وی شکل دوم رابطه را قرارداد بین شرکت نرم افزاری( OMS) و کارگزاری عنوان کرد و افزود: در این قراردادها که بین کارگزاران و شرکت های نرم افزاری بسته میشود حدود تعهدات و مسئولیت های آن از نظر ضرر و زیان و پرداخت خسارت در مورد قطعی و کندی کاملا مشخص است.
مدیرعامل رایان هم افزا بیان داشت : در این رویه مطابق با ساختار کاری همه دنیا میزان خسارت در مورد سطح کیفیت و دسترسپذیری سامانه به شرکت سرویسگیرنده بر اساس فاکتورها و میزان مبلغی است که در قرارداد لحاظ شده است . به طور مثال شرکت نرم افزاری، سالیانه بابت ارائه سرویسی ۱۰۰ واحد قرارداد میبندد در این شکل اگر بخواهد بابت قطعی های مقطعی، میزان ضرر و زیانی را متقبل شود، حداکثر به اندازه ۱۰۰ واحد و سقف قرارداد است. در نتیجه نمیتواند مثلا ۳۰۰۰ واحد خسارت تقبل کند، زیرا توان و بنیه مالی ندارد.
عبدالله پور با تاکید بر اینکه هیچ شرکت نرمافزاری با هیچ سهامداری به طور مستقیم وارد معامله یا پرداخت خسارت نمیشود،گفت: در شرکت های نرم افزاری تعهدات و میزان سقف جریمه مشخص است بنابراین اگر مشکلاتی در ارائه خدمات دهی ما پیش بیاید جریمه لحاظ و از فاکتور نهایی کم میشود که سقف آن کل فاکتور بابت سرویس است . بنابراین تعهدات، چه در مورد نوع سرویس و چه در مورد کیفیت و میزان خسارت بر عهده کارگزاری است.
وی در پاسخ به اینکه اساسا علت قطعی های مکرر را در چه می دانید و چالش شرکتهای نرم افزاری چیست، گفت: در مورد شرکت رایان همافزا در این مدت قطعی وجود نداشته است اما به طور کلی ریشه مشکلات صرفا از طرف شرکتهای نرمافزاری نیست. افزایش ناگهانی و بسیار سریع تعداد کاربران و تعداد دفعات معاملات در یک سال گذشته موجب اختلالات پیش آمده شده است.
مدیرعامل رایان هم افزا با تاکید بر اینکه گاه ممکن است سرعت همسانسازی متناسب نباشد و اشکالاتی به وجود بیاید، گفت: نیاز است که شرکت های نرم افزاری و مدیریت فناوری توسعه گستردهای در زیر ساخت های خود داشته باشند، این ساز و کارها حتی در زمینه خطوط ارتباطی هم نیاز است تا خود را با این حجم از معاملات سازگار کنند.
عبدالله پور البته بومی بودن سرویسهای شرکت های OMS را نقطه قوتی دانست که موجب میشود رفع اشکالات و قطعیها مقطعی و کوتاه مدت باشد ضمن آنکه انطباق با شرایط جدید هم در زمینه تجهیز سختافزاری، زیر ساخت ارتباطی و در زمینه نرمافزار به دست متخصصان داخلی میسر است.
وی در واکنش به این پرسش که با توجه به جذابیت این روزهای بازار سرمایه و ورود هر روزه نوسهامداران به بازار فکر میکنید تا چه زمانی تطابق نهایی انجام و مشکلات از طرف شرکتهای OMS برطرف شود، گفت: این مهم به رشد معاملات و تعداد افزایش سرمایه گذاران بستگی دارد. اگر قرار باشد که به حالت نرمالی برسد، نهایتا ۲۰ روز بعد همه سرویسها با موضوع منطبق شدهاند اما اگر به شکل فزایندهای ادامه داشته باشد، هرچند شرکتها خود را با شرایط جدید منطبق کردهاند، ولی ممکن است در مراحل رشد بعدی دچار مشکلاتی شوند که با توجه به بومی بودن دانش قابل حل هستند و اگر به روند پایدار و ثابتی برسیم کاملا مرتفع میشود.
- هفته نامه ۳۵۵ اطلاعات بورس، صفه ۵