به گزارش صدای بورس، «هادی تیزهوش تابان» روز شنبه در گفت وگو با ایرنا افزود: با توجه به تحریم های ظالمانه غرب و شرایط ویژه ای که روس ها در واردات مواد غذایی و صنایع سبک به کشورشان اعمال کرده اند، باید رویکرد جدیدی در توسعه صادرات به این کشور اتخاذ کنیم.
وی تاکید کرد: مهمترین پیش شرط توفیق در این بازار بزرگ، شناخت کامل بازار روسیه است که قوانین سختی برای واردات دارد.
تیزهوش تابان به موافقت اتحادیه اوراسیا برای ورود ایران به آن اشاره کرد و گفت: این مهم که در مجلس شورای اسلامی نیز مطرح شده، در صورت موافقت می تواند تسهیل کننده حضور تجار و بازرگانان ایرانی در بازار اوراسیا باشد و فعالان اقتصادی ایرانی با دشواری های کمتری مواجه خواهند بود.
وی خاطرنشان کرد: در اتاق مشترک ایران و روسیه، شرایط حضور در بازار اتحادیه اوراسیا متشکل از کشورهای روسیه، بلاروس، قزاقستان، قرقیزستان و ارمنستان را به صورت کتاب منتشر کرده و اقدام هایی که باید برای تسهیل امور تجاری از سوی گمرک، اتاق های بازرگانی و غیره انجام شود را یادآور شده ایم.
رئیس اتاق مشترک ایران و روسیه تاکید کرد: اتحادیه اوراسیا، فرصت مغتنمی است که باید بویژه در بخش های کشاورزی و صنایع سبک به خوبی از آن استفاده کنیم.
تیزهوش تابان خاطرنشان کرد: اتصال راه آهن جمهوری اسلامی ایران به جمهوری آذربایجان در ماه های گذشته، فرصت خوبی برای توسعه مراودات تجاری بین ایران و کشورهای یاد شده فراهم کرده است.
وی بیان داشت: در این پیوند، از برنامه ریزی کوتاه مدت برای مقابله با تحریم ها و صدور هر روز یک بخشنامه، باید به سمت برنامه ریزی بلندمدت حرکت کنیم و با ایجاد تسهیلات در قوانین و مقررات، به تامین مواد اولیه مورد نیاز برای رونق تولید بپردازیم.
تحقق رونق تولید با استفاده از فرصت های صادراتی
در این پیوند، «حسن مرتجی» فعال اقتصادی در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا افزود: روسیه هشتمین اقتصاد بزرگ جهان و سرزمینی پهناور در قامت یک قاره است که به همین دلیل برقراری روابط تجاری با همه نقاط این کشور از نظر هزینه های تمام شده کالا، دارای صرفه اقتصادی نبوده و امکانپذیر نیست.
به گفته وی، مناطق جنوب و جنوب غربی روسیه با 14 استان و با حدود سه برابر وسعت ایران، به دلیل نزدیکی جغرافیایی و مشترکات فرهنگی با کشورمان، همواره یکی از اهداف صادراتی کالا و خدمات جمهوری اسلامی ایران به شمار می رفته و می رود.
مرتجی خاطرنشان کرد: نظر به فرصت ها و امیدهایی که در حوزه توسعه تجارت خارجی با کشورهای منطقه سی. آی. اس (CIS) بویژه روسیه به وجود آمده و با توجه به نقش تاثیرگذار، جایگاه سازنده و توانمندی های صادراتی ایران در گروه های مختلف کالایی و خدماتی، جهش در روابط اقتصادی بین ایران و روسیه در آینده نزدیک دور از دسترس نخواهد بود.
وی ادامه داد: عزم جدی مسئولان بلندپایه 2 کشور بر گسترش روابط دوجانبه و تبادل هیات های تجاری، فرصت مضاعفی برای رفع موانع تجاری و رونق داد و ستد است و در این میان برگزاری نمایشگاه های تجاری می تواند نقش بسیار موثری در تسهیل ارتباط بین تجار 2 کشور و آماده سازی بازارهای متقابل برای همکاری با یکدیگر باشد.
این فعال اقتصادی به پیام نوروزی رهبر معظم انقلاب، همچنین سخنان نوروزی رئیس جمهوری و وزیر صنعت، معدن و تجارت اشاره کرد که بازار همسایگان را بهترین بازارها برای کشورمان خواندند و در عین حال یادآور شد: مقام های روسی نیز بر تامین کالاهای مورد نیاز استان های جنوب و جنوب غرب این کشور از ایران تاکید دارند.
وی اعطای بخشودگی 25 درصدی به هزینه های سود و حقوق گمرکی و مالیات ورود کالا و خدمات ایرانی به روسیه را یادآور شد و گفت: این بخشودگی به کالاها و خدماتی که دارای مدارک حمل و گواهی مبدا (فرم A) باشند تعلق می گیرد.
مرتجی یادآور شد: ارزان ترین مسیر ارسال کالا به جنوب غربی روسیه و مناطق حاشیه رود «ولگا» با 10 استان و جمعیت بیش از 15 میلیون نفر، مسیر دریایی بندر انزلی- بندر آستراخان است و علاوه بر آن از هزینه های مناسب بارانداز و دپوی کالا، همچنین تسهیلات اقامتی مناسب نسبت به سایر شهرهای روسیه برخوردار است.
وی اضافه کرد: وجود مرکز تجاری ایران (وابسته به اتاق ایران) در آستراخان و همچنین کنسولگری ایران در این بندر و هزینه های پایین تر این شهر در مقایسه با پایتخت روسیه، بر جذابیت های این بازار برای تجار ایرانی افزوده است.
این فعال نمایشگاهی به برگزاری پنجمین همایش و نمایشگاه بازرگانی صنعتی ایران از 29 اردیبهشت تا 31 خردادماه در بندر آستراخان روسیه اشاره کرد و بیان داشت: این نمایشگاه با محوریت صنعت ساختمان، تجهیزات صنعت نفت و گاز، سازه های مهندسی، پروژه های فنی و مهندسی و توسعه شهری، ساخت و سازها و صدور خدمات فنی و مهندسی مربوطه، صنایع الکترونیک، خدمات فنی و مهندسی در زمینه های راه سازی، پل سازی و آسفالت، انتقال لوله های نفت و گاز، خودروسازی، لجستیک، حمل و نقل بین المللی، تجهیزات پزشکی، سلامت و دارویی، محصولات آرایشی و بهداشتی و شوینده ها، صنایع و تجهیزات غذایی و نوشیدنی، نان، شیرینی و شکلات، پتروشیمی، مصالح ساختمانی، سیمان، آجر، گچ، رنگ و رزین، سرویس های بهداشتی، سنگ، شیشه، درب و پنجره، لوله های انتقال آب و فاضلاب، بالابرها، سیستم های آبیاری و کشاورزی، ماشین آلات و تجهیزات کشاورزی، ماشین آلات ساختمانی، صنایع و محصولات غذایی و کشاورزی برگزار می شود.
حمایت از خودکفایی و توانمندسازی همه بخش های راهبردی، از بندهای اقتصاد مقاومتی است. بندهای سیاست های اقتصاد مقاومتی در سال 1392 ابلاغ شد.
سال 1395 از سوی رهبر معظم انقلاب «اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل» نام گرفت. سال 1396 نیز «اقتصاد مقاومتی؛ تولید- اشتغال» بود و رهبر معظم انقلاب اسلامی شعار سال 1397 را «حمایت از کالای ایرانی» اعلام کردند.