از خرداد ماه سال جاری، تعداد ۱۱۹۰ دستگاه خودرو از گمرکات اجرایی ترخیص شده است.

به گزارش صدای بورس، سید روح اله لطیفی،سخنگوی گمرک گفت: در نیمه اول سال جاری گمرکات کشور اقدام به ترخیص ۱۱۹۰ دستگاه انواع خودرو به ارزش ۲۲ میلیون و۲۱۵ هزار و ۴۹۰ دلار کرده است. از این میزان نزدیک به ۶۷۰ خودرو متعلق به رامک خودرو بود که به دلیل داشتن شاکی در گمرک متوقف بودند و با هماهنگی قضایی از گمرک خارج شد تا مقام قضایی خارج از گمرک به موضوع رسیدگی کند و مابقی خودروهای ترخیص شده نیز خودروهای متوقف در گمرکات کشور بودند که تشریفات گمرکی آن ها در مهلت قانونی گذشته به پایان نرسیده بود و با مصوبه اخیر هیئت وزیران فرصت اتمام تشریفات گمرکی برایشان فراهم شده بود.

لطیفی در خصوص بازه زمانی ترخیص این خودروها گفت: این خودروها در بازه زمانی اول خرداد ۹۹ تا ۲۶ شهریور ماه سال جاری از گمرکات کشور ترخیص شده اند.

وی اظهار کرد: براساس اعلام گمرک ایران،مهلت ترخیص بخشی از خودروهای دپو شده و کالاهای گروه چهارم در گمرکات اجرایی کشور - که با توجه به کاهش عملکرد دستگاه‌های اجرایی ناشی از شیوع کرونا و برخی مشکلات اجرایی فرآیند ثبت سفارش و ترخیص کالاها توسط هیئت وزیران تمدید شده بود - در تاریخ  ۲۶ شهریور ماه سال جاری به اتمام رسید.

دبیر شورای اطلاع رسانی گمرک افزود: ترخیص کلیه کالاهای تجاری دارای ثبت سفارش معتبر اعم از گروه ۴ و خودرو، منوط به اخذ و ارائه کد رهگیری بانک و رعایت کلیه قوانین و مقررات مربوطه از جمله ارائه مجوزهای قانونی و مقرراتی لازم است که این امر به تمامی گمرکات کشور ابلاغ شده است.

وی ادامه داد: بیش از دو هزار خودرو دارای پرونده قضایی هستند که به محض ارائه حکم برائت از سوی دادگاه رسیدگی کننده و  بدون محدودیت زمانی می توانند با ادامه تشریفات گمرکی و پرداخت حقوق دولتی خودروهای خود را ترخیص کنند.

سخنگوی گمرک گفت: حدود هزار و ۵۰۰ خودرو نیز به دلیل  دارا نبودن مجوزهای لازم و پایان مهلت های قانونی متروکه خواهند شد و برای تشریفات قانونی در اختیار سازمان اموال تملیکی قرار می گیرند که از این تعداد هزار و ۱۰۰خودرو فاقد ثبت سفارش هستند.

منبع: ایلنا