جذب آنها در بورس موجب مقاومسازی بازار سرمایه نیز میشوند.
معاون پذیرش و ناشران فرابورس ایران با تاکید بر اینکه آینده اقتصاد ایران دست شرکتهایی خواهد بود که میتوانند بیش از بازدهی یک اقتصاد سنتی ثروتآفرینی کنند، ادامه داد: ورود استارتآپها به بازار، ضمن اینکه اشتغال و پویایی را در اقتصاد به ارمغان میآورد، درونزا بودن اقتصاد دانشبنیان و برونگرایی را نتیجه میدهد.
وی در بخش دیگری از سخنان خود مراحل تامین مالی نوآوری از طریق مکانیزمهای فرابورس ایران را به این ترتیب تشریح کرد که اگر ایده، تکنولوژی، اختراع، طرح صنعتی و ... قابل ثبت باشد و در فهرست عرضههای بازار دارایی فکری فرابورس قرار گیرد، امکان تامین مالی آن از این طریق این بازار فراهم است و نوع تامین مالی آن نیز بستگی به مذاکراتی که صورت میگیرد، دارد.
علمالهدی همچنین تامین مالی در فرابورس ایران را برای کسبوکارهای نوپا و استارتآپها اگر در ابتدای مسیر فعالیت هستند، استفاده از ظرفیتهای صندوقهای سرمایهگذاری جسورانه عنوان کرد و در این خصوص توضیح داد: تا کنون 5 صندوق سرمایهگذاری جسورانه در فرابورس ایران پذیرهنویسی شدهاند که در حوزههای مختلفی اعم از فناوری مالی، اطلاعات و ارتباطات، زیستفناوری، سلامت و ... اقدام به سرمایهگذاری روی استارتآپها میکنند.
معاون پذیرش و ناشران فرابورس ایران با بیان اینکه با بزرگتر شدن استارتآپها و شرکتهای دانشبنیان این دسته از شرکتها میتوانند در تابلو دانشبنیان بازار شرکتهای کوچک و متوسط پذیرش شوند و فرایند تامین مالی را از طریق این بازار دنبال کنند، توضیح داد: مهمترین جذابیت برای شرکتهای حاضر در بازار شرکتهای کوچک و متوسط یا همان SME Market، بحث معافیت مالیاتی شرکتها به ویژه برای شرکتهای دانشبنیان است. اما بیشتر مساله برندینگ در این میان از اهمیت بالایی برخوردار است؛ چراکه با ورود این شرکتها به بازار SME، برند آنها در جامعه مصرفی تقویت و هر چه بهتر شناخته میشود. بهعنوان مثال نماد یک شرکت استارتآپ در این بازار به صورت روزانه از سوی سهامداران مورد توجه قرار میگیرد، بنابراین این شرکت در فروش محصولات خود نسبت به دیگر شرکتها از موفقیت بیشتری برخوردار خواهد بود.
وی پیشنیاز اصلی برای پذیرش این دسته از شرکتها را در بازار SME رعایت شفافیت در ارائه صورتهای مالی و اصول حاکمیت شرکتی اعلام و خاطرنشان کرد: این موضوع به سهامداران استارتآپها این اطمینان را میدهد که شرکت منظم و قانونمند است و رخدادهای با اهمیت و اثرگذار بر فعالیت شرکت برای آنها قابل رصد و پیگیری است و همین موضوع در مجموع رشد و توسعه شرکت را نتیجه خواهد داد.
علمالهدی در نهایت مزایای اصلی حضور در بازار سرمایه و به طور مشخص فرابورس ایران را معرفی شرکت به آحاد جامعه، تامین مالی، برخورداری از معافیت مالیاتی، امکان توثیق سهام، شفافیت اطلاعاتی و سهولت ارتقا به بازارهای بالاتر برای این بنگاهها عنوان کرد که در مجموع موجب رشد و بهرهوری در ساختار این شرکتها خواهد شد.
تعامل بیشتر استارتآپها و صندوقهای جسورانه ماحصل نشستهای هماندیشی
در بخش دیگری از این نشست هماندیشی رئیس هیاتمدیره انجمن صنفی کسبوکارهای اینترنتی ضمن تقدیر از برگزاری چنین نشستهایی توسط فرابورس ایران که دو حلقه مختلف از زنجیره اکوسیستم نوآوری را رودرروی هم قرار میدهد، این مساله را اقدامی هوشمندانه و فرصت بیبدیلی برای فعالان حوزه نوآوری دانست که کمک میکند این فعالان اعم از صندوقهای جسورانه و استارتآپها به بیان دغدغهها، انتظارات، خواستهها و مسائل خود برای همافزایی هر چه بهتر میان یکدیگر بپردازند.
حمیدرضا اعتدالمهر با بیان اینکه بیش از 600 کسبوکار اینترنتی زیر نظر انجمن صنفی کسبوکارهای اینترنتی به فعالیت مشغولاند که در نشست هماندیشی با صندوقهای جسورانه 15 استارتآپ از این تعداد حضور یافتند، گفت: حضور استارتآپها در این نشست و بیان حوزه فعالیت و هدف از راهاندازی کسبوکارهای آنها و مسائلی که برای جذب سرمایه با آنها دست به گریباناند به دستاندرکاران تصمیمگیر و صندوقهای جسورانه کمک میکند تا شیوههای تعاملی بهتری را برای برقراری ارتباط میان استارتآپها و سرمایهگذاران رقم بزنند و نیز کاستیهای این مسیر، هر چه بهتر آسیبشناسی و برای رفع آن چارهاندیشی شود.
وی با ابراز امیدواری از تداوم برگزاری جلسات اینچنینی از سوی فرابورس ایران، اعلام کرد: برنامهریزی شده تا دورههای آموزشی لازم برای آشنایی استارتآپها با قراردادهای حقوقی و چندوچون و جزئیات آن که به جذب سرمایه برای آنها میانجامد در انجمن صنفی کسبوکارهای اینترنتی برگزار شود و ما هماکنون راهحلی را که توسط فرابورس ایران برای تزریق سرمایه به استارتآپها وجود دارد به نوعی مهمترین گزینه روی میز برای آنها میدانیم و امیدواریم با معارفهای که در این نشستها از سوی هر دو طرف صورت میگیرد مقدمات این امر به خوبی فراهم شود.
حوزههای متنوع سرمایهگذاری صندوقهای جسورانه
در این نشست هماندیشی صندوقهای سرمایهگذاری جسورانه که در فرابورس ایران پذیرهنویسی شدهاند و نیز سایر صندوقهایی که موافقت اصولی تاسیس را کسب کردهاند حضور داشتند که نمایندگان آنها موضوع فعالیت هر صندوق، روشهای تزریق سرمایه و چگونگی سرمایهگذاری روی استارتآپها و به طور کلی سازو کارهای تامین مالی آنان را تشریح کردند.
این صندوقها همچنین در پاسخ به گلایه برخی استارتآپها که مطرح کردند تنها حوزه سرمایهگذاری صندوقهای VC به علت گستردگی حوزههای فعالیت استارتآپها نباید محدود به بخش تکنولوژی مالی و فینتک باشد، اعلام کردند: حوزههایی همچون فناوری اطلاعات و ارتباطات، زیستفناوری، سلامت، مواد پیشرفته و نانو، پتروشیمی، آب، حوزه فرهنگ و ... سایر بخشهایی هستند که صندوقها بحث سرمایهگذاری روی استارتآپهایی را که در این حوزهها فعال هستند، مدنظر قرار دادهاند و این موضوع تنها محدود به حوزه فینتک نبوده است.
استارتآپها نیازمند ارائه انواع مشاورههای تخصصی نه فقط جذب سرمایه
در سمت مقابل نیز در این نشست مدیران عامل 15 استارتآپ عضو انجمن صنفی کسبوکارهای اینترنتی شامل کادوچی، وبینه، مامانپز، اسپید، خشکشویی آنلاین زودشور، میل چی، کانگورو، فرانش، رایچت، ریتین، نینی کالا، فرامحتوا، سیب اپ، کار بوی و ادلیفت حضور داشتند که به معرفی استارتآپ خود و مزیتهای رقابتیشان پرداختند و در عین حال درباره چالشها و مشکلات پیش روی خود و اینکه آیا تا کنون موفق به جذب سرمایهگذار شدهاند یا خیر صحبت کردند.
این استارتآپها عنوان کردند؛ تزریق سرمایه مالی از سوی صندوقهای VC به آنها تنها دغدغه آنان نیست بلکه برای رشد و توسعه هرچه بیشتر خود نیازمند ارائه انواع مشاورههای تخصصی نیز در خصوص دانش مدیریتی، تبلیغات، دانش حقوقی برای تنظیم قراردادها و ... از سوی صندوقهای سرمایهگذاری جسورانه هستند.