تاریخ انتشار: ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۷:۰۵

با توجه به این‌که مدت کوتاهی است که از بروز بحران کرونا در کشور می‌گذرد، تاثیر این بحران بر صنعت بیمه چندان روشن نیست البته پیش‌بینی می‌شود، فروش بیمه‌نامه‌ها به طورکلی تحت تاثیر این بحران قرار بگیرند؛ چراکه مشاغل بسیاری در جامعه از این بحران آسیب دیده‌اند.

عدم قطعیت در تصمیم‌گیری‌های خرد و کلان اقتصادی، بلاتکلیفی واحدهای تولیدی و سایر کسب‌وکارها، کاهش شدید درآمدها و دیون عقب افتاده واحدهای تولیدی و خدماتی از جمله مواردی است که گریبان‌گیر فعالیت‌های اقتصادی است. از این‌رو، تاثیر این بحران بر کسب‌وکارها، به طور غیرمستقیم بر درآمدها و هزینه‌های شرکت‌های بیمه نیز موثر خواهد بود.

از سوی دیگر، آینده بازار بیمه و فعالیت شرکت‌های بیمه ای به این موضوع بستگی دارد که کنترل بیماری ویروس کرونا در کوتاه‌مدت یا بلندمدت به چه نتیجه‌ای خواهد انجامید. در واقع، با کنترل سریع این بیماری، وضعیت صنعت بیمه امیدوارکننده خواهد بود.

به نظر می‌رسد، صنعت بیمه در فروش برخی از بیمه‌نامه‌ها از جمله بیمه‌های آتش‌سوزی، بیمه‌های مسئولیت، بیمه‌های بدنه خودرو، بیمه‌های زندگی و حوادث و بیمه‌های باربری، با افت فروش روبرو خواهند شد. البته این موضوع را نیز باید در نظر گرفت که ترکیب پرتفوی شرکت‌های بیمه‌ای از لحاظ حجم بیمه‌نامه‌های انفرادی ، بیمه‌نامه‌های بزرگ ، کلان و همچنین از لحاظ ترکیب بیمه‌های زندگی و بیمه‌های غیرزندگی به گونه‌ای است که می‌توان با اتخاذ تدابیر کارشناسی و فنی، تاثیر بحران کرونا بر صنعت بیمه را به حداقل رساند. به ویژه در بیمه‌های اتومبیل و بیمه‌های درمانی که بخش قابل ملاحظه ای از پرتفوی صنعت بیمه را تشکیل می دهند. البته شرکت هایی که سهم بیشتری از این نوع بیمه ها را دارا هستند، احتمالا اقبال بیشتری در مقابله با بحران مذکور خواهند داشت. از سوی دیگر، در بیمه های زندگی(عمر و مدت دار) پیش بینی می شود موارد بازخرید بیمه های عمر و پس انداز افزایش پیدا کند و تعداد متقاضیان وام نیز در این بیمه نامه ها، بالا برود.

باید توجه داشت که در سال ۱۳۹۹ انقضای تعداد زیادی از بیمه نامه‌های خرد و کلان در پایان این سال خواهد بود، لذا زمان انعقاد و انقضای قراردادها نیز در مورد وضعیت شرکت های بیمه تاثیرگذار است . این موضوع، فرصت مناسبی برای  صنعت و شرکت ها ی بیمه فراهم می کند تا برای مقابله با این بحران، برنامه ریزی دقیق تری داشته باشند، به ویژه آن که احتمال درخواست پوشش های  بیمه ای غیر واقعی و تقلبی، افزایش پیدا می کند.

همچنین از دیگر برنامه های صنعت بیمه در این شرایط بحرانی، ارائه بیمه‌نامه‌های جدید به ویژه در بیمه‌های زندگی در قالب بیمه‌های عمر و درمان است که می تواند در افزایش فروش شرکت‌های بیمه، موثر واقع شود. با توجه به ظرفیت های موجود در بیمه‌های زندگی برای پوشش بیماری کرونا، پیش‌بینی می‌شود با اتخاذ تدابیر فنی لازم، اقبال بیمه گذاران به خرید پوشش های درمانی این بیماری، قابل ملاحظه باشد و نگرانی از ابتلا به این ویروس و آینده مبهم روند این بیماری در جامعه، مردم را به اخذ پوشش های بیمه عمر ترغیب کند.

  • شماره ۳۵۰ هفته نامه اطلاعات بورس- صفحه ۱۵