با توجه به عدم ساماندهی ورود مردم به بازار سرمایه و مشکلات ایجاد شده لازم است ورود مردم به بازار سرمایه مدیریت و ساماندهی شود تا بازار سرمایه حرفه‌ای را شاهد باشیم و البته حرفه‌ای شدن بازار سرمایه بدون سبدگردان امکان پذیر نیست.

به گزارش صدای بورس به نقل از وبسایت سبدگردان هدف، مختصات فعلی بازار سرمایه نشان می‌دهد که بیش از ۷۰ درصد ورودی بازار سرمایه افراد ناآگاه بودند که از طریق کدهای بورسی صادر شده از کارگزاری‌ها وارد بازار سرمایه شده‌اند.

در سال‌های گذشته متاسفانه با توجه به اینکه بازار سرمایه و سازمان بورس به این قضیه واقف بودند اما اقدامات عاجلی برای جایگزینی کد سبد بورسی انجام ندادند.

چرا کد سبد بورسی باید جایگزین کد بورسی شود؟

اما چرا این جایگزینی باید مورد توجه قرار بگیرد؟ کد سبد بورسی به این معنی است که دارایی‌های تحت مدیریت مردم (به ویژه مردم ناآگاه) با بازار سرمایه تحت مدیریت شرکت‌های حرفه‌ای مدیریت دارایی و سبدگردان‌ها قرار می‌گیرد و در نتیجه با شرایط و تصمیماتی که اخذ می‌شود، بازار سرمایه تبدیل به یک بازار حرفه‌ای می‌شود.

اما اگر شما فرآیند صدور کد سبد بورسی با فرآیند صدور کد بورسی را مقایسه کنید، متوجه خواهید شد که چرا ورودی بازار سرمایه در کشور ما ساماندهی نشده است. برای افتتاح حساب بر اساس کد سبد بورسی بالای ۷ روز زمان لازم است اما برای صدور کد بورسی در صورتی که فرد کد سجام داشته باشد، حداکثر بعد نیم ساعت این کد صادر می‌شود.

۲۳ ویژگی ممتاز سرمایه‌گذاری اختصاصی (کد سبد بورسی)

سرمایه‌گذاری در سبد سرمایه‌گذاری اختصاصی نسبت به صندوق سرمایه‌گذاری مشترک و سرمایه‌گذاری مستقیم از طریق کد بورسی شخصی، مزیت‌هایی را به همراه دارد که این ۲۳ ویژگی ممتاز به شرح زیر است:

۱.  در صندوق اختصاصی یا سبد، دارایی‌ها به نام مشتری است و بر این اساس امکان ارائه آن به جاهای مختلف برای گرفتن ویزا یا اعتبار و… وجود خواهد داشت.

۲ . سبد مختص به یک نفر است و مشترک بین چند نفر نیست در صورتی که صندوق مشاع است.

۳.  از دیگر مزیت‌های سبد نسبت به صندوق می‌توان به مدیریت بهتر ریسک بازده در سبد اشاره کرد به صورتی که در سبد مدیریت ریسک و بازده تمام و کمال در اختیار سبدگردان است ولی در صندوق، ریسک و نصاب را سازمان بورس مشخص می‌کند و حتی تعریف اوراق بهادار کم‌ریسک و پرریسک از دیدگاه سبدگردان با دیدگاه سازمان متفاوت است.

۴.  در سبد امکان انتخاب بالاترین و کمترین ریسک و بازده وجود دارد اما در صندوق نیست.

۵.  صندوق اختصاصی همانند بانک‌ها مبتنی بر حساب و حساب بانکی است در صورتی که صندوق مبتنی بر یونیت و مزایای مبتنی بر حساب بودن را ندارد.

۶.  سرمایه‌گذاری در سبد با دید زمانی یک ماه تا بلندمدت ۳ ساله است و در بلندمدت بیشترین بازده و کمترین ریسک را فراهم می‌سازد ولی در صندوق با توجه به نیاز همه دارندگان واحد صندوق باید افق زمانی کوتاه‌مدت و حداکثر یک ماه برای تامین نیاز همه دارندگان واحد صندوق در نظر گرفته شود.

۷.  در سبد با توجه به اینکه طبق سلایق مختلف بیش از ده‌ها نوع سبد متنوع هست، بنابراین سرمایه‌گذار حق انتخاب بیشتری خواهد داشت، در صورتی که این دامنه انتخاب و تنوع در صندوق نیست.

۸.  در سبد این امکان برای سرمایه‌گذاران فراهم شده تا بتوانند به صورت اختصاصی با مدیران مذاکره داشته باشند؛ همچنین امکان تامین نظر سرمایه‌گذار در ارتباط با ریسک‌پذیری و سایر شرایط حساب وجود دارد در صورتی که این امکان در صندوق وجود ندارد.

۹.  با سرمایه‌گذاری در سبد امکان دریافت وام و اعتبار در حساب وجود دارد اما این امکان در صندوق نیست.

۱۰.  با توجه به اینکه در سبد امکان انتقال دارایی‌ها به نام سرمایه‌گذار هست، سرمایه‌گذار این امکان را دارد که مقداری از دارایی‌هایش را نگهداری کند و در شرایط نامناسب نفروشد در صورتی که این امکان در صندوق وجود ندارد.

۱۱.  در سبد به دلیل اختصاصی بودن کد prx و تامین حس مالکیت و کنترلی فرد زمینه اعتماد بیشتری نسبت به صندوق با درآمد ثابت مشترک فراهم می‌شود.

۱۲ . در سبد امکان خرید و فروش سهام داخل آن بدون اینکه به قیمت بازار سهم بزند وجود دارد، ولی در صندوق وقتی منابع صندوق زیاد می‌شود سهم یک شرکت در صندوق حجم بالایی می‌شود که در صورت ورود یا خروج با مشکل مواجه می‌شود.

۱۳.  در صورتی که در سبد تامین مبلغ اولیه انجام شود بعد از آن امکان افزایش سرمایه با هزار تومان هم وجود خواهد داشت اما در صندوق سرمایه‌گذاری با حداقل ۱۰۰ هزار تومان امکان‌پذیر خواهد بود.

۱۴ سبد قادر به سرمایه‌گذاری در صندوق است در صورتی که عکس این قضیه امکان‌پذیر نیست و صندوق نمی‌تواند در سبد سرمایه‌گذاری کند، حتی مشتری م‌تواند حساب سبد سرمایه‌گذاری اختصاصی در صندوق (حساب سبد در صندوق) داشته باشد.

۱۵.  در سبد، سرمایه‌گذاری اختصاصی در صنایع مختلف غذایی، دارویی، پتروشیمی، خودرویی و… با تمرکز مدیریت سبد امکان‌پذیر خواهد بود اما در صندوق اینگونه نیست.

۱۶.  از مزیت‌های دیگر سبد نسبت به صندوق می‌توان به این موضوع اشاره کرد که سبدها شراکت محورتر و اشتغال‌زاتر از صندوق‌ها هستند.

۱۷ مدیران سبد افرادی متخصص و با تجربه هستند و برای مدیریت سبد، تمرکز و تخصص لازم را دارند، در صورتی که مدیران صندوق ممکن است نهادی غیر از سبدگردان باشد و تمرکز و تخصصش فعالیت دیگری مانند کارگزاری باشد.

۱۸.  در سبد امکان فراهم کردن شرایط نیکوکاری و آتیه هم وجود دارد اما در صندوق این امکان وجود ندارد.

۱۹.  در سبد، با توجه به این که سبد هر شخص به نام خود اوست، شخص می‌تواند به تنهایی شرایط حساب خود را از نظر ریسک پذیری، آتیه، نیکوکاری و سایر شرایط حساب و اهداف تغییر دهد ولی در صندوق این امکان وجود ندارد.

۲۰.  در سبد می‌توان بنابر نیاز مشتری سبدی اختصاصی برای اهداف خاصی مانند خرید لوازم خانگی و جهیزیه، تامین آتیه فرزند و… طراحی کرد ولی در صندوق امکان‌پذیر نیست.

۲۱.  برخی از هزینه‌ها در سبد مانند هزینه نرم افزار، امین و حسابرس و نظارت سازمان بورس بر عهده سبدگردان است در صورتی که در صندوق این هزینه‌ها برعهده سرمایه‌گذار خواهد بود.

۲۲.  از مهمترین ویژگی‌ها و مزیت‌های سبد می‌توان به این موضوع اشاره کرد که در سبد بخش عمده‌ای از حق مدیریت سبد از سود ایجاد شده برای سبد برداشت می‌شود اما در صندوق کارمزد مدیریت بدون توجه به سود است، در نتیجه تضاد منافع با سرمایه‌گذاران در سبد کمتر از صندوق است.

۲۳.  در سبد سرمایه‌گذاری اختصاصی خصوصی و جسورانه، در صورتی که مشتری تمایل به سرمایه‌گذاری در شرکت‌های سهامی خاص داشته باشد، این امکان فراهم می‌شود ولی در صندوق امکان‌پذیر نیست.