تاریخ انتشار: ۲۲ آذر ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۶

در خصوص وعده۱۰۰ عرضه اولیه که وزیر اقتصاد دادند باید گفت با توجه به زمان باقی مانده تا پایان سال، تحقق این موضوع کمی غیر عملی به نظر می‌رسد، همیشه عرضه اولیه به رونق بازار کمک کرده است، منتها عرضه اولیه‌های گران قیمت که بتوانند منابع بسیاری از بازار جذب کنند در شرایط فعلی مناسب نیستند

به گزارش صدای بورس،  منابع به دست آمده از عرضه اولیه‌ها نباید در بانک‌ها و صندوق‌ها تجمیع شود و نباید پول مردم همانند تجربه عرضه دارا یکم و پالایش‌ها وبانکی‌ها در بازار رها شود، بهتر است قبل از هر اقدامی ابتدا فرهنگ سازی صورت گیرد و منابع مردم را در صندوق‌ها جمع آوری تا بتوانند صندوق‌ها را در صف‌های تقاضا فعال‌تر کنند. اگر روند عرضه اولیه‌ها، همچنان به صورت آنلاین انجام بپذیرد و عرضه شرکت‌های کوچک آن هم با تخفیف صورت بگیرد،به جز گیج کردن بازار و هدر رفتن منابع مردم سود دیگری ندارد. 
 در رابطه با استقبال مردم نیز باید گفت اگر دارایی قیمت پیدا کند،‌خریدار نیز پیدا می‌شود،‌اصرار دولت بر حمایت از ابتدا اشتباه بود و منجر شد تا فرهنگی را در بازار سرمایه باب کند که مردم تصور کنند بازار باید حمایت شود، بازار نیازی به حمایت‌ ندارد و صرفا باید زیرساخت‌های بازار بهبود یابد. ‌معتقدم بی اعتماد ترین فرد نیز زمانی که متوجه ارزش دارایی شود مجدد به بازار باز می‌گردد.
در رابطه با نقاط ضعف عرضه‌های اولیه به روش بوک بلیدینگ باید گفت در این روش به شرکت‌های کوچک،‌ ‌تعداد کدهای فراوانی تخصیص داده می‌شود و این مسئله منجر می‌شود منابع مالی تلف شود، بهتر است صندوق‌های سرمایه گذاری را ملزم کنند تا در سمت تقاضا قرار بگیرند. بورس جای شرکت‌های کوچک نیست، شرکت‌ها باید در بازار اولیه به سایز مناسبی برسند وپس از آن اقدام به عرضه اولیه کنند. عجله شرکت‌ها برای عرضه به جز تلف کردن منابع ملی بازار ثمره دیگری ندارد. شرکت‌ها ابتدا باید در بازار اولیه رشد کنند و پس از آن در قالب هلدینگ‌های بزرگ صنعتی و صندوق‌های سهامی عام پروژه و سهامی عام بزرگ شکل بگیرند و در بازار عرضه شوند. در اصل بهتر است شکل‌گیری و تجدید ساختارها در بازار اولیه شکل بگیرد و سپس کمپانی‌ها به شکل زنجیره ای بزرگ صنعتی وارد بورس شوند. 
تجمیع عرضه‌ها در ماه و انتشار آنان در یک روز معین عملی نیست، عرضه اولیه باید روال نرمال خود را ادامه دهد اما استانداردهای عرضه اولیه باید به شرکت‌های بزرگ تر تغییر یابد و الزاماتی را ایجاد کند تا شرکت‌های کوچک نتوانند وارد بازار شوند. بهتر است شرکت‌ها اندازه اقتصادی خود را به لحاظ حجم سرمایه،‌تعداد پرسنل،‌ زنجیره ارزش وغیره در بازار اولیه افزایش دهند و پس ازآن پیشرفت چشم‌گیر به دنبال عرضه اولیه باشند. از آنجاکه در شرایط کنونی وضعیت متعادلی در بازار سرمایه حاکم شده است، یکی از راه کارهای بازگشت اعتماد و تداوم رونق بازار، تسریع روند عرضه‌های اولیه با ضرورت‌هایی که به آن اشاره شد، خواهد بود. 
 

داریوش روزبهانه، رئیس هیأت مدیره کارگزاری بانک خاورمیانه

منبع: هفته نامه اطلاعات بورس شماره ۳۸۰