تاریخ انتشار: ۶ آبان ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۷

شرکت توسعه خدمات دریایی و بندری سینا در سال ۱۳۶۶ به ثبت رسید و این شرکت جزء واحد تجاری فرعی شرکت سیاحتی و مراکز تفریحی پارسیان بوده و واحد تجاری نهایی گروه بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی ایران است.

به گزارش صدای بورس، شرکت توسعه خدمات دریایی و بندری سینا در سال ۱۳۶۶ به ثبت رسید. مرکز اصلی شرکت در تهران است و در حال حاضر در چهار بندر شهیدرجائی، امام خمینی(ره)، بوشهر و نوشهر فعالیت دارد. این شرکت جزء واحد تجاری فرعی شرکت سیاحتی و مراکز تفریحی پارسیان بوده و واحد تجاری نهایی گروه بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی ایران است.

بنادر شهید رجایی و بوشهر در حوزه خدمات کانتینری و  بندر امام خمینی در حوزه خدمات نفتی وکالای عمومی فعال هستند. عمده خدمات بندری در حوزه کانتینری کشور در بندر شهید رجایی انجام می شود و شرکت سینا در سال ۹۸ حدود ۵۰ درصد و در سه ماهه اول سال جاری حدود ۵۵ درصد از عملکرد کانتینری بندر شهید رجایی را به خود اختصاص داده است.


درآمد عملیاتی شرکت
درآمد شرکت از محل فعالیت هایی چون خدمات تخلیه و بارگیری کانتینر(THC)، خدمات انبارداری کانتینر، انبارداری کالای عمومی، اجاره مخازن نفتی و خدمات تخلیه و بارگیری مواد نفتی و …. حاصل می شود.

در سال ۹۸ حدود ۷۴ درصد از درآمد شرکت در حوزه کانتینری و ۱۳ درصد در حوزه کالای عمومی و ۱۳ درصد در حوزه پایانه و اسکله نفتی است. این در حالی است که در سه ماه اول سال جاری سهم خدمات کانتینری به ۷۹ درصد افزایش یافته اما سهم باقی خدمات از کل درآمد شرکت کاهش یافته است.

درآمد شرکت در حوزه کانتینری و بخشی از درآمدهای شرکت در حوزه نفتی (اجاره مخازن نفتی)  ارزی است. در سال ۹۷ شرکت سینا موفق به انعقاد قرارداد ۵ ساله بهره برداری از ترمینال کانتینری شماره دو شهید رجایی با سازمان بنادر و دریانوردی شد. حداکثر نرخ دلار برای محاسبه خدمات دریای و بندری تا تاریخ ۳۱/۰۶/۹۸ در کلیه بنادر کشور ۸۰ هزار ریال و از اول مهر ۹۸ با نرخ حواله سامانه نیما پس از کسر ۲۵ درصد تخفیف و از ابتدای سال ۹۹ با نرخ حواله ای سامانه نیما با کسر  ۱۰ درصد تخفیف اعمال می شود.

تعرفه خدمات انبارداری کانتینر و کالاهای عمومی به صورت ریالی و براساس کتابچه تعرفه خدمات بندری لحاظ می گردد.

 

هزینه ارائه خدمات
در سال ۹۸ بیش از ۶۳ درصد از هزینه ارائه خدمات شرکت مربوط به خدمات قراردادی است که عمدتا به حق الزحمه های پیمانکاران اعم از تامین نیروی انسانی، جابه جایی کانتینر، هزینه های مربوط به حق بیمه، حفاظت و نگهبانی  و … می باشد.

 

نمودار زیر روند درآمد و هزینه های عملیاتی و حاشیه سود ناخالص شرکت را نمایش می دهد

همانطور که از نمودار مشخص است روند درآمدی شرکت رو به افزایش و حاشیه سود ناخالص شرکت نیز روند مناسبی را دنبال می کند. مهمترین دلیل بهبود قابل توجه نرخ حاشیه سود ناخالص شرکت به افزایش نرخ ارز مربوط می شود. همانطور که اشاره شد بخش عمده درآمد شرکت متناسب با نرخ ارز افزایش مییابد. در حالی که بخش عمده هزینه خدمات به صورت ریالی است.

نمودار زیر روند عملیات تخلیه و بارگیری کانتینری کلیه بنادر کشور را در سال های گذشته نمایش می دهد.

همانطور که از نمودار مشخص است روند عملیات کانتینری با اعمال تحریم ها علیه ایران با کاهش مواجه شده است. البته در سال ۹۸ بهبود جزئی در عملیات کانتینری کشور نمایش داده شده است.
در نمودار زیر روند عملیات تخلیه و بارگیری شرکت سینا نمایش داده شده است.

همانطور که از نمودار فوق مشخص است با شروع تحریم ها عملکرد شرکت در حوزه کانتینری با کاهش همراه شده ا ست. با این حال عملکرد سه ماهه سال جاری نسبت به دوره مشابه سال گذشته بهبود داشته است. حجم عملیات کانتینری شرکت در سه ماهه اول سال ۹۸ به میزان ۱۹۶،۷۷۳ واحد TEU  بوده که سه ماهه امسال به ۲۱۸,۰۵۹ واحد TEU رسیده است.
نمودار زیر روند درآمد خدمات ماهانه شرکت را نمایش می دهد.

همانطور که از نمودار فوق مشخص است درآمد شرکت در شهریور ماه سال جاری رشد مناسبی داشته و بیشترین مبلغ درآمد ماهانه را ثبت نموده است. در شهریور ماه مبالغ مربوط به عملیات کانتینری رشد مناسبی داشته که با توجه به رشد نرخ ارز در این ماه این رشد دور از انتظار نبوده است.

سایر درآمدهای عملیاتی
شرکت سینا مالک ۵ درصد از سهام شرکت برق و انرژی پیوند گستر پارس می باشد که در تاریخ ۱۵ شهریور ۹۹ حدود ۰.۷۵ درصد از آن را واگذار و مبلغ ۳۸۸ میلیارد ریال سود از این محل شناسایی کرده است.
شرکت در سال ۹۸ با توجه به رشد قابل ملاحظه سرمایه گذاری در سپرده های بانکی بیش از ۱۱۹ میلیارد ریال سود سپرده شناسایی نموده است.

پروژه های در جریان ساخت:
شرکت سینا هم اکنون دو پروژه مهم سرمایه گذاری ار در دست اجرا دارد. پروژه اول پروژه احداث محوطه پشتیبانی کانتینری در بندر شهید رجایی که شامل احداث، تجهیز و بهره برداری از محوطه کانتینری به مساحت ۱۵ هکتار و با ظرفیت سالانه ۱۷ هزار TEU به مدت ۱۵ سال است.  تکمیل طرح و فعالسازی کامل ظرفیت پایانه نیازمند خرید تجهیزات تخلیه و بارگیری و …. می باشد. پروژه دوم شامل پروژه احداث پایانه کانتینری در جزیره نگین بندر بوشهر می باشد. این پروژه شامل احداث، تجهیز و بهره برداری از پایانه کانتینری به مساحت ۱۵ هکتار و با ظرفیت سالانه ۳۰۰ هزار TEU  به مدت ۳۰ سال است. بهره برداری کامل از طرح منوط به خرید ماشین آلات و تجهیزات مورد نیاز است که تامین آنها به بهبود شرایط بازار و وجود تقاضا موکول گردیده است.

برآورد سود آوری شرکت
به منظور برآورد سودآوری شرکت مفروضات به شرح زیر لحاظ شده است.

برآورد سود سال ۹۹

  • متوسط نرخ ارز نیمایی در ۶ ماهه دوم سال ۹۹ مبلغ ۲۶۰ هزار ریال
  • متوسط نرخ تخلیه و باگیری عملیاتی کانتینری ۳۳ دلار به ازای هر TEU در نظر گرفته شده است.
  • خدمات تخلیه و بارگیری کانتینر بیش از ۸۷۲ هزار TEU (متناسب با مقدار ۳ ماهه اول سال جاری)
  • در مقایسه با سال گذشته نرخ رشد هزینه انبارداری کانتینری معادل ۳۰ درصد و نرخ رشد هزینه های انبارداری کالاهای عمومی معادل ۲۵ درصد در نظر گرفته شده است. (نرخ های رشد با مقایسه نرخ های خدمات مربوطه در کتابچه تعرفه ای خدمات بندری و دریایی سال جاری و سال گذشته لحاظ شده است.)
  • نرخ تورم معادل ۴۰ درصد و نرخ رشد دستمزد معادل ۳۵ درصد لحاظ شده است.

برآورد سود سال ۱۴۰۰

  • متوسط نرخ ارز نیمایی در سال ۱۴۰۰ مبلغ ۳۰۰ هزار ریال
  • مقدار خدمات بندری و دریایی مشابه سال ۹۹ لحاظ شده است.
  • متوسط نرخ تخلیه و بارگیری کانتینری، نرخ تورم، نرخ رشد دستمزد، نرخ رشد هزینه های انبارداری کانتینری و نرخ رشد هزینه های انبارداری کالاهای عمومی همانند سال ۹۹ لحاظ شده است.

نتیجه گیری:
با توجه به تحریم های بین المللی و کاهش مبادلات تجاری با سایر کشورها عملیات بندری و دریایی نیز طی سال های گذشته با کاهش مواجه شده است. شرکت توسعه خدمات بندری و دریایی سینا نیز متاثر از این موضوع با افت حجم فعالیت در سال های گذشته همراه شده است. با این حال با توجه به حجم عملیات کانتینری شرکت در سه ماهه اول سال جاری و مقایسه آن با دوره مشابه سال گذشته به نظر می رسد که این بخش از فعالیت های شرکت به عنوان مهمترین بخش درآمدی شرکت تقریبا به ثبات رسیده است. این در حالی است که با توجه به مدل قیمت گذاری خدمات شرکت، افت حجم فعالیت در سال های گذشته تا حدی به واسطه افزایش نرخ های فروش جبران شده است. نرخ عملیات تخلیه و بارگیری کانتینری و اجاره مخازن نفتی متناسب با نرخ دلار تغییر خواهند نمود و این در حالی است که بهای تمام شده خدمات شرکت متناسب با نرخ تورم رشد می نمایند که این موضوع منجر به بهبود حاشیه سود ناخالص شرکت در گذر زمان گردیده است. لذا با توجه به رشدهای اخیر نرخ های دلار انتظار می رود روند صعودی سودآوری شرکت تداوم داشته باشد.

منبع: کارگزاری آبان