به گزارش صدای بورس، انتخاب، خرید و فروش به موقع سهام بورسی مهمترین رکن معامله در بازار سرمایه از دیدگاه سهامداران خرد است. حرکت نقدینگی به سهام شرکت های مختلف تحت تاثیر عوامل مختلفی انجام میشود، یکی از رایج ترین این روش ها پیشنهاد نفر به نفر است. در این روش سهامداران انتخاب سهام خود را براساس توصیه و یا پیشنهاد شخصی انجام میشود.
در برشی از تاریخ بازار سرمایه ایران پیش بینیهای هر شخصی در هر کانال و صفحهای در دنیای واقعی و مجازی توصیه به خرید سهمی میکرد، با توجه به مثبت بودن بازار، هر پیش بینی در هر نقطهای از ایران درست از آب در می آمد که در نهایت باعث جلب اعتماد سهامدارن حقیقی به سیگنالهایی شد که در فضای مجازی منتشر میشد.
وحیده موسوی، مدیر سبدگردانی شرکت مشاورسرمایه گذاری فاینتک در گفتوگو با صدای بورس اظهار کرد: باید اذعان داشت که شبکههای مجازی در بستر ارتباطات بسیار فعال بوده، هست و خواهند بود. به واسطه عصر ارتباطات سطح وسیعی از اطلاعات در کسری از ثانیه جابهجا شده و عدم توازن اطلاعاتی هر چند در سطوح دانش مقدماتی، مرتفع میشود.
متاسفانه در سالهای اخیر فضای مجازی بسان تیغ دو لبهای بوده که در برخی مواقع به نفع بازارسرمایه نبوده و به هیجانات غیر قابل کنترل دامن زده است. در این میان شواهد گواه آن است که نقش کانالها و گروههای تلگرامی در سیگنال دهی به سهامداران بسیار پررنگ بوده است.
شفافیت اطلاعاتی بازار سرمایه
وی با بیان اینکه در حال حاضر شاهد انتشار سریع اطلاعات ضد و نقیض در سطح فضای مجازی به ویژه تلگرام هستیم، بیان کرد: شفافیت اطلاعاتی می تواند بازارسرمایه را در مسیر صحیح تحلیل قرار داده و رفتار تودهای متشکل از شبکههای اجتماعی را تحت کنترل درآورد.
موسوی در ادامه بیان کرد: بازار شایعات و تحلیل بر اساس فرضیات و فارغ از دیتای قابل اتکا داغداغ است. هرچند منابع تحلیل معتبر در کانالهای تلگرامی نیز وجود دارد و منکر نقش بهینه آنها نمیتوان شد، اما بدون شک فضای مجازی جریان افکار عمومی را بدست گرفته و سرمایهگذاران همچنان بدون تامل و صرفا در جهت جریان به وجود آمده در فضای مجازی عمل کنند تا آنجا که همین امر موجب میشود، روند بازارسرمایه دستخوش تغییراتی شود که شاید نتوان در کوتاهمدت بازگشتی برای آن متصور بود.
اتاق فکری برای هدایت مسیر تصمیمگیری سرمایه گذاران
این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: باوجود پیشرفت تکنولوژی و در دسترس بودت اطلاعات نسبتا جامع، پردازش اطلاعات اغلب توسط برخی از فعالان فضای مجازی جانبدارانه انجام شده است؛ به گونه ای که همانند اتاق فکری عمل می کنند که مسیر تصمیمگیری سرمایهگذاران را هوشمندانه مطابق منافع خود هدایت کرده و بازارسرمایه را دچار شک و هیجان کاذب میکنند؛ اینگونه میشود که گذر از شرایطی که این کانالها و گروههای تلگرامی به هر دلیلی مسبب آن بودهاند با مشکل مواجه شده و بازگشت به شرایط عادی دشوار به نظر میرسد.
مدیرسبدگردانی شرکت مشاورسرمایه گذاری فاینتک افزود: نقش فضای مجازی در توسعه بازارسرمایه را نمیتوان نادیده انگاشت، هرچند این نقش گاها دچارتزلزل شده و به بیراه رفته است. در گذشته بحث بازارهای مالی به ویژه بازارسرمایه در فضای مجزای اینچنین پررنگ و پرحاشیه نبوده و مردم به همان تابلوی شیشهای تالار بورس و سامانههای در اختیار قابل دسترسی اکتفا میکردند، ولی امروزه اغلب فعالان این عرصه در فضای مجازی بسیار فعال بوده و صاحب سبک و نظرند.
مصاف سیگنال فروشان و تحلیلگران
وی افزود: شاهد هستیم که در فضای مجازی کانالها و گروههایی وجود دارند که شفاف عمل کرده و بر اساس دادههای موجود تحلیل نموده و تنها دانش خود را در اختیار سرمایهگذارن قرار میدهند و در پی کسب سود و منافع شخصی از طریق هدایت سرمایهگذاران در جهت جریان فکری خود نیستند، اما بسیارند گروهها و کانالهایی که جوسازی میکنند، سیگنال میفروشند، چارت میسازند، مدام دم از حمایت و مقاومتهای ساختگی برای شاخص و سهام مورد نظرشان میزنند و چنان سرمایهگذاران را در تله فکری خود گرفتار میکنند که دیگر نه شفافسازی اطلاعات کاری از پیش میبرد و نه دیتا و تحلیل معتبر.
رشد فضای مجازی متناسب با بازار سرمایه
موسوی با اشاره به معضلی به نام تاثیر فضای مجازی بر بازار سرمایه بیان کرد: متاسفانه شاهد آن هستیم که فرهنگسازی غلطی ایجاد شده که همچنان به غلط نیز پیش میرود. اتاق فکرهایی که گاها بازارسرمایه را به هر سمتوسویی که بخواهند سوق میدهند. شاخص را در قلهدار میزند و از دره به اوج میکشد، این است که به درستی احساس میشود، باید فضای مجازی بازارهای مالی ساماندهی شود. این فضا دارد به درست یا به غلط بدون هیچ نظارتی راهبری می کند و در نهایت اغلب تاثیر بسزایی در تصمیمگیری سرمایهگذارن دارد.
وی با بیان اینکه فضای مجازی متناسب با بازارسرمایه رشد کرده و به عنوان محرک این بازار عمل میکند، گفت: بررسی سیر تحولات اخیر بیانگر آن است که گریز از این فضا ناممکن است و تنها گزینه روی میز فرهنگسازی مناسب جهت استفاده بهینه از تعاملات موجود در این فضا، استفاده مناسب از دیتای قابل اتکا و افزایش دانش مالی و تحلیلی سرمایهگذاران است.
محبوبه قرمزچشمه