تاریخ انتشار: ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۷:۱۵

مشاور سرمایه‌گذاری شرکت سرمایه‌گذاری شاهد در مورد ماهیت واگذاری صندوق‎هایETF گفت: صندوق‎هایی که دولت برای واگذاری قرار داده است تقریباً یک شکل کوچک تر از سهام عدالت است چرا که در سهام عدالت هم تا حدودی چنین سبکی انجام می‌شود. در سهام عدالت هم چنین سبدی را ساختند و بخشی از سهام دولت را در این سبد قرار دادند و به نام سهام عدالت تقسیم کردند. 

کاظمی با اشاره به اینکه دولت در صندوق‌های ETF مقداری متفاوت تر رفتار کرده و به نوعی برای هر گروهی سهام را جدا کرده است، افزود: البته اولین صندوق تخصصی گروه بانک‌ها وارد بورس خواهد شد و در واقع شامل یک سبد است. این سبد می‌تواند ریسک سرمایه سهامداران را کاهش دهد از طرف دیگر این موضوع هم می‌تواند تهدیدی باشد.

چرا که اگر با خریداری این سهم‌ها مقدار زیادی از نقدینگی موجود در بازار از این طریق خریداری شود و این واگذاری حجم زیادی از نقدینگی را به خود اختصاص دهد این موضوع می‌تواند در مواقعی باعث اختلال در رشد سهام شده و کاهش صعود شاخص را به همراه داشته باشد ولی در مجموع به طور کلی باید گفت واگذاری صندوق‌های ETF اقدام مثبتی است و لازم است که فرهنگ سازی مناسبی در این زمینه شکل بگیرد.

او در ارتباط با اینکه برخی عقیده دارند این نوع واگذاری چالش‌هایی را برای بازار سرمایه به همراه خواهد آورد نیز گفت: اگر ما یک سری سهم را به افرادی که غیر حرفه‌ای هستند واگذار کنیم به احتمال زیاد عوارضی را نیز در پی خواهد داشت. البته به احتمال زیاد این صندوق می‌تواند در کوتاه مدت ریزش شاخص را به همراه داشته باشند اما در بلند مدت به نظر نمی‌رسد چالشی را برای بازار ایجاد کنند.»
مشاور سرمایه‌گذاری شرکت سرمایه‌گذاری شاهد بیان داشت: چالش بیشتر در اقتصاد کلان کشور دیده می‌شود نه اینکه بگوییم این واگذاری‌ها برای اقتصاد ما یا بازار سرمایه چالشی ایجاد می‌کند. این موضوع صحیح نیست چرا که در حال حاضر مسائلی داریم که برآورده نمی‌شود. به طور مثال هیچ کس باور نمی کرد که بازار به این شدت رشد کند. البته این نوع واگذاری‌ها می‌تواند تاثیرگذار بر شاخص باشد اما خیلی تاثیر قابل توجهی ندارد. در واقع تصمیم‌های کلان حکومت است که می‌تواند بر بازار سرمایه اثرگذار باشد.

هفته نامه 351 اطلاعات بورس، صفحه 3