به گزارش صدای بورس، پس از تبدیل دادهها به اطلاعات، سیاستگذاران وارد صحنه میشوند و بر مبنای آن سیاستگذاری میکنند. در این راستا، «پرتغال» در سال ۲۰۱۱ تحقیقی درباره سواد مالی جمعیت بزرگسال خود انجام داد.
بودجه خانواده
منظور از بودجهبندی این است که اشخاص و خانوارها برنامهریزی کنند برای هر کدام از مصارف پول (مانند هزینه حمل و نقل، هزینه پوشاک، هزینه تحصیل، پسانداز و...) چقدر پول تخصیص دهند. در پیمایش بانک پرتغال، بیشتر پاسخدهندگان «برنامهریزی بودجه خانواده» را «مهم» یا «خیلی مهم» میدانستند.
پسانداز
گاهی برای خرید برخی محصولات، لازم است قسمتی از درآمد پسانداز شود تا پس از تجمیع پولمان، بتوانیم آن محصول را خریداری کنیم. در این پیمایش، فقط ۵۰ درصد از پاسخدهنگان «پسانداز» را «مهم» یا «خیلی مهم» ارزیابی کردهاند. ضمن اینکه فقط حدود ۲۰ درصد از آنها اعلام کردهاند برای بلندمدت اقدام به پسانداز کردهاند. این ارقام، لزوم افزایش آگاهی مردم را درباره پسانداز بلندمدت نشان میدهد.
اولویتهای قابل تامل
شبکه بینالمللی آموزش مالی (آی.اِن.اِف.ای) سازمان همکاری و توسعه اقتصادی
(اُ.ای.سی.دی) در سال ۲۰۱۵ سواد مالی ۱۷ کشور اروپایی را سنجید. کشور پرتغال در این آزمون چنین نتایجی کسب کرده است:
۹۳ درصد پرتغالیها بهصورت انفرادی یا همراه یک نفر دیگر درباره مسائل مالی تصمیم میگیرند.
۷۲ درصد خانوارهای پرتغالی دارای بودجهبندی هستند.
۶۸ درصد خانوارهای پرتغالی، علاوه بر داشتن بودجه، در خانوادهشان مسئول بودجه نیز دارند.
تنها ۳۷ درصد پرتغالیها بهطور فعال پسانداز میکنند.
۹۳ درصد پرتغالیها با آگاهی، خرید میکنند (خرید آگاهانه یعنی بررسی و مقایسه گزینههای گوناگون پیش از انتخاب).
۸۱ درصد پرتغالیها قبوض خود را به موقع پرداخت میکنند.
۷۹ درصد پرتغالیها وضعیت مالی خود را زیر نظر دارند.
۵۲ درصد پرتغالیها هدفگذاری بلندمدت مالی دارند.
۸۲ درصد پرتغالیها آگاهانه تصمیمگیری میکنند.
فقط ۶ درصد پرتغالیها پیش از خرید، به فروشگاهگردی، استفاده از اطلاعات و مشورت با دیگران میپردازند.
درآمد ۳۵ درصد از پرتغالیها هزینه سال گذشتهشان را پوشش نداده است.
۸۴ درصد پرتغالیها برای پوشش هزینه سال گذشته خود، قرض نگرفتهاند.
محمدرضا سیمیاری، کارشناس آکادمی هوش مالی
منبع: هفته نامه اطلاعات بورس شماره ۳۸۲