بسیاری از خریداران خودرو بر این باورند که خودروسازان با سرمایه های مردم تجارت می کنند. آنها خودروهای 206 فول اما بدون رادیو پخش، فاقد سنسور عقب، حذف ترمز دیسکی و.... را به مردم تحویل می دهند.

به گزارش صدای بورس به نقل از پول نیوز، مدتی است موضوع حذف آپشن از محصولات داخلی حاشیه ساز شده و آغاز آن از حذف زه ضربه‌گیر درب پراید در بین محصولات گروه خودروسازی سایپا گرفته و حالا به محصولات گروه صنعتی ایران خودرو رسیده است تا بار دیگر شاهد حذف برخی از آپشن ها در بین محصولات این گروه صنعتی باشیم. حذف قطعات و آپشن ها خبر جدیدی نیست، اما اینکه برخی از قطعات خودروهای دپو شده در کف انبار حذف می شوند، شاید خبر جنجالی باشد.

بسیاری از خریداران خودرو بر این باورند که خودروسازان با سرمایه های مردم تجارت می کنند. آنها خودروهای 206 فول اما بدون رادیو پخش، فاقد سنسور عقب، حذف ترمز دیسکی و.... را به مردم تحویل می دهند.

اگر سراغ مشخصات چند سال قبل تولیدات این صنعت بروید، امکانات و روند توسعه بهتر و بیشتری را شاهد خواهید بود. برای مثال می‌توان پژو پارس را به عنوان یک نمونه از این بازار در نظر گرفت. جدا از سطوح کیفی و عملکردی که نیاز به ارزیابی تخصصی دارد، در نسخه‌های قدیمی، امکاناتی مثل گرمکن و سردکن صندلی، گرمکن آینه‌ها، تنظیم گودی کمر، ترمزهای دیسکی و چندین امکانات دیگر که امروزه به جز در نسخه‌های سفارشی نمی‌توان به آن‌ها دست پیدا کرد.

ایران خودرو در واکنش به اخبار مربوط به حذف قطعات، طی بیانه ای اعلام کرد: اصولا امکان ندارد خودرو سازان  قطعات ایمنی  خودرو را کم کنند و دراین صورت پلیس راهور از شماره گذاری خودرو ها جلو گیری می کند.

کارشناسان و مسئولان نظرات مختلفی درباره این موضوع دارند، برخی کارشناسان معتقدند که خودروسازان داخلی این روزها برای صرفه‌جویی در هزینه تولید به حذف آپشن‌ها یا جایگزینی برخی قطعات بی‌کیفیت متوسل شده‌اند، اما برخی دیگر نیز کمبود مواد اولیه در اثر تحریم ها را زمینه ساز این تغییرات می دانند.

احمد نعمت بخش دبیر انجمن خودروسازان درباره چرایی حذف قطعات و آپشن ها در خودروها می گوید: دلیل اینکه حذف قطعات و آپشن ها به خودروهای بیشتری رسیده، عدم تحویل به موقع قطعات از سوی قطعه سازان است و این به معنای کم فروشی خودروسازان نیست.

وی در ادامه می گوید: در حال حاضر صنعت کشور تحریم است و خودروسازان نیز برخی از قطعات غیرایمنی را از خودروها حذف و بابت آن نیز پولی از مردم نمی گیرند. به عنوان مثال برخی از محصولات مانده در کف انبار به کمبود قطعات فولادی باز می گردد، یعنی قطعات آلومینیومی را جایگزین برخی قطعات فولادی کرده اند.

امیرحسین کاکایی کارشناس صنعت خودرو، درباره علت کاهش استفاده از تکنولوژی‌های روز در صنعت خودرو، اظهار می دارد: استراتژی توسعه محصولات و افزودن امکانات جدید به شرایط و برنامه‌ریزی‌های کارخانه‌های تولید خودرو مربوط می‌شود.

او ادامه می دهد: در شرایط فعلی بسیاری از فناوری‌ها در این کشور وجود دارد و توان تولید آن‌ها را داریم اما نکته حائز اهمیتی در صنعت خودرو وجود دارد که کمتر به آن توجه می‌شود.

کاکایی می گوید: تصور غلطی در کشور وجود دارد مبنی بر اینکه داخلی‌سازی قطعات و محصولات صنعتی باعث کاهش قیمت تمام شده می‌شود، اما توجه داشته باشید که داخلی سازی همیشه به معنای کاهش قیمت نیست برای مثال به داخلی‌سازی خودروی L۹۰ اشاره کرد که بنا بود که پس از تولید در داخل کشور به سایر کشورهای همسایه صادر شود، اما قیمت تمام شده خودروی ایرانی بیش از قیمت نمونه تولید شده در زمانی بود و توان رقابت با آن را نداشتیم.