نحوه تعیین قیمت و فروش مواد اولیه فولادی مورد استفاده قطعه‌سازان همواره مورد اعتراض این قشر از صنعتگران بوده است. سازندگان قطعات خودرو با اعتراض به آنچه سودهای بالای صنایع پایین دستی صنعت خودرو عنوان می‌کنند، می‌گویند در شرایطی که شورای رقابت وظیفه نظارت بر کل زنجیره تولید خودرو را دارد، قیمت‌گذاری خودرو را محدود کرده، اما چشمش را به روی نحوه تعیین قیمت و توزیع فولاد، مس، آلومینیوم و محصولات پتروشیمی بسته است.

به گزارش صدای بورس، حالا وزارت صنعت، معدن و تجارت در زمان رزم حسینی گویا تصمیم به حل بخشی از این مشکل گرفته است. به نحوی که نرخ جهانی عرضه فولاد از یک ماه قبل به یک هفته قبل تغییر پیدا می‌کند. همچنین زمزمه‌هایی درباره تغییر اولویت اختصاص فولاد به تولید داخلی به جای صادرات شنیده می‌شود، به طوری که دستور محدود کردن صادرات شمش فولادی نیز صادر شده است.

طبق بخشنامه جدید، واحدهای تولیدکننده شمش فولادی، در حال حاضر تنها می‌توانند ۲۵ درصد تولید خود را صادر کنند. وزارت صمت، پیش از این، دستور محدود کردن صادرات تیرآهن و میلگرد را نیز صادر کرده بود.

فرهاد بهنیا در این رابطه گفت: عرضه فولاد به تولیدکنندگان داخلی باید در اولویت شرکت‌های فولادی باشد و بی‌توجهی به این اصل، بارها مورد اعتراض قطعه‌سازان قرار گرفت و از دولت حل این موضوع را خواستار شدند.

سخنگوی انجمن قطعه‌سازان ادامه داد: در حال حاضر وزیر صنعت، معدن و تجارت این موضوع را پیگیری کرده‌اند، به طوری که فولادسازان مکلف شده‌اند بخشی از تولیدات خود را در بازار داخل ارائه کنند.

وی تاکید کرد: هیچ کشوری در دنیا مواد اولیه خود را به صورت خام صادر نمی‌کند و تنها در کشور ما است که خام فروشی به شکل فعلی رواج دارد. همه کشورهای صنعتی جهان، ابتدا فولاد را در کشور خود عرضه می‌کنند تا تولیدات صنعتی را رونق بدهند و سپس مازاد آن را صادر می‌کنند. در ایران تا به حال روش کار برعکس بوده است، یعنی تولیدکنندگان مواد اولیه، اول محصول خود را صادر می‌کنند و میزانی از کالا که در خارج مشتری نداشته باشد را در داخل توزیع می‌کنند.

عضو هیات‌مدیره انجمن قطعه‌سازان اضافه کرد: فولادسازان به سرعت در مورد تصمیمات جدید وزارتخانه اعتراض کردند، در حالی که این نحوه فروش مواد خام، به ضرر منافع ملی است و ما قطعه‌سازان از رییس‌جمهور، وزیر صمت و مجلس درخواست داریم که فولادسازان را برای اولویت دادن به تامین نیاز داخلی مکلف کنند.

بهنیا با بیان اینکه نیاز داخلی آمار مشخصی دارد، افزود: فولادسازان دارای تشکل‌های قدرتمندی هستند که قطعه‌سازان توان مقابله با آنها را ندارند.

وی بیان کرد: ارقام سود فولادسازان بسیار بالا است به طوری که صورت‌های مالی آنها نشان می‌دهد بین ۵۰ تا ۸۰ درصد سود دارند. در هیچ کجای دنیا فروش مواد اولیه تا این حد سودآور نیست و فولادسازان باید برای رونق تولید داخل با قیمت رقابتی نیاز کشور را تامین کنند.

بهنیا گفت: متاسفانه سال‌ها است که شورای رقابت چشم خود را روی این بخش از زنجیره تامین بسته است، به طوری که ظرف مدت ۴ سال قیمت فولاد ۴ برابر شده است و سودهای نجومی نصیب فولادسازان شده است.

وی تاکید کرد: مواد اولیه فولادی، مس و آلومینیوم باید ابتدا به تولیدکننده داخلی عرضه شود، و بعد از آن، به بورس برود و در مرحله سوم صادر شود. بی‌توجهی به این موضوع، در سال‌های گذشته، قیمت خودرو و سایر تولیدات داخلی را بالا برده است.

منبع: قطعه نیوز