تاریخ انتشار: ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۳

صاحبان بنگاه‌ها برای تبلیغ کالاها و افزایش فروش محصولات خود، آگهی‌هایی را از طریق رسانه‌ها برای عموم مردم منتشر می‌کنند . 

معمولا در این تبلیغات از دو روش استفاده می‌شود.  نخست روش واقع‌گرایانه است  که با بیان فرمول و ترکیب مثلا یک ماده شوینده، چگونگی عملکرد و کیفیت کالا را برای مخاطب عام توضیح می‌دهند.
  روش دیگر استفاده از اغراق و مبالغه است مثل فیلم فانتزی برای نشان دادن قدرت مکش جاروبرقی که اشیا و اجسام منزل همسایه طبقه تحتانی را به سقف منزل می‌چسباند  .
ظاهراً شرکتی برای تبلیغ محصولات خود از نوعی صنعت ادبی استفاده کرده که نام این صنعت جناس است .

در این صنعت ادبی از کلماتی که دو معنی از آن برداشت می‌شود استفاده می‌کنند و در تبلیغ شرکت مزبور کلیدواژه های آگهی «سهم» و «بورس» است. از کلمه «سهم» دو معنی استنباط  می‌شود؛ نخست معنی عام و کلی آن یعنی حصّه - قسمت و معنی دیگر آن تعریفی است که در ماده ۲۴ لایحه اصلاح قانون تجارت آمده است. در این ماده ذکر شده سهم، قسمتی از سرمایه شرکت سهامی است. از طرفی وقتی در تبلیغ گفته می‌شود با ما در «بورس» باشید هم دو معنی از آن برداشت می‌شود که در معنای  عام به معنی مطلوب و مقبول بودن است و معنی دیگر آن به نحو خاص و تخصصی پذیرفته‌شدن سهام یک شرکت در تابلوی بورس اوراق بهادار است. 

باتوجه به تمام کلمات و عباراتی که در این تبلیغ استفاده شده، به نظر می‌رسد‌ معنی عامه پسند عبارات فوق بر معنی تخصصی آن ها غلبه دارد . به خصوص که در بخشی از تبلیغات می‌گوید «سهم» ما از مواد افزودنی و نگه دارنده هیچ است. بنابراین صاحب کالا از این صنعت ادبی استفاده کرده تا تبلیغ خلاقانه و جذابی ارائه کند .

در قانون اوراق بهادار و دستورالعمل انضباطی ناشران، مقرره صریحی بر منع شرکت های پذیرفته شده در بورس از حیث اعلام پذیرش سهام آنان در بورس اوراق بهادار به چشم نمی خورد و مادامی که معاملات سهام آنها از طریق بورس انجام می‌شود، مطلب خلاف واقعی ذکر نکرده‌اند. در نتیجه به نظر می‌رسد در مورد آگهی شرکت مورد نظر تخلف انتظامی یا کیفری متصور نیست؛ بخصوص این‌که در موارد شبهه و تردید نیز اصل تفسیر مضیّق و محدود قوانین جاری است.

  • هفته نامه ۳۵۱ اطلاعات بورس- صفحه ۴