در روزهایی که نقدینگی افسار گسیخته، بازارهای موازی را آشفته کرده بود، صندوق‌های سرمایه‌گذاری به خصوص صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت می‌توانستند، با جذب نقدینگی به حل چالش‌های اقتصادی کمک کنند

در روزهایی که نقدینگی افسار گسیخته، بازارهای موازی را آشفته کرده بود، صندوق‌های سرمایه‌گذاری به خصوص صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت می‌توانستند، با جذب نقدینگی به حل چالش‌های اقتصادی کمک کنند. این در حالی است که از همان ابتدا دعوای مالکیت صندوق‌ها بین بانک مرکزی و سازمان بورس و اوراق بهادار، جلوی رشد و توسعه این صندوق‌ها را گرفت. البته زور بازار سرمایه این بار به بانک مرکزی چربید و توانست بانک‌ها را از مدیریت رکن ثبت صندوق‌ها منع کند، این مسئله اگرچه به نفع بازار سهام تمام شد اما جذب سرمایه در این صندوق‌ها را محدود کرد. 

اطلاعیه ای قابل تامل 
از سوی دیگر سازمان بورس با ابلاغیه‌های پی در پی و متعدد خود مدیران صندوق‌هارا به چالش می‌انداخت. تا جایی که سر و صدای اعتراض آنها بلند شد، این بار سازمان برای محدود ساختن کردن این اعتراضات، ابلاغیه جدیدی مبنی بر افزایش حد نصاب سرمایه‌گذاری صندوق‌ها در بازار سرمایه صادر کرد. در نگاه نخست این ابلاعیه به مانند تشویقی برای صندوق‌هاست اما در باطن، مدیران صندوق حاضر به استفاده از این افزایش در پرتفوی صندوق خود نمیشوند، چراکه ریسک بالایی برای آنها ایجاد می‌کند. این در حالی است که این ابلاغیه برای بار نخست اسفند سال گذشته مطرح شد،اما پس از اعتراضات به موانعی برای افزایش حد نصاب پذیرش صندوق‌ها بار دیگر بر سر زبان‌ها افتاد تا این اعتراضات را کمرنگ کند.

  • شماره۳۲۸ هفته نامه اطلاعات بورس-صفحه۴