شاخص کل بورس از دوشنبه ۱۷ آذر  ۹۹ روند ریزشی خود را آغاز کرد و امروز ۱۹ آذر در ادامه روند کاهشی با یک میلیون و ۵۰۶ واحد معاملات خود را به پایان رساند.

به گزارش صدای بورس، شاخص کل بورس از دوشنبه ۱۷ آذر  ۹۹ روند ریزشی خود را آغاز کرد و امروز ۱۹ آذر در ادامه روند کاهشی با یک میلیون و ۵۰۶ واحد معاملات خود را به پایان رساند.

آرمان خالقی، نائب رئیس هیات‌مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت ایران در گفت‌وگو با صدای بورس بیان کرد: در حال حاضر در بازار سرمایه بی ثباتی حاکم است. هفته پیش شاخص روی عدد ۱ میلیون و ۷۰۰ هزار واحد بود و این هفته بازار سرمایه با یک میلیون و ۵۰۰ هزار واحد معاملات خود را به پایان رساند.

وی  شرایط کنونی بازار ایران را همچنان مبهم اعلام کرد و گفت: تنها تغییری که در ایران رخ داده است،  انتخاب رئیس جمهور آمریکاست، در ایران هیچ تغییری در تورم، تحریم ها نشده  و برنامه خاصی هم از طرف دولت برای بهبود بازار سرمایه و بازارهای موازی نشده است.

بازار سرمایه بر مبنای رفتار سهامداران

خالقی با بیان اینکه  در حال حاضر بازار سرمایه بر مبنای رفتار سهامداران سمت و سوی خود را انتخاب می‌کند بیان کرد:  تصمیمات عجولانه و رفتارهای دسته جمعی سهامداران بورسی  تاثیر مستقیم بر بازار سرمایه و حرکت شاخص به سمت مثبت یا منفی دارد.

عضو هیات‌مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت ایران تصریح کرد: با نزدیک شدن به پایان سال این امکان دارد بخشی از سهامداران حقیقی بخشی از پول خود را برای خرج کردن از بازار سرمایه خارج کنند. اما به طور کلی باید نگاه بورسی سهامداران خرد به بازار سرمایه نگاهی بلند مدت باشد.
بیشتر بخوانید:
شفاف‌سازی مدیر نظارت بر ناشران بازار پایه از نماد بسته فرابورسی/ و احیا کی باز می‌شود؟
بیشترین و کمترین بازدهی ماهانه
پیشنهاد افزایش سرمایه در «برکت»

آینده بازارهای موازی ایران در سه ماه آینده

خالقی در ارتباط با آینده بازارهای موازی ایران در سه ماه آینده به صدای بورس بیان کرد: باید بدانیم با رفتن ترامپ و آمدن بایدن اتفاق خاص و ویژه ای در کشور نمی افتد و ما شاهد یک تغییر شگرف سریع نخواهیم بود. سیاست آمریکا در مورد ایران ضعیف نگه داشتن و جلوگیری از قدرت یافتن اقتصاد ایران است.

وی با بیان اینکه تنظیمات اقتصادی ایران  به حرکات سیاسی و اقتصادی ایران و آمریکا بستگی دارد، افزود: ممکن است قدری در سیاست های سخت گیرانه آمریکا تجدید نظر شود، اما سختگیری ها بیشتر از این این نخواهد شد،  این احتمال وجود دارد با توجه به نوع تعاملی که ایران و آمریکا انجام می شود شاهد بهبود بازارهای اقتصادی در کشور باشیم.

خالقی گفت: در حال حاضر مواضع ایران روشن است، منتظریم ببینیم آمریکا چه مواضع و عملکردی  در مقابل ایران اتخاذ می کند. اگر سیاست آمریکا بر بازتر شدن فضای اقتصادی و سیاسی باشد و قرار باشد مبادلات بانکی رخ دهد، قاعدتا تغییری در سهولت ورود کالا و مواد اولیه خواهیم داشت.

وی افزود: اینکه ارز و رکود چه تغییری  در کشور خواهد کرد تاثیر مستقیم بر آینده بازار سرمایه ایران خواهد داشت.

محبوبه قرمزچشمه