به گزارش صدای بورس، بازار خودرو تحولات بسیاری را از سر گذرانیده، تحولات بین المللی تاثیر مستقیم بر قیمت خودرو گذاشت و قیمت خودرو را در برخی از محصولات به بیش از ۳ برابر رساند. وزارت صمت برای مدیریت بازار خودرو موفق عمل نکرد و تنها به اصلاح رویه ثبت نام خرید خودرو اکتفا کرد.
خودرو با دلار بیش از ۵۰ هزار تومانی در بازار آزاد معامله میشد و تفاوت قیمت بین درب کارخانه و بازار آزاد هر روز رکورد جدید میزد. خودرو سازان به روند قیمت گذاری خودرو اعتراض داشتند و با گرانی قیمت دلار این اعتراض وارد دور جدیدی شد.
مجلس شورای اسلامی برای حل مشکل وارد عمل شد و طرحی ۱۹ مادهای ارائه داد و با تلفیق با طرح دیگر ساماندهی صنعت خودرو، تبدیل به طرحی ۸ مادهای شد.
کلیات این طرح بعد از گذشت ۶ ماه و اظهار نظرهای مختلف در مجلس تصویب شد و به گفته روح الله ایزدخواه رئیس کمیته خودرو در کمیسیون صنایع مجلس در حال بررسی است و به زودی به صحن علنی مجلس برای رای گیری میآید.
طرح جدید خودرویی وزیر جدید چه بود؟
وزیر صمت طرح جدیدی به مجلس برد مبنی بر این که خودروهای کم تیراژ که ۴۵ درصد خودروهای خودروسازی ایران است آزاد شود و پرتیراژ ها همچنان دستوری باقی بماند و هر سه ماه یک بار اصلاحیه داشته باشد. البته با این طرح مجلس شورای اسلامی موافقت نکرد.
بیشتر بخوانید:
کلیات طرح خودروی بورسی در مجلس تصویب شد/ چه خودروهایی بورسی میشوند؟
لحظه به لحظه با بازار ۱ دی ۱۳۹۹
غول بزرگ بورسی همچنان کاهشی/ بازارگردان و حقوقی شستا کجا هستند؟
مجلسیها مخالف طرح جدید خودرو
روح الله ایزدخواه رئیس کمیته خودرو در کمیسیون صنایع مجلس در مورد اظهارات وزیر صمت مبنی بر منتفی شدن عرضه خودرو در بورس به مهر اظهار داشت: کلیات طرح عرضه خودرو در بورس در کمیسیون تصویب شده و ما در حال بررسی جزئیات این طرح هستیم.رزم حسینی از ابتدا مخالف این طرح بودند و احتمالاً با چند تن از مخالفان طرح عرضه خودرو در بورس در مجلس صحبت کردهاند و به این نتیجه رسیدهاند که این طرح منتفی شده است در حالی که اینطور نیست و این موضوع به هیچ وجه از دستور کار خارج نشده است.
قضاوت بین طرح مجلس و طرح وزارت صمت
فربد زاوه، کارشناس بازار خودرو در ارتباط با طرحهای ارائه شده بین وزارت صمت و مجلس به صدای بورس اظهار کرد: با سخنان وزیر صمت مبنی بر آزادسازی بخشی از خودروهای لوکس خودروسازیهای ایران موافقم اما آنجا که به قیمت گذاری دستوری برخی خودروهای پرتیراژ اشاره میکند مخالف هستم. در این پیشنهاد وزیر صمت قیمت گذاری دستوری هر ۳ ماه یک بار بازبینی خواهد شد اما باید کفت: آقای وزیر چگونه در کشوری که نرخ تورم بالاست میتوان هر ۳ماه یک بار قیمت خودرو را تجدید نظر کرد؟
عرضه خودرو در بورس، دخالتی افزون بر دخالتهای دیگر
وی در ارتباط با اختلاف بین مجلس و وزارت صمت بر سر طرح خودرو بورسی بیان کرد: عرضه خودرو در بورس به طور کامل مخالفم این عرضه یک مدل جدید برای فروش خودرو است. اگر بورس در بستر درست خود جاری باشد امکان دارد قیمت خودرو ۱۰۰ میلیونی تا بیش از ۵ برابر ارزش واقعی خود نیز معامله شود، هیچ سخنی نباید باشد. اما آیا با اوج گرفتن قیمت خودرو در بورس وزارت صمت ساکت خواهد نشست؟
زاوه بیان کرد: با عرضه خودرو در بورس دستکاری قیمتی به طور حتم انجام خواهد شد و این خود سرمنشا مشکلات بسیاری است. نظام مالیاتی بهترین راه کار برای جذب بخشی از کسب سودهای هنگفت از طرق مالیات سنگین است. در تمام دنیا از این طریق بازار ها را کنترل میکنند و روشی است که نتیجه داده است در ایران نیز این روش باید اجرایی شود.
قیمت گذاری دستوری خودرو کل زنجیره صنعت خودرو را درگیر کرده است
وی با بیان اینکه خودروساز بنگاه تولیدی خودرو است، گفت: نباید خودروسازیها با قیمت گذاری دستوری درگیر شوند این حق خودروساز است که بر مبنای هزینههای خود قیمت خودرو را تعیین کند نه اینکه یک مرجع دیگر بر اساس شاخصههای مورد نظر خود قیمت تمام شده خودرو را مشخص کند.
این کارشناس صنعت خودرو با اشاره به سهامداران گروه خودروییها در بورس گفت: قیمت گذاری دستوری خودرو کل زنجیره صنعت خودرو را درگیر کرده است. صنعت خودرو سالهاست در ضرر است و این ضرر به سهام این شرکتها نیز منتقل شده است. در واقع چرخه ضرر با قیمت گذاری دستوری در قالب تورم به تمام بخشهای جامعه منتقل میشود. تخفیفهایی که درب کارخانه به مشتریان داده می شود در قالب ضرر به سهامداران خودرویی منتقل میشود.
محبوبه قرمزچشمه