دبیر انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه سازان درباره تاثیرات عرضه خودرو در بورس صحبت ‏کرد. ‏

به گزارش صدای بورس آرش محبی نژاد دبیر انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان خودرو ‏به طرح این موضوع پرداخت که محاسبات این انجمن از پرداخت بیش از ۱۰۰ هزار میلیارد تومانی ‏مابه‌التفاوت قیمت کارخانه‌ای و بازاری خودروها از سوی مردم در مدت یک سال است و افزود: ‏انجمن خودروسازان ایران در پژوهش مشابه، این رقم را بیش از ۱۳۰ هزار میلیارد تومان تخمین ‏زده و مقایسه این ارقام که فقط به جیب دلالان و واسطه‌ها رفته با رقم حدود ۸۰ هزار میلیارد ‏تومانی زیان زنجیره خودرو و قطعه‌سازی، حاکی از عمق فاجعه در این صنایع است‎.‎

کشف قیمت خودرو در بورس
این مقام صنفی درخصوص طرح تحول بازار و صنعت خودرو، اظهارکرد: این طرح از سوی کمیسیون ‏صنایع و معادن مجلس ارائه شده که طی آن قرار است خودرو برای کشف قیمت در بورس عرضه تا ‏از قیمت‌گذاری دستوری خارج شود‎.‎

به گفته وی، این طرح در عمل با مشکلاتی مواجه است که عملیاتی شدن آن را سخت می‌کند، ‏هرچند معتقدیم اگر خودرو به بورس برود به قیمت واقعی خود خواهد رسید‎.‎
محبی‌نژاد بیان‌داشت: اینکه برای مابه‌التفاوت قیمت مصوب خودرو و قیمت کشف شده در بورس چه ‏تصمیمی باید اخذ شود، اکنون محل اختلاف است‎.‎
به اعتقاد وی، این طرح تا رسیدن به صحن علنی مجلس شورای اسلامی و رای آوردن هنوز راه ‏درازی در پیش دارد و تا آن زمان پیشنهاد می‌شود که به عنوان یک راهکار موقت، خودرو در ‏حاشیه بازار عرضه شود‎.‎

این مقام صنفی پیش‌بینی‌کرد: طرح یاد شده می‌تواند قیمت‌های کاذب بازار را بشکند و سفته‌بازی‌ها ‏در این بخش را کاهش دهد، همچنین موجب افزایش قیمت کارخانه‌ای خودروها خواهد شد‎.‎

فاصله ۱۰۰ درصدی قیمت کارخانه‌ای و بازاری خودروها
دبیر انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان خودرو با اشاره به فاصله بیش از ۱۰۰ درصدی ‏قیمت کارخانه‌ای و بازاری خودروهای داخلی و مونتاژی، تاکیدکرد: وقتی بتوان حتی بخشی از این ‏اختلاف قیمت را اصلاح کرد به طوری که کارخانه‌دار، خودروساز و قطعه‌ساز ضرر نکنند، شمارگان ‏تولید و در نتیجه عرضه افزایش یافته و با کاهش تقاضای کاذب، التهاب از بازار دور شده و صنعت ‏خودرو نیز به‌تدریج از زیان خارج می‌شود‎.‎

وی با تاکید بر اینکه در تدوین این طرح از آرا و نظرات بخش خصوصی نیز استفاده شده، ادامه‌داد: ‏مجلسی‌ها حدود هشت جلسه پیاپی با ارکان مختلف صنعت خودرو برگزار کردند و با اتخاذ آرا و ‏نظرات همه، قرار شده طرح، اصلاح و در نهایت جمع‌بندی شود‎.‎

این مقام صنفی گفت: ترجیح فعالان صنعت خودرو و قطعه‌سازی بر قیمت‌گذاری در حاشیه بازار به ‏جای کشف قیمت در بورس است، زیرا حضور خودرو در بورس نخستین تجربه از این درست در ‏جهان است که با پیچیدگی‌های خاص خود همراه است‎.‎

وی بیان کرد: با این وجود، بورس هم یک راهکار خاص است، زیرا شرایط ‏اقتصادی کشورمان نیز خاص بوده و بورس کالا نیز در این زمینه و تامین زیرساخت‌های لازم اعلام ‏آمادگی کرده است‎.‎

محبی‌نژاد ابراز امیدواری کرد با کشف قیمت خودرو در بورس، خودروسازان و قطعه‌سازان در ‏ماه‌های باقی‌مانده از سال ۹۹ از زیان خارج شوند‎.‎

وی گفت: دلیل پیشنهاد عرضه خودرو در بورس برای کشف قیمت، حضور مواد اولیه اساسی تولید ‏آن از جمله فولاد، آلومینیوم، محصولات پتروشیمی و غیره در بورس است تا در نهایت از مواد اولیه ‏تا محصول نهایی شاهد یک زنجیره متوازن و متعادل باشیم‎.‎

عرضه خودرو در بورس از کجا شروع شد؟
بیستم مردادماه امسال «سیداحمد رسولی‌نژاد» نایب رئیس اول کمیسیون صنایع و معادن مجلس ‏شورای اسلامی، از طرح این کمیسیون برای ساماندهی صنعت و بازار خودرو و رفع مشکلات این ‏حوزه خبر داد‎.‎

وی اعلام‌کرد: در کمیته خودروی کمیسیون صنایع و معادن مجلس، طرح جامعی توسط متخصصان ‏و اصحاب فن در دست تهیه است و درتلاشیم تا پس از بررسی همه مسائل، مشکلات و وضعیت ‏صنعت و بازار خودرو، در کوتاه‌ترین زمان این طرح را به صحن علنی مجلس شورای اسلامی ببریم‎.‎

در این طرح، مواردی همچون الزام به عرضه خودرو در بورس کالا، تعیین سود مشارکت خودروهای ‏پیش‌فروش شده توسط خودروساز و تعیین قیمت تمام‌شده خودرو هر سه ماه یک بار توسط شورای ‏رقابت دیده شده است‎.‎

هفته گذشته، «حجت الله فیروزی» سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس از آماده‌سازی ‏طرحی برای ساماندهی صنعت خودرو و فروکش کردن التهابات قیمت‌ها تا سه هفته آینده خبر داده ‏بود، اما یک مقام وزارت صنعت گفت: برخی از بخش‌های این طرح، قابل اجرا نیست‎ منبع: ایرنا.‎