الگوریتم شبیه یک چرخ خیاطی است. چرخ خیاطی وقتی اختراع شد، مخترع را در میدان شهر کتک زدند و از شهر تبعید شد! فکر میکردند چرخ خیاطی قرار است خیاطها را بیکار کند! جنگ بین ربات و انسان! الان با یک نگاه ساده میتوان فهمید که خیاطها بسیار بیشتر شدند و چرخ خیاطی ابزار دست آنهاست.نه تنها جای آنها را نگرفته بلکه به بالا رفتن کیفت کار کمک میکند. دقت کنید که چرخ خیاطی نمیتواند مدل مانتوی جلو باز را اختراع کند. بلکه هنوز هم خلاقیت در ذهن خیاط و انسان باهوش است و چرخ خیاطی فقط ابزاری است برای پیشبردن آنچه در ذهن دارد.
الگوریتم شبیه یک چرخ خیاطی است. میبینیم که الان در شبکههای اجتماعی مردم را از جنک ربات و انسان میترسانند. فکر میکنند الگوریتم قرار است معاملهگران و سرمایهگذاران را بیکار کند! جنگ بین ربات و انسان! واقعیت این است با یک نگاه ساده به معاملات الگوریتمی در این میتوان فهمید الگوریتم باعث تغییر فرهنگ از نوسانگیری به سرمایهگذرای خواهد شد.
الگوریتم ابزار دست یک معاملهگر است
الگوریتم ابزار دست یک معاملهگر است. نه تنها جای آنها را نمیگیرد بلکه کمک میکند کیفیت معاملات بالا برود و به جای سیگنال گرفتن از کانالهای تلگرامی به دقت بازار را برای سهامداران بررسی میکند و بدیها و خوبیهای سهم خریداری شده را بدون جهتگیری نمایش میدهد. همچنین کمک میکند ریسک معاملات کمتر شود و سهام کوچک و سفتهبازی در سبدها به اشتباه خریداری نشود.
کمک میکند شما به عنوان سرمایهگذار به جای فکر کردن به اینکه در چه قیمتی و چطور با زحمت در سامانه آنلاین سفارش بگذارید، فرصت پیدا کنید که به چینش پورتفو و بهینهسازی سرمایهگذاری خود فکر کنید.
دقت کنید که معاملات الگوریتمی نمیتواند به بازار هیجان و یا سود عجیب و غریب ایجاد کند. بلکه هنوز هم خلاقیت در ذهن معاملهگر و سرمایهگذار باهوش است و معاملات الگوریتمی فقط ابزاری است برای پیشبردن آنچه در ذهن دارد.
بازارگردانی الگوریتمی از ایجاد شوکها و تنشهای هیجانی در بازار جلوگیری میکند
در بورس نزدیک، نزدیک به ۵۰۰ شرکت مجوز بازارگردانی الگوریتمی روی سهام دارند و مقالات متعددی در سال ۲۰۰۷ به سادگی اثبات میکنند که بازارگردانی الگوریتمی از ایجاد شوکها و تنشهای هیجانی در بازار جلوگیری میکند. در تمامی بازارهای برتر بورس دنیا حداقل یک بازارگردان الگوریتمی روی هر سهم فعال است.
برخی از نتایج بکارگیری معاملات الگوریتمی برای سهامداران و سرمایهگذاران خرد و مردم به شرح ذیل است:هزینه کمتر معاملاتی برای سرمایهگذاران (تعداد سفارشات زیاد در سمت عرضه و تقاضا باعث میشود هر وقت که اراده کنیم برای فروش، سفارشی باشد که به آن بفروشیم).افزایش حجم معاملاتی و نقدشوندگی (هر چه حجم معاملات یک سهم بیشتر باشد امکان دستکاری در قیمت کمتر است و این باعث تحلیلپذیری بیشتر میشود)
وسان پذیری کمتر (نوسانهای زیاد معمولا در سهام کممعاملات و توسط سفته بازان اتفاق میافتد).افزایش عمق بازار (هر چه عمق بازار بیشتر شود، تحلیلها بهتر جواب میدهند و زندگی در بازار راحتتر است).اگر جایی حواسمان نباشد و بخواهیم سهم پرریسکی معامله کنیم بهمان هشدار میدهد و مراقب رفتارهای هیجانی ما هست.حداقل شدن تاخیر در اجرای سفارشات (همیشه سفارشاتی برای پاسخ به سفارش ما هستند نباید ساعتها منتظر شویم که یکی از ما بخرد یا به ما بفروشد)
تکنولوژی و الگوریتم باعث دسترسی بیشتر مردم به اطلاعات با کیفیت و واقعی میشود
در پایان باید یک سوال اساسی از خود بپرسیم: آیا مردم از آمدن اسنپ ضرر کردند؟ قیمت کمتر از ۳ سال پیش، راحتی بیشتر، شفافیت بیشتر از جمله مزایای استفاده از اسنپ است. تکنولوژی و الگوریتم باعث دسترسی بیشتر مردم به اطلاعات با کیفیت و واقعی میشود. پشت نقاب حمایت از مردم در فضای مجازی، افرادی قرار گرفتن که خدا میداند میخواهند از ندانستن مردم سو استفاده کنند و نگذارند مردم به سرمایهگذاری باکیفیت دست پیدا کنند؟ میخواهند مردم به جای اینکه چرخ خیاطی داشته باشند همیشه محتاج گرفتن سیگنال از کانالهای بدون نام و نشان خودشان باشند.