مدیر امور اعضا و اشخاص وابسته به اعضای کانون کارگزاران با تکذیب اینکه فعالیت صندوق‌های بازارگردان مفسده‌ای ندارد گفت: اگر این صندوق‌ها براثار نوسانات بازار سود هم شناسایی کنند اجازه تقسیم آن بین سهامداران‌َشان را ندارند.

به گزارش صدای بورس، هدی توانایی، مدیر امور اعضا و اشخاص وابسته به اعضای کانون کارگزاران در گفت‌وگو با خبرنگار صدای بورس گفت: بازارگردانی دارای اثر مثبتی در نقدشوندگی است. البته نباید در سهامداران این انتظار را ایجاد کند که هیچ‌وقت با صف خرید و فروش مواجه نمی‌شوند.

توانایی با اشاره به اینکه بازارگردانی به تسهیل بازار کمک می‌کند، افزود: در کل وجود بازارگردانی برای بازار موثر است و دراین شرایط ضروریست؛ البته باید توجه داشت که بازارگردان یک سقف تعهدی دارد. این شرکت‌ها نقدینگی و سهامی که دارند محدود بوده تعهدات روزانه‌اش هم محدود است.

مدیر امور اعضا و اشخاص وابسته به اعضای کانون کارگزاران بیان کرد: وجود بازارگردان مانع تشکیل صف خرید و فروش نیست ولی کمک می‌کند تا تشکیل صف دیرتر اتفاق بیفتد. اگر صف فروش زیادی وجود داشته باشد بازارگردان یواش یواش می‌خرد.

توانایی تاکید کرد: حضور بازارگردان‌ها مفسده‌ای ندارد، کسی که بازارگردان را حمایت می‌کند ناشر یا سهامدار عمده است.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: صندوق بازارگردانی هدفش کسب سود نیست، اگر از نوسانات قیمت سودی حاصل کند نمی‌تواند برای سهامداران صندوقش تقسیم کند. بلکه باید بازار را متعادل متعادل نگه‌ دارد.

وی گفت: از سازمان بورس اوراق بهادار درخواست کردیم در مورد اینکه اگر صندوق بازارگردان سودشناسایی کرد، تعیین و تکلیف کند و پاسخ دادند این صندوق‌ها اجازه تقسیم سود بین ندارند. بلکه سود باید در صندوق بماند و به عنوان منابع مورد استفاده قرار گیرد.

محمد فیروزی