به گزارش صدای بورس به نقل از روابط عمومی بانک ملت، این موضوع زمینهساز آن شد تا وزارت امور اقتصادی و دارایی در سال گذشته با برگزاری جلسات اختصاصی فنی با حضور کارشناسان و اساتید دانشگاهی و بانکی نسبت به ارزیابی اقدامات بانکها در زمینه بحث تحول دیجیتال و ارائه نقشه راه استقرار بانکداری دیجیتال اقدام کند. ماحصل کار بیانگر آن بود که در سال ۹۸ بانک ملت در زمینه همگامی با تحول دیجیتال و تهیه نقشه راه استقرار بانکداری دیجیتال در بین بانکهای دولتی و خصوصی شده، پیشگام بوده است.
براین اساس، در جلسهای با حضور معاون اول رئیس جمهوری، وزیر امور اقتصادی و دارایی و مدیران و معاونان وزارتخانه مذکور از عملکرد بانک ملت در این زمینه قدردانی شد.
این رویداد دستمایه گفتوگویی با دکتر محمد بیگدلی مدیرعامل بانک ملت با هدف آگاهی بیشتر از کم و کیف موضوع شد.
آقای دکتر بیگدلی ضمن تبریک کسب رتبه اول در بحث تحول دیجیتال و تهیه نقشه راه استقرار بانکداری دیجیتال، درصورت امکان توضیحاتی را درباره آخرین روندها و دستاوردهای بانک ملت در این حوزه ارائه بفرمایید.
بانک ملت از سال ۱۳۹۷ با درک اهمیت توجه به مبانی بانکداری و تحول دیجیتال، نسبت به تعریف آن به عنوان یکی از استراتژیهای نه گانه بانک اقدام کرد. هم اکنون کارگروه پیادهسازی بانکداری دیجیتال، با حضور مدیران عالی بانک مشغول به فعالیت است و در زمینه مواردی نظیر استخراج متدولوژی تدوین نقشه راه تحول دیجیتال، تعیین ساختار راهبری و نقشها و مسئولیتهای تحول دیجیتال، همسوسازی استراتژیهای کسبوکار، بررسی تأثیر بانکداری دیجیتال بر جریانهای درآمدی و استخراج پروژههای کلان برای تحول تحقق دیجیتال، در بانک بررسیهای لازم را انجام داده یا در حال تکمیل آن است.
در این زمینه بانک ملت چشمانداز، مأموریت، اهداف کلان و محورهای استراتژیک خود را در حوزه کسبوکار و تحول دیجیتال تعریف کرده و در زمینه چالشها و ریسکهای پیشرو برای گام نهادن در این مسیر، شناسایی بازیگران اصلی در این اکوسیستم و نقاط قوت و ضعف آن، مطالعات جامعی را انجام داده است.
حسب برنامهریزی صورت پذیرفته، تدوین نقشه راه تحول دیجیتال بانک ملت به زودی خاتمه مییابد که یک نسخه از آن نیز در اختیار وزارت امور اقتصادی و دارایی قرار خواهد گرفت.
علاوه بر این، بانک ملت با هدف آشنایی هرچه بیشتر در این زمینه و همچنین تغییر مسیر یا سازماندهی مجدد فرآیندها، نسبت به تعریف پروژههای راهبر در زمینه بانکداری دیجیتال اقدام کرده است. این پروژهها، علاوه بر اینکه تأثیرات درون سازمانی یادشده را به همراه خواهد داشت، باعث میشود که مشتریان نیز متوجه تحولی محسوس در بانک شوند؛ همچنین کارشناسان و مدیران نیز با اجرای این پروژهها، تواناییها و قابلیتهای موجود در بانک را محک زده و به نقاط ضعف و قوت خود پی میبرند.
در زمینه پروژههای راهبر، لطفاً مصادیق آن را بیان کنید. آن طور که فرمودید این پروژهها قابل استفاده از سوی مشتریان خواهد بود. جالب است اگر بفرمایید چه خدماتی با دیدگاه بانکداری دیجیتال برای مشتریان قابل استفاده خواهد بود؟
در ابتدا باید به این نکته اشاره شود که در تحول دیجیتال، اصل مهم، استفاده حداکثری از دادههای مشتری و توجه بیشتر به بهبود تجربه مشتری در دریافت خدمات بانکی است. ضمن آنکه سهولت در ارائه خدمات و تنوع کانالهای ارائه خدمات هم باید مدنظر قرار گیرد. بنابراین پروژههای راهبر باید چنین ویژگیهایی را داشته باشد. دو پروژه بزرگ که در سال جاری مورد بهرهبرداری قرار میگیرد، عبارتند از :
۱-پروژه اعطای تسهیلات غیرحضوری فرابانک که به جرات میتوان گفت در نوع خود بی نظیر است.
این پروژه هماکنون از ابعاد طراحی و تولید سامانه به انجام رسیده است و پیشبینی میشود در ماه آینده، مورد بهرهبرداری قرار گیرد. متقاضیان از طریق این سامانه که به صورت ۲۴×۷ و از طریق محیط بانکداری اینترنتی بانک ملت قابل دسترسی است، میتوانند نسبت به ثبت درخواست تسهیلات خود اقدام کنند. سامانه یاد شده، با دریافت اطلاعات لازم از سایر سیستمها و همچنین کنترل خودکار شرایط و مقررات، تسهیلات مناسب با وضعیت متقاضی را به صورت هوشمند، پیشنهاد میدهد. در طراحی این سامانه، سعی شده است که حداقل مراجعه مشتری به شعبه وجود داشته باشد و در فاز نخست، مشتری صرفاً یک بار و آن هم برای دریافت تسهیلات به شعبه مراجعه خواهد کرد که انشاءالله در فازهای بعدی، این مرحله نیز به صورت غیرحضوری انجام خواهد شد.
۲-پروژه دیگر، پروژه بانکداری مبتنی بر شبکههای اجتماعی است. این پروژه یکی از پروژههای کلیدی بانک ملت است که در سال جاری مورد بهرهبرداری قرار میگیرد. در این پروژه تلاش بر این است که اکوسیستمی جدید بر پایه شبکههای اجتماعی و توأم با فضای کسبوکاری و به ویژه تکیه بر انجام راحت تراکنشهای بانکی در محیط تلفن همراه فراهم ساخته شود. این پروژه در واقع نسل جدید همراه بانک ملت است.
آیا قبلاً هم بانک ملت از این قبیل پروژهها داشته است؟
بله، در این زمینه به طراحی و تولید سامانه نماچک، پروژه ملی شارژ سهمیه کارت سوخت، طراحی و تولید APIهای موردنظر برای Fintech ها میتوان اشاره کرد که در حال بهرهبرداری هستد.
آیا هم اکنون زمینه و امکانات لازم برای حرکت به سوی بانکداری دیجیتال در کشور وجود دارد؟
همانگونه که قبلاً هم بدان اشاره کردم؛ اصطلاح بانکداری دیجیتال در واقع یک تحول دیجیتال است که باعث دگرگونیهای قابل ملاحظهای در کسبوکار بانکها میشود. این مهم باعث میشود که بیشتر از ضرورت توجه به زیرساختهای فنی، به زیرساختهای فرهنگی و آموزشی توجه شود. در واقع این تحول بیش از هر چیز نیازمند آموزش برای کارکنان بانکها متناسب با شغل و عملکرد واحدهای بانک و همچنین فرهنگسازی برای مشتریان است.
غفلت از این موضوع، میتواند سایر اقدامات مرتبط با این تحول بزرگ را عقیم سازد. ارزیابیهای اولیه از میزان بلوغ تحول دیجیتال در سطح بانکها بیانگر آن است که راه نسبتاً طولانی در این زمینه وجود دارد.
باید تاکید کنم که بحث امنیت بسیار مهم است و حفاظت و حراست از دادهها و اطلاعات با توجه به ویژگیهای بانکداری دیجیتال توجه ویژهای را میطلبد.
بانک ملت در بخش ارتقای سطح دانش کارکنان و توجه به زیرساختهای فرهنگی چه اقداماتی انجام داده است؟
در این بخش اقدامات بانک ملت، به چند دسته مهم تقسیم میشود:
۱- برگزاری دورههای آموزشی و کارگاههای تخصصی در سطوح مختلف؛ به طور مثال برای اعضای هیئت مدیره بانک، مدیران ارشد و مدیران میانی و کارشناسان مرتبط با فرآیند تحول دیجیتال. در این زمینه از تجربه متخصصان و استادان داخلی و خارجی به منظور تشریح موضوع و بررسی ابعاد آن، استفاده شده است. همچنین برنامهریزی جامعی برای ادامه روند مذکور در دستور کار قرار دارد.
۲- راهاندازی مرکز نوآوری پل وینو: هدف از راهاندازی این مرکز کمک به شکل گیری و توسعه پایدار فعالیتهای نوآورانه و همگامی با تحولات کسبوکار و فناوری مالی است. همچنین به بسترسازی برای شکوفایی و تجاریسازی نوآوریها و توسعه خدمات و محصولات و کاربردی کردن دانش از طریق ارائه کمکهای تخصصی توجه میشود. علاوه بر این، از جمله اهداف مهمی که برای این مرکز در نظر گرفته شده، حمایت مالی و پشتیبانی از صاحبان ایده نوآورانه است.
۳-حضور در مراکز علمی و دانشگاهی به منظور بسترسازی جهت توسعه ایدههای نو و مشارکت در طرحهای نوآورانه؛ در این زمینه هماکنون بانک ملت با دو دانشگاه بزرگ کشور، یعنی دانشگاههای صنعتی شریف و امیرکبیر، همکاریهای نزدیک دارد و مراکز نوآوری را در محل این دانشگاهها برای دانشجویان آمادهسازی و افتتاح کرده است.
در پایان اگر نکتهای مدنظرتان هست، برای مخاطبان ما بفرمایید.
اینجانب همواره به این موضوع تاکید دارم که در پیادهسازی تحول دیجیتال باید صبر و حوصله داشته باشیم. با برنامه حرکت کنیم و از آموختن نهایت لذت را ببریم. از شکستها درس بگیریم و از پیروزیها مغرور نشویم. تحول دیجیتال حرکتی است پیوسته و مداوم.