نهاد ناظر از جهت  دهی اذهان عموم سرمایه گذاران به سرمایه گذاری در یک سهم خاص جلوگیری کند.

«من سهم تبرک را می‌خواهم،توی بورس باشید،تبرک» حتما شما هم این تبلیغ را دیده اید. این‌گونه تبلیغات در خطه خراسان اولین‌بار رخ نمی دهد و قبل از تبرک، پدیده هم تبلیغات دو پهلو داشت که سازمان بورس هم با آنها برخورد کرد. 

تبلیغات اغوا کننده می‌تواند افراد غیرحرفه‌ای را تشویق کند که سهمی خاص  را خریداری کنند  و ارزش سهام شرکت افزایش یابد. از طرفی هم حباب در بازار ایجاد می‌شود و اگر این افراد ضرر کنند، سرمایه خود را از بورس خارج  خواهند کرد و در نهایت شاخص ریزش پیدا می‌کند. 

 برای شفاف سازی ابعاد مسئله مذکور و این که از تبعات به وجود آمدن پدیده ای دیگر جلوگیری شود نظرات مسئولان سازمان بورس، حقوقدانان و مدیران تبرک را جویا شدیم . 
همچنین در مورد این موضوع با حقوقدانان هم صحبت شد که نظرات آنها اگرچه با هم متفاوت بود، ولی  همه کارشناسنان این‌گونه تبلیغات را دوپهلو و اغوا کننده دانستند که این امر خلاف قانون است. 

تمرکز تبلیغات تبرک بر سهم محصولات 
همچنین  رضا اسدی ، معاون مالی هلدینگ تبرک در خصوص شائبه تبلیغات تبرک برای فروش سهام گفت: اگرچه ارزش سهام  تبرک طی چند وقت اخیر رشد ۵برابری داشت ، اما در واقع  علت پیشرفت اصلی سهام شرکت، به دلیل تجدید ارزیابی شرکت شهداب است. 

اسدی در خصوص اینکه تبلیغات تبرک چه میزانی بر ارزش سهام شرکت تاثیر گذاشته افزود : تبلیغات اثر خود را در بلندمدت نشان می دهد ، نه کوتاه مدت . در واقع قراداد تبلیغات تبرک سه ساله  و بصورت مشارکتی است.وی در خصوص شفاف سازی اینکه تبلیغات تبرک دو پهلو نیست ، تصریح کرد :منظور ما از تبلیغات تبرک، سهم محصولات و نه ارزش سهام است. 

تبلیغی خلاقانه و جذاب برای بازار

تبلیغات فریب دهنده جرم محسوب می‌شود

امکان مصداق دستکاری در قیمت سهام

اصلاح تبلیغات سهم خاص از 20 اردیبهشت

  • مژده ابراهیمی- خبرنگار 
  • هفته نامه ۳۵۱ اطلاعات بورس- صفحه ۴