فرآیند ادغام بانک‌های انصار، قوامین، حکمت ایرانیان، مهر اقتصاد و مؤسسه اعتباری کوثر در بانک سپه بر اساس مصوبات شورای پول و اعتبار و شورای عالی هماهنگی اقتصادی (سران سه قوه) از اسفند ماه سال ۹۷ آغاز شد. ازاین اقدام به عنوان حرکتی بی سابقه در تاریخ نظام بانکی یاد می‌شود که عاقبت پس از دو سال به سرانجام رسید.

به گزارش صدای بورس،  فرآیند ادغام بانک‌های انصار، قوامین، حکمت ایرانیان، مهر اقتصاد و مؤسسه اعتباری کوثر در بانک سپه بر اساس مصوبات شورای پول و اعتبار و شورای عالی هماهنگی اقتصادی (سران سه قوه) از اسفند ماه سال ۹۷ آغاز شد. ازاین اقدام به عنوان حرکتی بی سابقه در تاریخ نظام بانکی یاد می‌شود که عاقبت پس از دو سال به سرانجام رسید.

 اهم روند اجرایی ونحوه فروش سهام 
بر اساس این گزارش، در پی تصمیم برای ادغام پنج بانک و مؤسسه مالی وابسته به نیروهای مسلح در بانک سپه، نخستین گام اجرایی ادغام پس از برگزاری مجامع عمومی این بانک‌ها، فروش سهام سهامداران این بانک‌ها بود . همچنین طبق توافقی که با سازمان بورس و اوراق بهادار شده بود، سهامداران بانک‌های مذکور می‌توانستند سهام خود را در یک بازه زمانی مشخص با حداکثر قیمت اسمی یا قیمت زمان بسته شدن نماد (هرکدام که بالاتر باشد) بفروشند.همچنین عنوان شد افرادی که علاقه مند به فروش سهام خود در بازه زمانی مدنظر نباشند، می‌توانند سهام خود را تا ارزش‌گذاری دوباره پس از ادغام نگه دارند. به این ترتیب با پایان یافتن فروش سهام این بانک‌ها از سوی سهامداران و پایان مهلت فروش سهام ، سایر فرآیند ادغام بانک‌های وابسته به نیروهای مسلح از جمله ارزش‌گذاری دارایی‌های بانک‌های ادغامی و غیره در بانک سپه آغاز شد.

تکمیل آخرین حلقه ادغام 
 همچنین با برگزاری مجمع عمومی عادی به طور فوق‌العاده سالانه و مجمع فوق‌العاده ادغام بانک انصار در هفته گذشته ، این بانک رسماً در بانک سپه ادغام شدو پروژه ادغام بانک‌های نظامی با موفقیت به ایستگاه پایانی خود رسید.
محمد کاظم چقازردی، مدیر بانک سپه با بیان این مطلب گفت: در مجمع مذکور با تعیین ارزش هر سهم این بانک، ادغام بانک انصار در بانک سپه به صورت رسمی تصویب و نهایی شد.مدیرعامل بانک سپه افزود: براین اساس ، بانک سپه تمامی تمهیدات اجرایی لازم شامل عملیات حوزه شعب، به ‌کارگیری نرم‌افزار واسط برای ارائه خدمات مشتریان، نصب تابلوهای بانک سپه، صدور احکام کلیه مسئولان و پرسنل شعب از سوی بانک سپه، ابلاغ راهبردها و دستورالعمل‌های اجرایی بانک سپه متناسب با ساختار مصوب هیأت‌ مدیره بانک سپه را انجام داده تا خدمات مطلوب به مشتریان عرضه شود.

 بسته شدن پرونده بزرگترین اصلاح نظام بانکی 
عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی در یادداشت اینستاگرامی نوشت: پروژه بزرگ و مهم ادغام بانک‌های وابسته به نیروهای مسلح، به پایان رسید.رئیس کل بانک مرکزی از اتمام پروژه ادغام پنج بانک و موسسه نظامی در بانک سپه خبر داد و گفت: هفته گذشته با برگزاری مجامع یکی از بانک‌ها، پرونده بزرگترین برنامه اصلاح نظام بانکی پس از دو سال بسته شد. همتی افزود: البته اعلام شده بودتا پایان آذرماه پروژه عظیم ادغام بانک‌های انصار، مهر اقتصاد، حکمت، قوامین و مؤسسه اعتباری کوثر در بانک سپه نهایی خواهد شد. البته در مجموع هدف سیاست‌گذار پولی و بانکی کشور از اجرای طرح ادغام، ساماندهی بازار پولی کشور و افزایش توان نظارتی بانک مرکزی، به منظور بهره گیری از توانمندی‌ها و ظرفیت بانک‌های نظامی در قالب یک بانک واحد باثبات و کارآمدتر و ادغام این مجموعه‌ها در بانک سپه بوده است.

منبع: هفته نامه اطلاعات بورس شماره ۳۸۲