تاریخ انتشار: ۲۴ تیر ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۸

مدیرعامل تایدواتر با اعلام جزییاتی از تفاهم‌نامه ملی ۲ هزار میلیارد تومانی با راه آهن گفت: اجرای این طرح عظیم، رویدادی ویژه برای «حتاید» و ۴۲ هزار سهامدار آن بوده و با افزایش سودآوری و ارزش شرکت از سال ۱۴۰۰ به بعد همراه خواهد شد.

به گزارش صدای بورس، حسین زارعی درباره تفاهم‌نامه همکاری با شرکت راه آهن در توسعه حمل و نقل ریلی غلات از بنادر به مرکز لجستیک آپرین که عصر دیروز با حضور وزیر راه امضاء شد، به بورس پرس توضیح داد: این رویداد به دلیل اهمیت غلات در اقتصاد ایران و حجم سرمایه‌گذاری ۱.۶ تا ۲.۵ هزار میلیارد تومانی، بی سابقه بوده و بزرگترین همکاری راه آهن و مجموعه وزارت راه با شرکت‌های بورسی آن هم در سطح ملی به‌شمار می‌رود.

وی ادامه داد: علاوه بر این، اجرای این طرح عظیم، رویدادی ویژه برای «حتاید» و ۴۲ هزار سهامدار آن بوده و با افزایش سودآوری و ارزش شرکت از سال ۱۴۰۰ به بعد همراه خواهد شد. در این میان اطلاعات کلی و اولیه مربوط به این تفاهم‌نامه در کدال منتشر شده و نحوه تامین مالی و سودآوری این پروژه بعد از تصویب طرح تجاری و انعقاد قرارداد سرمایه‌گذاری، محاسبه و اعلام خواهد شد.

این مقام مسئول در مورد محورهای تفاهم‌نامه همکاری با شرکت راه آهن هم توضیح داد: در این همکاری قرار است سه سیلو ۳۵۰، ۱۸۵ و ۱۵۰ هزار تنی در مرکز لجستیک آپرین و بنادر امام و شهید رجایی احداث شود. علاوه بر این ۶۰۰ واگن ویژه حمل غلات به ارزش بیش از ۶۰۰ میلیارد تومان، خریداری و به بهره‌برداری می‌رسد و طی آن شبکه ریلی دو بندر امام و شهید رجایی کامل می‌شود.

زارعی ادامه داد: نکته حائز اهمیت این است که تاکنون ۵۰۰ میلیارد تومان برای تکمیل طرح ترمینال مکانیزه و سیلوی غلات بندر امام، سرمایه‌گذاری شده و ۲۵ درصد هم پیشرفته داشته است. تامین منابع مالی هم از سه روش دریافت تسهیلات ارزان قیمت از بانک‌های عامل مختلف از جمله بانک صادرات، افزایش سرمایه و تخصیص بخشی از سود سالانه حدود ۳۴۰ میلیارد تومانی است.

وی مزایای این تفاهم‌نامه را شامل ملی و ضروری بودن طرح از لحاظ امنیت بهداشتی و غلات، تکمیل زنجیره حمل و نقل ریلی و ارائه خدمات DOOR TO DOOR (از درب تولیدکننده تا درب مصرف‌کننده) به مشتریان و ذینفعان، احداث مجموعه سیلوهای جدید به ظرفیت ۶۸۵ هزار تن، رعایت اصول بهداشتی و استانداردهای نوین در نگهداری و حمل غلات (از شیوه سنتی به روش صنعتی)، توسعه سهم راه آهن در حمل و نقل ریلی و کاهش مصرف سوخت‌های فسیلی و حفاظت از محیط زیست، توسعه حمل و نقل چند وجهی و مشارکت فعال در توسعه منطقه لجستیکی آپرین به عنوان خشک منطقه اعلام کرد.