شرایط عرضه در بازار خودرو توسط دو غول خودروسازی کشور، انحصاری بودن این صنعت وتحریم‌ها باعت شد فاصله قیمت کارخانه و بازار آزاد برخلاف شکسته شدن رکوردهای روزانه تولید زیاد شود و همین موضوع مشوقی برای خریداران شده است.

به گزارش صدای بورس،   شرایط عرضه در بازار خودرو توسط دو غول خودروسازی کشور، انحصاری بودن این صنعت وتحریم‌ها باعت شد فاصله قیمت کارخانه و بازار آزاد برخلاف شکسته شدن رکوردهای روزانه تولید زیاد شود و همین موضوع مشوقی برای خریداران شده است. البته تفاوت‌های ۱۰درصدی بین قیمت بازار و کارخانه اشتیاق برای پیش خرید محصولات ایران خودرو و سایپا را همچنان در بین متقاضیان که مصرف کننده یا دلال‌اند زنده نگه داشته است. همچنین برخلاف شکستن رکورد تولید در این دو غول خودروسازی و براساس صورت‌های مالی ارائه شده به بورس همچنان این شرکت‌ها زیان‌انباشته دارند. 
از طرفی نیز قیمت مواد اولیه خودرو که معمولاً شامل فولاد، پتروشیمی، مس و آلومینیوم بوده کاملاً آزاد گذاشته شد. یعنی شورای رقابت هیچ‌گونه سقف قیمتی برای تولیدکنندگان داخلی آن در نظر نگرفته است. قطعا یکی از عواملی که باعث شده خودروسازان همچنان زیان‌ده باشند دستوری بودن قیمت است که با عرضه در بورس کالا در سال آینده می‌توان چشم انداز مثبتی در صورت‌های مالی آن‌ها متصورباشیم. از طرفی باید فاصله زیاد قیمت کارخانه، بازار کم، دلال‌پروری،ایجاد صف و رانت برای خرید خودرو تمام شود. همچنین با عرضه خودرو در بورس علاوه برنمادهای فملی و فولاد و غیره از این پس چشم بازار علاوه بر میزان تولید و هزینه‌های این شرکت‌ها به قیمت فروش محصول در بورس کالا و اثرگذاری آن در تغییرات تابلوی tse نیز خواهد بود.

ایمان رییسی،کارشناس بازار سهام
منبع: هفته نامه اطلاعات بورس شماره ۳۸۱