به گزارش صدای بورس به نقل از شاتا، مهدی صادقی نیارکی افزود: در صورت نبود توازن در تولید و عرضه همه روشهای اتخاذ شده برای تنظیم بازار خودرو موفق نخواهد شد؛ در همین راستا نرخ رشد تولید در این صنعت که در شش ماه دوم سال ۹۸ داشتیم در برنامه تولید امسال نیز مد نظر است که البته رشد تولید در صنعت خودروسازی، نیازمند چند الزام ضروری است.
وی ادامه داد: تامین نقدینگی مورد نیاز صنعت خودرو و صنعت قطعه سازی کشور که حتماً باید نهادهای پولی و بانکی همچون گذشته همراهی کاملی در این خصوص داشته باشند و ما بتوانیم مشکلات موجود را رفع و شرایط را برای تامین نقدینگی مورد نیاز خودروسازان فراهم آوریم.
صادقی نیارکی اضافه کرد: خروج خودروساز از حاشیه زیان بحث بعدی مورد توجه وزارت صمت است و ضرورت دارد که قیمتهای مصوب برای خودروها به گونهای تعیین شوند تا خودروساز حداقل برای تامین نهادههای تولید خود متضرر نشود و حداقل از نقطه سر به سر هزینهها بالاتر قرار گیرد.
معاون امور صنایع وزارت صمت گفت: این شرایط، امکان افزایش ظرفیتهای داخلیسازی و ایجاد زمینههای تحقیق و توسعه و بهرهگیری از پلتفرمهای جدید و سایر تکالیف مشخص شده را در صنعت خودروسازی کشور فراهم میکند.
صادقی نیارکی افزود: بحث تامین و تخصیص ارز مورد نیاز برای قطعات و مواد اولیه مورد نیاز که فعلاً ساخت داخل آنها محقق نشده و به اجبار باید وارد شوند نیز در تداوم تولید موثر است.
امسال شاهد جهش تولید در تولید خودرو سواری خواهیم بود
وی ادامه داد: پیشبینی ما نشاندهنده آن است که امسال در این صنعت رشد تولید خواهیم داشت و حتی شاهد جهش تولید در تولید خودرو سواری خواهیم بود.
صادقی نیارکی تصریح کرد: تا حد زیادی بر تحریمها در این صنعت فائق آمدهایم و با رشد تولید در صنعت خودروسازی کشور طی ۶ ماهه دوم سال ،۹۸ توانستهایم این امر را ثابت کنیم.
واقعی کردن تقاضا و عدالت در توزیع در تولید و عرضه خودرو
وی افزود: رکن دوم در مدیریت بازار خودرو، ساماندهی نحوه فروش خودرو است و بر همین مبنا شعاری با عنوان واقعی کردن تقاضا و عدالت در توزیع تعیین شده است که در همین راستا برای واقعی کردن تقاضا شرایط و ضوابطی تعیین شدهاند که عموم ذینفعان از آن مطلع هستند، مانند اینکه هر کد ملی فقط یک خرید میتواند انجام دهد، در ۳۶ ماه گذشته خریدی از هیچ خودروسازی نداشته باشد، پلاک فعال جاری نداشته باشد و محدودیتهایی که در حوزه تحویل خودرو و نظارت بر بازار اعلام و اعمال شده است مرتباً بهروزرسانی شده و اطلاعرسانی نیز میشوند.
معاون امور صنایع وزارت صمت تصریح کرد: برای تحقق عدالت در توزیع این برای نخستین بار است که این مدل از فروش خودرو در کشور انجام میشود و با عنایت به اعتراضاتی که در گذشته روی عملکرد سایتهای فروش شرکتهای خودروسازی وجود داشت در این مدت فرصت برابری برای همه متقاضیان ایجاد کردیم و شرایط برای تقاضای واقعی فرآهم شده است و با توجه به اینکه تعداد متقاضیان از تعداد خودروهای قابل عرضه در این طرح پیشفروش بیشتر است قرعهکشی در حضور مراجع نظارتی انجام میشود و خودرو با عدالت میان مصرفکنندگان توزیع میشود.
اعمال مالیات بر عایدی سرمایه در خرید و فروش خودرو
صادقی نیارکی تاکید کرد: این نشان میدهد که وزارت صمت هم برای طرف عرضه و هم طرف تقاضا برنامه لازم را مدنظر دارد و در همین چارچوب یکسری مباحث کلان اقتصادی نیز که متوجه صنعت خودروسازی کشور است و از سوی دولت محترم مواردی در حال پیگیری است که از جمله آنها میتوان به موضوع تنظیم و تثبیت نرخ ارز اشاره کرد که میتواند به این صنعت کمک کند و اعمال مالیات به صورت جدی مورد توجه قرار گرفته و وزارت اقتصاد برای کسانی که وارد این بازار شدهاند و هدفشان سوداگردی است طرحی را مدنظر قرار داده و اعمال مالیات بر عایدی سرمایه در دستور کار قرار گرفته است.
وی گفت: در اصل خودرو یک کالای مصرفی با دوام است و باید به دست مصرفکننده واقعی برسد که امیدوارم با این پیشبینیهای انجام شده این هدف محقق شود.
صادقی نیارکی افزود: طی دو هفته در روز های جمعه، جلسه کمیته خودرو با حضور سرپرست وزارت صمت تشکیل شده و دستگاههای نظارتی نیز نظرات خود را اعلام کردند و یک اتفاق نظری بین دستگاهها برای ساماندهی تولید و بازار خودرو به وجود آمده است.
پیشبینی ۳ مرحله دیگر از فروش فوقالعاده خودرو
وی اضافه کرد: روش حاضر در فروش فوقالعاده خودرو فرصت برابری برای همه متقاضیان فراهم میآورد و طبق برنامهریزی انجام شده ۳ مرتبه دیگر فروش فوقالعاده نیز تا پایان امسال خواهیم داشت.
عرضه ۷۵ هزار دستگاه خودرو در طرح پیشفروش هفته آینده
معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: علاوه بر طرح فروش فوقالعاده هفته آینده نیز ۷۵ هزار دستگاه خودرو نیز در طرح پیشفروش در دستور کار داریم که عدد قابل توجهی است و هفته بعدی آن نیز طرح مشارکت در سود یکساله و دوساله نیز عملیاتی میشود.
صادقی نیارکی گفت: اصل تمرکز ما ایفای تعهدات قبلی است؛ به عبارتی ۶۰ درصد تولیدات روز به انجام تعهدات قبلی تعلق میگیرد که این اقلام نیز در عمل وارد بازار میشوند و به تعادل آن کمک خواهند کرد.
فاکتور بیش از ۱۰۰ هزار خودرو طی دو ماه گذشته
وی افزود: خودروسازان ما طی دو ماه گذشته بیش از ۱۰۰ هزار دستگاه خودرو فاکتور و عرضه کردهاند.
برآورد یک میلیون و ۲۰۰ هزار دستگاه خودرو به عنوان تقاضای واقعی بازار
وی اضافه کرد: در خوشبینانهترین حالت تقاضای خودرو در کشور حدود یک میلیون تا یک میلیون و ۲۰۰ هزار دستگاه برآورد میشود و تقاضای کاذب موجود به سبب اختلاف قیمت از درب کارخانه تا قیمت حاشیه بازار است و در همین راستا مباحث نظارتی ویژهای مدنظر سازمان حمایت قرار گرفته و با دپوی خودرو صفر کیلومتر در پارکینگها برخورد میشود، ابطال گارانتی خودروهایی که تا ۱۰۰۰ کیلومتر پیمایش نداشته باشند و یا ظرف سه ماه برای سرویس اولیه مراجعه نکنند، ممنوعیت خروج خودرو از نمایندگیها بدون الصاق پلاک و...، همگی با هدف مقابله با سوداگری در بازار خودرو انجام میشوند.
معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: برای جلوگیری از ایجاد فاصله قیمت از درب کارخانه تا بازار آزاد باید در روند قیمتگذاریها به گونهای عمل شود که خودروسازان متضرر نشوند.
صادقی نیارکی در پایان تاکید کرد: صنعت خودروسازی کشورمان جزو اولین صنایع بوده که مورد هدف تحریمهای سخت قرار گرفت و با وجودهمه محدودیتها، خودروسازان ما موفق شدند با حمایت دولت، وزارت صمت و همراهی بانک مرکزی از شرایط پیچیده عبور کنند و بر مشکلات فائق آیند.
منبع : وزات صنعت معدن و تجارت