به گزارش صدای بورس ، عبدالرضا رحمانیفضلی طی این نامه خطاب به محمد نهاوندیان، معاون اقتصادی رئیسجمهور و دبیر شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا نوشت: طرحهای نوسازی ناوگان حمل ونقل عمومی بهویژه ناوگان اتوبوسرانی کشور به دلیل شرایط تحریم، افزایش نرخ ارز و عدم تخصیص اعتبار کافی از سنوات گذشته محقق نشده و تعداد این ناوگان از ۲۶ هزار دستگاه اتوبوس در سال ۱۳۹۲ به ۲۱ هزار دستگاه کاهش و میانگین عمر ناوگان به ۱۳ سال رسیده است.
رحمانیفضلی ضمن اشاره به فرسودگی ۷۰ درصد ناوگان اتوبوسرانی موجود، درخواست کرد برای دستیابی به اهداف برنامههای جامع حمل و نقل کشور و ارائه خدمات مطلوب به شهروندان، سامانه حمل و نقل عمومی کشور نیازمند تزریق ناوگان جدید، تقویت و افزایش آن تا حداقل ۳۵ هزار دستگاه اتوبوس است.
او در ادامه خطاب به معاون اقتصادی رئیسجمهور نوشت: در همین راستا رئیسجمهوری مکرر این موضوع را مورد تاکید قرار داده که نوسازی ناوگان مستلزم اتخاذ بلاویژه فوری و عملیاتی کردن آن در حداقل زمان ممکن از سوی دولت است.
وزیر کشور، تخصیص هرگونه اعتبار و صدور مجوز تهاتر نفت خام و میعانات گازی با واردات اتوبوس و واگن قطار شهری را نیازمند طرح و تصویب در جلسه سران سه قوه دانست و پنج پیشنهاد مشخص برای تصویب توسط سران قوا ذکر کرد. در صورت تصویب این پیشنهادها، بندهای پنجگانه زیر قابلیت اجرا پیدا خواهد کرد:
۱- با توجه به معلول بودن پروسه تولید و مشکلات موجود در این مسیر ناشی از اعمال تحریمها به وزارت کشور اجازه داده میشود تا سقف دو میلیارد دلار از محل تهاتر نفت خام و میعانات گازی نسبت به واردات اتوبوس بهصورت CKD , CBU و تا سقف یک میلیارد دلار برای واردات واگن قطار شهری اقدام کنند. ارقام فوق الذکر در اعتبارات بودجه عمومی دولت درسال ۱۳۹۹ ملحوظ و به سازمان برنامه و بودجه کشور ابلاغ شود.
۲- به وزارت کشور اجازه داده میشود تا سقف ۱۵۰ میلیون دلار قطعات و قوای محرکه را از محل تهاتر نفت و میعانات گازی برای بازسازی ۵ هزار دستگاه اتوبوس شهری قابل بازسازی، خریداری و وارد کند. اتوبوسهای بازسازی شده با تایید وزارت کشور و منوط به اخذ معاینه فنی صرفا برای ارائه خدمات به شهروندان در بخش عمومی خواهند پرداخت.
۳- به وزارت کشور اجازه داده میشود با توجه به تحریمهای ظالمانه موجود، نسبت به انجام معاملات با ترک تشریفات قانونی در برگزاری مناقصات و با رعایت صرفه و صلاح کشور، نسبت به خرید ناوگان حمل و نقل عمومی بهصورت CBU و خرید قوای محرکه و قطعات مورد نیاز و بازسازی اتوبوس در داخل کشور اقدام کند.
۴- وزارت نفت مکلف است سهمیه مورد نیاز نفت خام و میعانات گازی برای اجرای بندهای فوق را در اختیار وزارت کشور قرار دهد و وزارت مذکور با فروش محصولات مذکور، نسبت به تامین ارز مورد نیاز برای خرید اقلام فوقالذکر راسا اقدام کند.
۵- وزارت نفت نسبت به اخذ تضامین لازم از خریداران نفت خام و میعانات گازی متناسب با حوالههای صادره اقدام میکند. تضامین مذکور پس از ورود کالا به گمرکات کشور و با اراده اسناد مثبته گمرکی به وزارت نفت قابل آزادسازی خواهد بود.
منبع: دنیای اقتصاد