رئیس سابق هیات عامل ایمیدرو به عامل مهمی به نام تاثیر سرمایه گذاری خارجی اشاره کرد و گفت: باید بپذیریم نتوانسته‌ایم آنچنان که باید اقدامات قابل توجهی در ارتباط با توسعه حمل‌ونقل ریلی، هوایی  و دریایی انجام دهیم.

به گزارش صدای بورس،  حمل و نقل دریایی، هوایی و جاده ای، دریایی  از جمله پروژه های زیرساختی است که نیاز به سرمایه های کلان دارد. این سرمایه ها در قالب بودجه عمرانی دسته بندی می شوند. تامین سرمایه بخش بزرگی از این پروژه ها باید از طریق سازکارهایی همچون سرمایه گذاری خارجی و بورس تامین شود. در ایران تامین سرمایه بخشی از پروژه ها از طریق بورس انجام می شود اما هنوز این پروژه های زیرساختی نتوانسته اند جایی برای خود در بازار سرمایه باز کنند.

حمل‌ونقل دریایی و هوایی به عنوان یکی از استراتژیک ‌ترین  نوع جابه‌جایی، در ایران با چالش‌های بسیاری رودرو است. تحریم‌ها حضور بسیاری از فناوری‌ها را بر روی ایران بسته است. در چنین شرایطی مدیریت حمل‌ونقل هوایی، هوشمندی و توانمندی می‌طلبد تا برای مشکلات چاره‌جویی نماید و در عین حال پرستیژ ایران در عرصه بین‌الملل را حفظ نماید.

سارا مهاجرانی، کارشناس و پژوهشگر حمل و نقل دریایی و لجستیک بندری در گفت و گو با صدای بورس اظهار کرد: یکی از مهمترین موضوعات پیشرفت اقتصادی، توسعه حمل و نقل  است. حمل و نقل دریایی در ایران در حال توسعه است و سرمایه گذاری در این بخش حیاتی می تواند از طریق بازار سرمایه و بازارهای مالی آن تامین شود. 

مهدی کرباسیان، رئیس سابق هیات عامل ایمیدرو در گفت‌وگو با صدای بورس به عامل مهمی به نام تاثیر سرمایه گذاری خارجی اشاره کرد و گفت: باید بپذیریم که با توجه به سایه سیاست بر اقتصاد کشور که موضوع جدیدی نیست ( همیشه وجود داشته و گاهی پر رنگ تر است)، نتوانسته‌ایم آنچنان که باید اقدامات قابل توجهی در ارتباط با توسعه حمل‌ونقل ریلی، هوایی  و دریایی انجام دهیم اما این به این معنی نیست که اقدامات انجام شده کنونی قابل قبول است. در شرایط تحریم دستیابی به اهداف تلاش بیشتری می‌طلبد، در بسیاری از موارد با مدیریت ناقص، کج سلیقه‌گی و تصمیمات غلط از منافع مسلمی که نصیب کشور می‌شد، بازماندیم.

وی در ارتباط با حمل‌ونقل هوایی ایران گفت: در حمل‌ونقل هوایی ، نتوانستیم فرودگاه امام خمینی را تبدیل به هاب منطقه کنیم.

معاون اسبق وزارت راه و ترابری در امور حمل‌ونقل افزود: به اسم خودکفایی و خود اتکایی و با به خدمت گرفتن پیمان کاران داخلی، فرودگاهی ساختیم که حتی قابل مقایسه با فرودگاه‌ همسایه‌هایی همچون دوبی و ترکیه نیست، وقتی یک ایرانی از فرودگاه امام خمینی وارد فرودگاه دوبی می‌شود، تفاوت کیفی را به طور کامل حس می‌کند.

کرباسیان گفت: با استفاده از سرمایه‌گذار خارجی و برنامه‌ریزی دقیق و به کار گیری همزمان متخصصان دخلی و خارجی، این فرودگاه می‌توانست یک پروژه قابل توجه در سطح فرودگاه‌های کشورهای دیگر باشد و عواید بسیاری نصیب کشور کند.

کرباسیان گفت: یکی از پرسش‌هایی که نسل‌های بعد حتما از نسل ما خواهد پرسید، درارتباط با مدیریت این پروژه است و ما جوابی برای آن نداریم.

وی در ادامه با اشاره به موقعیت استراتژیک ایران در حمل‌ونقل هوایی، گفت: ایران از موقعیت استراتژیک هوایی برخوردار است. تصمیم درست اتخاذ شده امروز، استفاده از فضای ایران برای رفت و برگشت به اروپا، جنوب شرق آسیا، شمال و جنوب است. 

وی با بیان این که برای حفظ این موقعیت باید تلاش کرد، گفت: این پروازها بر فضای آسمان ایران، امنیت کشور را بیشتر تامین می‌کند و بر روی آن باید بیشتر سرمایه‌گذاری شود.

کرباسیان در ادامه با اشاره به حمل‌ونقل جاده‎‌ای گفت: امید است دولت بیشتر در حمل‌ونقل جاده‌ای مسئله کیفیت خودروها را مورد توجه قرار دهد تا ایمنی و کنترل‌ها افزایش پیدا کند. همچنین با توجه به وسعت کشور و نیازی که به سرمایه‌گذاری در این حوزه وجود دارد، باید بپذیریم در حمل‌ونقل جاده‌ای، نیاز به توسعه بزرگراه‌ها و اتوبان‌ها، همچنان از جمله مهم‌ترین نیازهای کشور است.

محبوبه قرمزچشمه