یک کارشناس خودرو گفت: حتی در آمریکا که بازترین اقتصاد دنیا را دارد به محض در خطر افتادن صنعت خودرو، دولت اقدامات بزرگی را برای نجات این صنعت انجام می‌دهد.

به گزارش صدای بورس، صنعت خودرو یکی از اساسی‌ترین گروه‌هایی است که مرجع تصمیم گیری آن وزارت صمت است. در اهمیت صنعت خودرو همین بس که یکی از دلایل عزل رضا رحمانی بلبشوی بازار خودرو ایران بود.

بعد از ۶ ماه فراز و فرود بالاخره با رای مجلس شورای اسلامی رزم حسینی به صندلی وزارت صمت تکیه زد. آنچه باید یک وزیر در صنعت خودرو در نظر بگیرد از اهیمت بسیاری برخوردار است.

عبدلله توکلی لاهیجانی، کارشناس خودرو در ارتباط با اینکه یک وزیر در صنعت خودرو باید چه موضوعاتی را در نظر بگیرد، در گفت‌وگو با صدای بورس  گفت: صنعت خودروی ایران بزرگترین صنعت ایران پس از صنعت نفت است و البته شاید بتوان از منظر میزان ارزش افزوده ایجاد شده در داخل بواسطه فرآیندهای تولید(بجای خام فروشی در نفت و گاز) این صنعت را از صنعت نفت قابل اعتناتر دانست.

بیشتر بخوانید

تعطیل کردن یک پنجم صنعت کشور گزاف است
وی افزود: این صنعت در تولید ناخالص داخلی سهم ۴ درصدی دارد، براحتی یک پنجم، صنعت کشورمان محسوب می‌شود(بنابراین صحبت از تعطیل کردن یک پنجم صنعت کشور صحبت گزاف و بیهوده‌ای است که برخی از منتقدان این صنعت می‌گویند) و البته ۱۲ درصد از میزان اشتغال کشور را درخود دارد.

ظرفیت 10 برابری اشتغال 
این کارشناس خودرو بیان کرد: درصورت توجه بیشتر به داخلی کردن زنجیره ارزش این صنعت درکشور ظرفیت ایجاد اشتغال بالا در حد ده برابر این میزان را نیز داراست. هم اکنون در برخی از خودروها کمتر از ده درصد زنجیره ارزش خودرو در داخل کشور تولید می‌شود و در صورت امکان پاسخگویی به نیازهای کشور از طریق توسعه تمام زنجیره ارزش خودرو در داخل کشور میزان اشتغالزایی این صنعت می‌تواند بسیار تاثیرگذارتر باشد.

عملکرد خودرویی دولت آمریکا اگر جای ایران بود
وی با اشاره به عملکرد دولت آمریکا در خصوص خودرو تصریح کرد: حتی در آمریکا که بازترین اقتصاد دنیا را دارد به محض در خطر افتادن صنعت خودرو،  دولت کمکهای بزرگی را برای نجات این صنعت انجام می‌دهد به یاد بیاوریم که اوباما برای نجات بیش از دومیلیون شغل بواسطه بحران اقتصادی حوالی سال ۲۰۰۹ بیش از ۲۵ میلیارد دلار به GM، کرایسلر و فورد کمک کرد تا برنامه‌های توسعه محصولشان به تعویق نیفتد و بدین ترتیب توانست بحران بیکاری را از ده درصد به چهار و نیم درصد برساند. همه اینها نشان دهنده اهمیت استراتژیک صنعت خودرو از منظر درآمد و اشتغال در توسعه صنعتی کشور است.

مصون سازی در مقابل تکانه‌های سیاسی
توکلی لاهیجانی اظهار کرد: یکی از راهکارهایی که در الگوی پایه اسلامی- ایرانی پیشرفت، به آن اشاره شده است مصون‌سازی و تقویت فرآیندها، سیاست ها، تصمیمات و نهادهای اقتصادی در مقابل تکانه‌های سیاسی-اقتصادی هدفمند و غیرهدفمند برونزا است. اگر بخواهیم معنای آنرا در صنعت خودرو بدانیم همانا باید به نقش کلیدی طراحی و توسعه محصول در دستیابی به کل زنجیره ارزش یک خودرو اشاره کنیم.

راه رسیدن به کل زنجیره ارزش در خودرو چگونه میسر است؟
وی  راه رسیدن به  کل زنجیره ارزش را  اینگونه توضیح داد: با توسعه محصولات جدید با برند خودی میتوان زنجیره ارزش بیشتری را در داخل کشور تولید نمود. و تنها بر پایه تکیه بر طراحی و توسعه محصولات با برند خودی است که اقتصاد مقاومتی قابل تحقق یافتن است.

این کارشناس خودرو در ارتباط با سیاست گذاری ها بیان کرد: لازم است سیاست‌گذاری‌ها به گونه ای باشد که با بهادادن به حوزه طراحی و توسعه محصول درصنعت خودرو امکان تحقق آرمانهای ترسیم شده در الگوی پیشرفت میهنمان را فراهم سازد.

محبوبه قرمزچشمه