با افزایش ۳ برابری نرخ دلار، زمینه شکل‌گیری تورم و افزایش قیمت محصولات شرکت‌ها فراهم شد. البته در گزارش‌های ماهانه در این ماه‌های اخیر اثر واضح رشد نرخ محصولات شرکت ها به خصوص پس از عید در بحث مواد غذایی و صنعت فولاد که معیار دلار بر قیمت گذاری آنها تاثیر گذار است،

 محمد خیری مدیر سرمایه‌گذاری کارگزاری خبرگان سهام ، مهم‌ترین فاکتوری که در سال‌های اخیر بر رشد شاخص از ۱۵۰ هزار واحدی به بیش از ۳۰۰ هزار واحدی ، تاثیر گذار بود ، دلار دانست. 
وی افزود: با افزایش ۳ برابری نرخ دلار، زمینه شکل‌گیری تورم و افزایش قیمت محصولات شرکت‌ها فراهم شد. البته در گزارش‌های ماهانه در این ماه‌های اخیر اثر واضح رشد نرخ محصولات شرکت ها به خصوص پس از عید در بحث مواد غذایی و صنعت فولاد که معیار دلار بر قیمت گذاری آنها تاثیر گذار است، مشخص بود.مدیر سرمایه‌گذاری کارگزاری خبرگان سهام  ادامه داد: بر این اساس می توان گفت، فروش شرکت‌ها با افزایش قیمت و نه به واسطه طرح توسعه‌ای‌ آنها افزایش پیدا کرد. این کارشناس ارشد بازار سرمایه افزود:با این حال همین افزایش نرخ باعث شد که بسیاری از ظرفیت‌های خالی شرکت‌های تولیدی و طرح‌های توسعه‌ای آنها فعال شود. 
در واقع شرکتی که با ۸۰ درصد ظرفیت کار می کرد، پس از افزایش قیمت و تزریق نقدینگی با ظرفیت ۱۰۰ درصدی خود کار می کند و به نوعی هم با بالا رفتن نرخ محصولات و هم با افزایش تولید، وضعیت شرکت‌ها بهتر شد. خیری، تجدید ارزیابی دارایی‌ها را دلیل دیگر رشد بازار سرمایه دانست و ادامه داد: انجام این مهم توسط شرکت ها بدون شک باید تسریع شود .  وی افزود: به خصوص که استاندارد حسابداری باید به سمت IFRS حرکت کند و اولین تغییر استانداردهای داخلی به چارچوب های بین‌المللی قیمت منصفانه دارایی ها در پایان هر سال مالی است که  به تجدید ارزیابی دارایی‌ها ارتباط مستقیمی پیدا می کند. 
مدیر سرمایه‌گذاری کارگزاری خبرگان سهام اضافه کرد: شرکت ها دارایی‌های ارزشمندی دارند که در صورت های مالی آنها محاسبه نشده، از این رو تجدید ارزیابی دارایی‌ها فرصتی برای به روز شدن قیمت ها و عامل رشدی برای شرکت های کوچک بوده است. 
خیری ادامه داد: از سوی دیگر باید به اثر عرضه های آبشاری شرکت های بنیادی توسط حقوقی‌های بزرگ اشاره کرد. با توجه به افزایش نرخ‌هایی که در شرکت های بزرگ اتفاق می افتد P\E تحلیلی اکثر این شرکت ها بین ۳ تا ۴ است که نشان از ارزشمند بودن و ثبات آنها دارد اما چرا بازار سراغ آنها نمی رود؟ دلیل این است که قدرت نقدینگی در سهم های کوچک جمع شده و سهامداران ترجیح میدهند که در سهم های کوچک سرمایه گذاری کنند.
 این مسئله نشان از ناکارایی بازار دارد که شرکت هایی که P/E دارند رشد نمی کنند و نقدینگی به سمت شرکتهای کوچک رفته است؛ با این اوصاف در مجموع عامل مهمی که بازار به سمت سهم های کوچک رفته، فروش های قابل تامل  آبشاری قابل تامل  حقوقی هاست.

  • محمد خبری-مدیر سرمایه گذاری کارگزاری خبرگان سهام
  • شماره۳۳۲ هفته نامه اطلاعات بورس-صفحه۴