به گزارش صدای بورس، ۲۵ اسفند ماه ۹۸ بود که محمد شریعتمداری در توئیتر خود نوشت: برای پیشگیری از شیوع کرونا و حفظ سلامت کارگران مشمول قانون کار و تأمین اجتماعی که شغل خود را از دست دادهاند، ازاینپس برای ثبت درخواست بیمه بیکاری نیاز به مراجعه حضوری ندارند.
بهگفته وی، بهمنظور رعایت مهلت قانونی بیمه بیکاری، کارگران مشمول میتوانند به سامانه https://bimehbikari.mcls.gov.ir/ مراجعه کنند. متقاضیان پس از ثبتنام کد رهگیری با امکان ذخیره و چاپ دریافت کردند و سپس ادامه فرآیند نیز اطلاع رسانی شد.
در تبصره ۲ قانون بیمه بیکاری آمده است: بیمهشدگانی که بهعلت بروز حوادث قهریه و غیرمترقبه از قبیل سیل، زلزله، جنگ، آتشسوزی و... بیکار میشوند با معرفی واحد کار و امور اجتماعی محل از مقرری بیمه بیکاری استفاده خواهند کرد.
همچنین در تبصره ب ماده ۶ این قانون آمده است بیمهشده مکلف است ظرف (۳۰) روز از تاریخ بیکاری با اعلام مراتب بیکاری به واحدهای کار و امور اجتماعی آمادگی خود را برای اشتغال به کار تخصصی و یا مشابه آن اطلاع دهد. مراجعه پس از سی روز با عذر موجه و با تشخیص هیأت حل اختلاف تا سه ماه امکانپذیر خواهد بود.
اما پس از به جریان افتادن بیمه بیکاری یکی از گلایههای مشمولان میزان اندک مقرری بیمه بیکاری و از سوی دیگر جاماندن از پرداخت بیمه بیکاری بود که گلایههای بسیاری را به همراه داشت.
برخی بیان می کردند که با وجود ثبت شماره شبای بانکی از چند ماه گذشته اما هنوز خبری از بیمه بیکاری و مقرری بیمه نیست که معاون بیمهای سازمان تامین اجتماعی دراین باره می گوید: بیمه بیکاری برای ۹۰ درصد مشمولان واریز شده است.
مهرداد قریب، معاون بیمه ای سازمان تامین اجتماعی درباره واریز بیمه بیکاری کرونا برای ۹۰درصد مشمولان گفت: حدود ۸۷۰ هزار نفر برای دریافت مقرری بیمه بیکاری ایام کرونا در سامانه مربوط ثبت نام کرده بودند که اسامی نهایی به وزارت رفاه ارسال، شماره شبای واجدین اخذ و برای خزانه داری ارسال شد ، این مقرری برای ۲۰ روز آخر اسفند، فروردین و اردیبهشت ماه واریز شد.
وی ادامه داد: بیش از ۹۰ درصد افرادی که ثبت نام کرده بودند این مقرری را دریافت کردهاند. تعدادی که تا امروز نتوانسته اند این مبلغ را دریافت کنند زیاد نیست اما چند دلیل داشته است از جمله اینکه یا شماره شبا را اشتباه ارسال کرده بودند یا شماره متعلق به خودشان نبوده است.
قریب بیان کرد: این افراد می توانند با شماره ۱۴۲۰ تماس بگیرند تا راهنمایی شوند که به چه نحوی مشکل شان حل شود. اگر اطلاعات کامل باشد مشکل ظرف ۴۸ ساعت رفع میشود. علت تفاوت مبالغ واریزی این است که معمولا مقرری بیمه بیکاری بر اساس حقوق ۹۰ روز آخر تعیین میشود ضمن آنکه مقرری بیمه بیکاری ایام کرونا با تصمیم ستادملی کرونا تصویب و واریز شد و روال دریافت مقرری بیمه بیکاری از خرداد ماه به شرایط عادی برگشته است.
منبع: تسنیم