ولی تیموری که به تازگی آماری از رشد سفر گردشگران اروپایی به ایران همزمان با خروج یکجانبه آمریکا از برجام و بازگشت تحریمها را اعلام کرده است، درباره سیاستها و برنامههای ایران با توجه به آنکه مدام حرف از دور زدن تحریمها با استفاده از گردشگری است، به ایسنا گفت: ما دنبال اقدامات زودگذر و ضربتی نیستیم، گردشگری فرایند زمانبری دارد که باید زیرساختهای فکری و برنامهریزی آن آماده شود.
او با اشاره به افزایش سفر گردشگران اروپایی به ایران در شرایطی که تا ۴۵ روز پیش ۱۹ درصد کاهش داشت و اکنون این آمار با دو درصد رشد مثبت به ۱۷ درصد کاهش رسیده است، اظهار کرد: این وضعیت نشان میدهد ورود گردشگران خارجی به ایران درحال بازیابی و خروج از رکود است و مقصد ایران نیز آن دوران بحرانی تحریم را از سر گذرانده و تردیدها برای سفر به ایران عملا ادامه پیدا نکرده است.
معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ادامه داد: لازم نیست در این شرایط درباره بسته حمایتی صحبت کنیم، چرا که تحریم باعث شد بسته سفر ایران رقابتی و ارزان شود، آنهم در شرایطی که قیمت سفر دیگر مقاصد روز به روز درحال افزایش است، ما فقط باید بتوانیم این اتفاق را تبلیغ کنیم.
او در پاسخ به این پرسش که با توجه به غیبت ایران در رسانههای جهانی، ارزان بودن این سفر دقیقا کجا واز چه طریق درحال تبلیغ است؟ اظهار کرد: لازم نیست ما این موضوع را مستقیم بگوییم. وقتی بسته سفر در نمایشگاههای گردشگری عرضه شود، دیگران متوجه خواهند شد سفر به ایران نه تنها گرانتر نشده، بلکه ارزانتر هم شده که این خود به خود تبلیغ است.
تیموری سپس به اقدامات سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در شرایط حال حاضر اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه هر گونه فعالیت ایران در خارج از کشور باید با هماهنگی وزارت امور خارجه باشد و از آنجا که دیپلماسی اقتصادی تا حدی برای این وزارتخانه اولویت دارد، با دکتر انصاری ـ معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه ـ به توافق رسیدیم تا «برنامه راهبردی و استراتژیکِ اطلاعرسانی گردشگری را در خارج از کشور» با همکاری یکدیگر آماده کنیم.
وی با اشاره به مشکلات اطلاعرسانی و تصویرسازی ذهنی از ایران در خارج از کشور، بیان کرد: ما دنبال مُسَکن نیستیم. اگر بخواهیم در این مسیر کاری کنیم باید برنامه زیربنایی و ماندگاری داشته باشیم برای همین برنامه همکاری استراتژیک با وزارت خارجه در بعد اطلاعرسانی در خارج آماده خواهد شد تا در جریان آن تصویرسازی درستتر و موثری از ایران داشته باشیم.
به گفته او، تدوین برنامه جامع گردشگری که با همکاری سازمان جهانی جهانگردی نیز آماده خواهد شد، به خاطر همکاری و مشورت مشاوران این سازمان بینالمللی درباره نحوه تبلیغات، اطلاعرسانی و چگونگی انتقال اطلاعات، ناخودآگاه تبلیغ مثبت دیگری برای کشور خواهد بود.
تیموری گفت: با توجه به شرایط زمانی محدود باید تصمیمگیریهای سریعتری داشته باشیم، سعیمان بر این است که با ایجاد کارگروههای تخصصی سرعت کار را بالا ببریم، در این مسیر نیز از مشورت دانشگاهیان و بخش خصوصصی استفاده میکنیم.