به گزارش صدای بورس، خودرو در یک سال گذشته نوسانات قیمتی بسیاری را پشت سر گذاشته است.
حامد هدائی، اقتصاددان رفتاری و سیاسی در گفتوگو با صدای بورس اظهار کرد: با کاهش ۳۰ درصدی قیمت خودروهای داخلی؛ خودروهایی که ۵۰۰ میلیون تومان معامله میشد، در حال حاضر ۳۵۰ میلیون تومان خرید و فروش میشود. فروش نمایشگاهی پژو ۲۰۷ اتومات قبل از شکست قیمت، تا ۵۵۰ میلیون تومان بالا رفت و اکنون ۳۸۰ میلیون تومان است.
وی در ادامه با بیان اینکه برندهای بین المللی خودرو نیز از قافله افت قیمتها عقب نماند، بیان کرد: برندهایی همچون بنز، بی ام و از جمله خودروهای خارجی در ایران نیز کاهش قیمت را تجربه کرد.
هدائی افزود: در یک بازار انحصاری قاعده قیمت گذاری این گونه است که شرکت مادر می تواند فرایند عرضه را به گونه ای کاملا انحصاری کنترل کنددر بازار خودرو شاهد افزایش قیمت برخی از خودروها جلوی درب کارخانه هستیم. هرچه میزان افزایش قیمت خودرو در خودروسازی ها بیشتر شود و پایین تر از قیمت تورمی خودرو توسط دلالان باشد تمایل برای سفته بازی و خرید خودرو به امید سود کاهش پیدا میکند و قیمت خودرو تا نزدیک به قیمت درب کارخانه کاهش پیدا می کند.
بیشتر بخوانید:
نمادهایی با بیشترین نوسان در دقایق آخر بازار (۱۰ آذر)
نگاه حقوقیها به کدام نمادها بود؟
با متخلفان بازار سرمایه برخورد جدی میشود
وی با بیان اینکه متقاضیان خرید خودرو در بازار خودرو یک شوک قیمتی را تجربه کرد، بیان کرد: زمانی که شوک های قیمتی ایجاد می شود، شهروندان برای اینکه دچار کمبود نشوند، شروع به جمع آوری منابع می کننند. این جمع آوری منابع برای این است که در تورم ارزش پول حفظ شود و در بلندمدت سود به دست بیاورند. در ایران بعد از شکست قیمت خودرو، با کاهش انتظارات مشتریان برای سود دهی خودرو به عنوان کالای سرمایه ای در آینده مواجه شدیم همین موضوع باعثت می شود تمایل آنها برای سرمایه گذاری در خودرو کاهش یابد و تا زمانی که قیمت خودرو با قیمت کارخانه همسان نشود حرکتی به سمت خرید به شکل قبل صورت نمی گیرد. همین موضوع قیمت خودرو را کاهش می دهد.
محبوبه قرمزچشمه