ادغام نه تنها در استارت آپ‌ها بلکه در شرکت‌های بالغ و رشد یافته هم نتایج مثبتی در پی خواهد داشت

استارت‌اپ‌ به شرکت نوپایی گفته می‌شود که با ایده‌های نوآورانه و ریسک‌پذیر تاسیس می‌شود، یکی از دغدغه‌های این قبیل شرکت‌های نوپا جذب سرمایه است. برای تأمین مالی استارت‌اپ‌ها روش‌های متفاوتی وجود دارد،‌ اما تأمین مالی از طریق بازار سرمایه یکی از کاربردی ترین این روش‌ها ست که با استفاده از صندوق‌های جسورانه (Venture Capital) صورت می‌گیرد.با توجه به ماهیت ریسک پذیری بالای این شرکت‌ها و محدودیت‌های مالی که با آن مواجه‌اند و به علاوه با در نظر گرفتن شرایط اقتصادی حال حاضر که موانع بسیای را پیش راه تولید و صنایع  مختلف گذاشته است، ادغام یا تملیک این شرکت‌ها راهکاری است که از سوی کارشناسان پیشنهاد می‌شود.در این راستا برای اولین بار شاهد  ادغام  دو استارت‌اپ چیلیوری و ریحون که شرکت‌های فعال در زمینه سفارش غذا هستند، بودیم.  بر این اساس استارت حمایت از ادغام این استارت آپ ها توسط  یکی از بزرگترین شرکت‌های تأمین سرمایه زده شد.

فراهم شدن بسترسرمایه گذاری، ورود به تابلوی معاملات

 بابک باقری معاون خدمات مالی تأمین سرمایه تمدن، در ارتباط با ارزیابی اقدام تأمین سرمایه تمدن برای حمایت از ادغام چیلیوری و ریحون گفت:« فارغ از بحث ادغام در اکوسیستم استارتاپ‌ها، حضور مشاوران حرفه ای در کنار این ادغامها نقشی حیاتی دارد چرا که ادغام نادرست ممکن است منجر به از بین رفتن تمام تلاش‌های هر دو طرف ادغام شود.
باقری افزود: تأمین سرمایه تمدن علاوه بر داشتن نقش مدیر صندوق جسورانه توسعه آرمانی که سرمایه گذار چلیوری است، در نقش مشاور این ادغام نیز از تمامی ظرفیت کارشناسی خود بهره برده  و با توجه به راهبردهای این نهاد مالی تحت نظارت سازمان بورس و اوراق بهادار، سعی در رعایت استانداردهای بازار سرمایه داشته است.
  وی با اشاره به اینکه هدف گذاری تأمین سرمایه تمدن در خصوص خروج از سرمایه گذاری‌های صورت گرفته در استارت‌اپها از طریق صندوق سرمایه گذاری جسورانه آرمانی، از مسیر بازار سرمایه خواهد گذشت افزود:.تأمین سرمایه ها به عنوان بزرگترین نهادهای مالی بازار سرمایه، علاوه بر داشتن منابع مالی تحت مدیریت، منابع انسانی متخصص و دارای تجربه ای در مجموعه خود دارند که حضور این افراد، منجر به تخصیص بهینه منابع تحت مدیریت می‌شود. از این رو، چندین صندوق سرمایه گذاری جسورانه در بازار سرمایه تاسیس شده است که تأمین سرمایه‌ها نقش عمده ای در مدیریت آن‌ها دارند.
این فعال بازار سرمایه گفت: تأمین سرمایه‌ها در آغاز ورودشان به اکوسیستم استارت آپی کشور، منابع مالی بی نظیری را به آن وارد کردند که منجر به ایجاد جریانی جدید در این فضا شد. این شکل از تأمین مالی تا قبل از آن در فضای کسب وکارهای استارتاپی وجود نداشت که اصلی‌ترین تفاوت آن با سرمایه گذاری‌های قبلی، راهبرد تأمین سرمایه ها بود. البته تأمین سرمایه‌ها با نگاه بازار سرمایه ای به فضای استارت‌آپی وارد شدند. همچنین این موضوع به دلیل استانداردهای متفاوت و مترقی بازار سرمایه، دیدگاه های جدیدی به اکوسیستم استارت آپی کشور وارد  و منجر به طرح مسائل و راه حل‌های جدید شد. باقری در ارتباط با اثر حمایت شرکت‌های تأمین سرمایه از استارت آپها  بر بازار سرمایه اظهار داشت: تأمین سرمایه ها بزرگترین نهاد مالی در بازار سرمایه اند و این بزرگ بودن هم از نظر منابع انسانی و هم از نظر منابع تحت مدیریت است. از اینرو تأمین سرمایه ها برای ورود به هر موضوعی، بررسی‌های عمیق و گستردهای انجام می‌دهند و راهبرد مشخصی برای تصمیم گیری‌های خود دارند.
معاون خدمات مالی تأمین سرمایه تمدن گفت: ورود استارت‌اپها به بازار سرمایه، همواره   دغدغه‌ای  برای فعالان بازار سرمایه و  صاحبان استارت‌اپ بوده است چرا که ادبیات این دو گروه تفاوتهای چشمگیری دارد.بر این اساس  تأمین سرمایه ها در این جا نقش آماده سازی هر دو طرف را بر عهده گرفته‌اند به این صورت که همزمان با در نظر داشتن فضای استارت‌اپها، در آن‌ها سرمایه گذاری کرده‌اند.  البته همزمان با این سرمایه گذاری‌ها، ساختارهای لازم برای ورود به بازار سرمایه را در این شرکت‌های نوپا ایجاد   و سپس بر اساس برنامه خروج خود و معرفی این استارت اپها به بازار سرمایه، اهالی بازار سرمایه را با این نوع از کسب و کارها آشنا کرده و در نهایت استارت‌اپ‌های آماده برای ورود به بازار سرمایه را به تابلوی معاملات وارد می‌کنند.

  •  گلشن بابادی-خبرنگار
  • شماره 338 هفته نامه اطلاعات بورس - صفحه 4