ذوب آهن اصفهان، یکی از صنایع مادر در استان اصفهان به حساب می‌آید که ارزش افزوده زیادی برای استان و کشور در بر دارد.

به گزارش صدای بورس، یکی از مواردی که به عنوان شاخصه‌های شرکت ذوب ­آهن اصفهان به حساب می­‌آید، شرکت­‌های وابسته‌­ای است که نه تنها مایه اشتغال­زایی می‌­شوند، بلکه بازار عرضه و تقاضا را کنترل کرده و از بروز خیلی از موارد نابه‌جا در بازار­های عرضه و تقاضا جلوگیری می­‌کنند. یکی از این شرکت­‌ها، شرکت «پویش بازرگان ذوب­ آهن اصفهان» است که توسط شرکت ذوب ­آهن اصفهان تاسیس شده است. به دلیل اهمیتی که این شرکت در بازار فولاد دارد، منصور منصوری، مدیرعامل این شرکت در گفت‌وگویی با روابط عمومی ذوب آهن اصفهان به موارد پیرامونی این شرکت پرداخت.

پویش بازرگان با هدف حفظ سهم بازار ذوب آهن ایجاد شد

منصوری درباره این شرکت گفت: تصمیم برای تاسیس شرکت پویش بازرگان ذوب ­آهن اصفهان با هدف مدیریت بازار محصولات ذوب آهن، جلوگیری از سفته‌­بازی در بازار، برگرداندن محصولات شرکت به جایگاه اصلی خود، برگشت و حفظ سهم بازار ذوب­ آهن اصفهان، در سال 1393 و در زمان مدیریت اردشیر سعد محمدی گرفته شد. شرکت پویش بازرگان ذوب آهن اصفهان در تاریخ هفتم اردیبهشت­ماه سال 1394 تاسیس و پس از صدور مصوبه هیئت مدیره ذوب­ آهن اصفهان، 60 درصد از سهام شرکت تازه تاسیس به فعالان بازار محصولات ذوب­ آهن واگذار گردید. هدف از این تصمیم استفاده از توان و مدیریت بخش خصوصی بر شرکت بود. در پی مصوبه مذکور توسط هیئت مدیره، 60 درصد از سهام به فعالان و تاجران فولاد کشور که از سال 88 تا 93 حداقل 15هزار تن محصولات ذوب­ آهن اصفهان را خریداری کرده بودند، بر اساس معیارهای تناژ خرید، ارائه اظهارنامه مالیاتی، داشتن دفاتر قانونی، خوش­نامی در بازار، توان مالی و فعالیت‌های بازرگانی و علمی در حوزه فولاد، ارزیابی شرکت­‌ها انجام و مقدار سهام قابل واگذاری به هر کدام تعیین شد. به این ترتیب شرکت پویش بازرگان با 40 درصد از سهام ذوب ­آهن اصفهان و 60 درصد از تاجران آهن کشور فعالیت خود را با سرمایه هزار میلیارد ریالی از دی ماه 1394 آغار کرد.

پویش بازرگان شبکه فروش ذوب آهن را توسعه داد

منصوری در پاسخ به سوالی مبنی بر چگونگی عرضه محصولات فولادی در بازار گفت: شرکت پویش بازرگان از بیست شرکت سهامدار که تمامی آنها از فعالان و تاجران بازار فولاد هستند، تشکیل شده است. این شرکت‌­ها هر کدام دارای شبکه فروش خود در نقاط مختلف کشور هستند. در نتیجه، عملکرد پویش بازرگان توزیع محصولات در کل کشور از طریق شبکه فروش سهامداران خود است. بدیهی است این شرکت به تمام متقاضیانی که شرایط خرید و فروش شفاف، صدور فاکتور رسمی و واریز وجوه از حسابی که فاکتور به نام آنها صادر می­‌شود را دارا باشند، فروش محصولات را انجام می­‌دهد. لازم به توضیح است که این شرکت، در حال حاضر بیش از هزار مشتری در نقاط مختلف کشور دارد.

پویش بازرگان سریع­ترین دسترسی، مطمئن­ترین محصولات

وی افزود: شعار شرکت پویش بازرگان «سریع­ترین دسترسی، مطمئن­ترین محصولات» است. در این راستا شرکت به صورت مستقیم با تاجران، کارگزاران، انبار­داران، موسسات حمل و مصرف­‌کنندگان در ارتباط است و تلاش می‌کند رضایت آنها را برآورده کند.

مدیرعامل شرکت پویش بازرگان، درباره سود حاصل از این شرکت برای شرکت ذوب ­آهن اصفهان گفت: تا قبل از تاسیس پویش بازرگان، تجار به طور مستقیم با ذوب ­آهن اصفهان وارد مذاکره، معامله و خرید و فروش می­‌شدند. بعضی از تاجرانی که محصولات مشابه را خریداری کرده بودند، وارد رقابت منفی و باعث ایجاد تلاطم در بازار می‌شدند. در آن زمان کل سود ذوب­ آهن در فروش خلاصه می‌شد و شبکه توزیع و فروش بازار هیچ منفعت دیگری برای ذوب­ آهن در بر نداشت. با تاسیس پویش بازرگان، ذوب­ آهن اصفهان به صورت عملی شریک 40 درصد از سود تاجران در شبکه توزیع محصولات آنها شد. علاوه بر آن با مدیریتی که بر روی بازار محصولات ذوب­ آهن اصفهان توسط شرکت پویش بازرگان انجام گردید، 100 درصد سود حاصل از فروش محصولات در بورس کالا در اختیار ذوب ­آهن اصفهان قرار می­‌گیرد.

وی افزود: یکی از نگرانی­‌های مصرف‌­کنندگان عدم اطمینان از دریافت محصولات تولیدی ذوب­ آهن اصفهان بود. مواردی بود که در بازار محصولات غیراستاندارد و بی کیفیت را به عنوان محصولات ذوب­ آهن به مشتریان می‌فروختند. تاسیس شرکت پویش بازرگان این اطمینان را برای مصرف­‌کنندگان ایجاد کرد که محصولات تولیدی ذوب­آهن به دست آنها خواهد رسید.

محصولات ذوب آهن در بورس کالا در دسترس همگان است

منصوری درباره اختیار فروش محصولات ذوب ­آهن در بازار گفت: فروش محصولات ذوب ­آهن اصفهان از طریق بورس کالا انجام می‌­شود. به این صورت که یک روز قبل از تاریخ عرضه محصولات، کلیه مشخصات محصولات شامل جنس، تناژ، قیمت و سایر شرایط فروش توسط ذوب ­آهن اصفهان تا ساعت 16 در سایت ذوب ­آهن و در بورس کالا اعلام می­شود. متقاضیان خرید باید از طریق کارگزاری و سیستم سازمان بورس تا قبل از ساعت ده و سی دقیقه صبح روز عرضه، اقدامات لازم برای ورود به حلقه رقابت برای خرید محصول را انجام دهند. ورود به حلقه رقابتی برای تمام اشخاص حقیقی و حقوقی که دارای کد بورسی هستند، آزاد است و متقاضیان با بالاترین پیشنهاد قیمت، موفق به خرید محصولات می­شوند. شرکت پویش بازرگان نیز مانند سایر متقاضیان وارد این رقابت خرید می­‌شود و این شرکت مسئول فروش محصولات ذوب ­آهن اصفهان نیست و اصولا اختیاری در این زمینه ندارد.

پویش بازرگان، بازوی کمکی ذوب آهن در تامین مالی، بومی سازی و...

مدیرعامل شرکت پویش بازرگان در پاسخ به این سوال که جدای از بخش خرید محصولات ذوب آهن آیا در سایر زمینه‌ها پویش بازرگان توانسته برای ذوب آهن اصفهان مفید باشد، افزود: هر شرکتی باید بتواند اصطلاحا دست‌های کمکی خود را زیاد کند. در این راستا پویش بازرگان تلاش داشته به عنوان یک بازوی کمکی در کنار ذوب آهن اصفهان قرار بگیرد. در زمینه مالی این شرکت اقدامات متعدی برای آزادسازی اسناد خرید خارجی، ضمانت اخذ تسهیلات و... کرده است. در بخش تامین مواد اولیه برای ذوب آهن به لطف خدای متعال پویش بازرگان بیش از 2 میلیون تن سنگ آهن، گندله، نرم گندله، شمش و سایر مواد آهن دار برای ذوب آهن اصفهان تامین نموده و طلب خود را در قالب تامین اعتبار از طریق خرید محصولات ذوب آهن از بورس کالا وصول کرده است.

منصوری در پاسخ به خبرنگار ما که آیا شرکت پویش بازرگان در تامین قطعات، تجهیزات و مواد مصرفی برای ذوب آهن اصفهان فعالیت کرده است، پاسخ داد: شرکت پویش بازرگان در راستای اهداف خود در جهت پشتیبانی از زنجیره تامین صنایع فولادی علی الخصوص ذوب آهن اصفهان و با تکیه بر تیم فنی و مهندسی و بازرگانی توانمند خود در زمینه تامین قطعات و تجهیزات با رویکرد بومی سازی قدم گذاشته و در این راستا با بومی سازی تجهیزات خارجی گامی بلند را در این زمینه آغاز نموده است.

از جمله موارد بومی سازی شده دریچه‌های کشویی پاتیل‌های فولاد (Ladle Slide Gate) است. دریچه‌های کشویی پاتیل جزء تجهیزات حیاتی بخش فولادسازی بوده که شرکت سازنده اصلی از تامین آن به دلایل مختلف خودداری نمود و موجودی در انبارهای ذوب آهن نیز به اتمام رسیده بود و وضعیت مکانیزم‌های نصبی نیز به شدت فرسوده شده و امکان کاهش یا توقف تولید و بروز حوادث را در پی داشت. در این راستا این شرکت با حمایت مدیران و کارشناسان ذوب آهن و با تکیه بر دانش فنی و مهندسی داخل کشور برای اولین بار در ایران نسبت به بومی سازی دریچه‌های کشویی پاتیل فولاد اقدام کرد و تاکنون حدود 10 مجموعه از آن را با کیفیت مطلوب تحویل ذوب آهن داده  است. این شرکت در حال حاضر مشغول بررسی و مذاکره جهت بومی سازی و ساخت داخلی دیگر تجهیزات خارجی است.

همچنین شرکت پویش بازرگان ضمن حضور در فرآیندهای رقابتی مناقصات و استعلام‌های شرکت، اقدام به تامین تجهیزات، قطعات و مواد مصرفی مورد نیاز نموده که از آن جمله می‌توان تامین بیرینگ‌های نوردی، Sleeve Bearing و سایر بیریینگ‌ها با کیفیت مطلوب از برندهای معتبر، تامین گرافیت گرانوله (CPC)، مواد نسوز، قطعات فایبرگلاس و سایر موارد اشاره کرد.

پویش بازرگان به بورس اوراق بهادار می‌پیوندد

منصوری در خصوص برنامه‌های آینده این شرکت اظهار کرد: با تلاش وکوشش مدیران شرکت، امروز شرکت پویش بازرگان ۱۷ درصد سهام ذوب آهن را دارد و شرکت همواره تلاش نموده در کنار ذوب آهن اصفهان و تامین منافع کل سهامداران باشد و خدا را شکر این رسالت در کارنامه عملی شرکت قابل رویت است. شرکت نیز برای بهبود و ارتقاء کیفیت خدمات خود با مراکز مختلف علمی و دانشگاهی همواره در ارتباط است. در همین زمینه شرکت با کمک اساتید در حوزه‌های مختلف در حال مطالعه برای ورود شرکت به بورس اوراق بهادار و تملک زنجیره محصولات خود از معدن تا محصول نهایی است. انشاا... در آینده نزدیک خبرهای خوبی در این زمینه به اطلاع سهامداران عزیز خواهد رسید.

مدیرعامل شرکت پویش بازرگان در خصوص مسئولیت‌های اجتماعی این شرکت گفت: هر شخص حقیقی یا حقوقی باید در جهت حفظ، مراقبت و کمک به جامعه‌ای که در آن فعالیت می‌کند وظایف و تعهداتی را انجام دهد. در این زمینه شرکت پویش بازرگان از جمله موارد زیر را انجام داده است: تهیه یک دستگاه آب شیرین کن 100 متر مکعبی برای استان سیستان و بلوچستان، خرید دو دستگاه سرور HP، یک دستگاه SAN Storage  و چهل دستگاه کامپیوتر با مشارکت تعدادی از سهامداران پویش برای انستیتو پاستور ایران، تامین دو دستگاه ونتیلاتور برای بیمارستان شهدای لنجان، یک دستگاه مخزن اکسیژن کرایوژنیک برای بیمارستان الزهرا اصفهان و موارد دیگر.