مدت هاست که سخن ورود استارتاپ ها به بورس است ، استارتاپ هایی که به اندازه و میزان قابل قبولی از رشد دست یافته اند و به نوعی حتی به سود دهی بالایی رسیده اند.

به گزارش صدای بورس، ورود یک کسب و کار جدید به بازار سرمایه یا به عبارت دیگر عرضه سهامشان در بورس، همیشه برای آنها پدیده خوشایندی است. به ویژه برای آن دسته از کسب و کارهای استارت آپی که توانسته اند مراحل پرچالش رشد و جذب سرمایه از منابع مختلف را پشت سر گذاشته و با ورود به بورس، دوران بلوغ را تجربه کرده و برای اهداف بلندمدت و رشد توسعه بیشتر سرمایه گذاری کنند. از طرفی به پشتوانه این بلوغ بتوانند شاهد ورود سرمایه بیشتری به اکو سیستم استارتاپی شد.

از میان استارتاپ های که در پشت در بازار بورس اوراق بهادار منتظر قبولی هستند فعلا فقط یک شرکت مورد قبول قرار گرفته است.اولین شرکت استارتاپی که قرار است به زودی وارد بازار دوم فرابورس شود شرکت (پیشگامان فن آوری دانش آرامیس)  با نماد و یا علامت تجاری (تپسی) است که در صف عرضه اولیه به بازار قرار دارد.

تپسی درخرداد ماه  سال 1395 به صورت رسمی کار خود را در حوزه حمل نقل درون شهری آغاز به کار کرد و پس از مدت کمی به محبوبیت زیادی در بین رقبای خود رسید. بنیان گذاران تبسی میلاد منشی پور با عنوان مدیرعامل، حمید مهینی با عنوان مدیر فنی و هومن دمیرچی با عنوان مدیر عملیات از پایه گذاران این سامانه هستند که طراحی نرم افزار تپسی را به کمک گروهی از کارشناسان ایرانی به انجام رسانده اند. میلاد منشی پور در برنامه ای در تلوزیون در خصوص ویژگی های منحصر به فرد تپسی به زیرساخت کاملا بومی آن اشاره کرده و گفته است که مجموعه تپسی با بیش از 800 نیروی و پرسنل در سرتاسر کشور، میزبان ده ها نفر از نخبگان مهاجر است که برای همکاری با تپسی به کشور بازگشته اند.

 آخرین  سرمایه ثبت شده شرکت تپسی معادل 1170528800000 ریال، منقسم به 11750288 سهم با نام 100000 ریالی از محل مطالبات حاصل شده و آورده نقدی می باشد که می توان گفت به رشد قابل ملاحظه ای در طی حدود 4 سال رسیده و حال با ثبات دوباره بازار بورس اوراق بهادار امکان حضور دوباره استارتاپ ها به بازار بورس محیا می شود. 

تپسی یک سامانه هوشمند درخواست خودرو است که در هر زمان و هرنقطه از شهر شما را به مقصدتان می رساند و در حال حاضر دامنه فعالیت آن به شهرهای شیراز، کرج، اصفهان، تبریز، مشهد، لاهیجان، بندرانزلی، رشت، اهواز، یزد، کرمان، ارومیه، قم، ساری، بابل، قائمشهر، آمل و ... رسیده است.

افرادی که متقاضی استفاده از خدمات تپسی هستند درخواست سفر خود را از طریق این اپیکشن ارسال می کنند تا یکی از رانندگان (سفیرانی) که در نزدیکی محل بوده و مایل به ارائه خدمات است آن را تایید می نماید هزینه سفر از پیش تعیین می شود و مسافر می تواند حتی پس از ارسال درخواست خود آن را لغو کند بدون انکه نگران پرداخت جریمه باشد.

این روز ها که بحث بورس دوباره داغ شده  و عده زیادی از مردم به سمت این بازار می روند  حضور یک استارتاپ در بورس می تواند خبر خوشی را در مورد آینده استارتاپ ها بدهد. خوش بختانه ورود تپسی با زمان برگشت دوره بازار مصادف شده که بازار بورس اوراق بهادار دوباره شرایط خوب خود را باز پس می گیرد چرا که بازار تقاضا ها رو به افزایش است و از سوی دیگر سرمایه گذاری هایی در حوزه هایی مانند دلار، مسکن ، سکه ، و ... هم در حال راکد شدن است و از نظری در شرایط کنونی عرضه اولیه تپسی هم برای این شرکت  مناسب است هم برای بازار سرمایه.

استارت آپ ها می خواهند رشد و بازار جدید کسب کنند اما همه این ها نیاز به سرمایه دارد و در حال حاضر نه سرمایه نه سرمایه گذار خارجی می تواند ورود کند ونه سرمایه گذاران داخلی علاقه ای به سرمایه گذاری در استارتاپ ها دارند، پس اکنون استارتاپ ها مجبور هستند که به سمت بازار بورس بروند.

شایان به ذکر است مسئله ورود استارتاپ ها از همان روز اولی که مطرح شد با موافقت و مخالفت زیادی رو  به رو شد بسیاری از کارشناسان در خصوص ورود استارتاپ ها به بورس نظرات متفاوتی دارند در حالی که موافقان دلایلی چون نیاز استارتاپ ها به تجربه ی راه های جدید تامین سرمایه بهره مندی از معافیت ها و تخفیفات مالیاتی را دلیل مهمی برای ورود استارتاپ ها به بورس عنوان می کنند و مخالفان این موضوع ایراد در صورت های مالی حسابداری و ضعف در حاکمیت شرکتی وابهاماتی از این دست را دلیل پر رنگ و قابل توجه می دانند به همین دلیل نمی توان ریسک سرمایه گذاری روی انها را پذیرفت و از سوی دیگر برخی معتقد هستند که ممکن است کسب کار هایی که تاکنون چالاکی و چابکی خود را حفظ کرده اند با ورود به بورس وارد موضوعاتی حاشیه ای شوند و تمرکز آنها از محصول و بازار گرفته شود.

یکی  از عوامل های دیگری که احتمالا  با ورود تپسی به بازار سرمایه روی آن تاثیر خواهد گذاشت، اظهارنظر مختلف کاربران در شبکه اجتماعی در مورد تجربه سفر آنها با تبسی خواهد بود. اتفاقی که به باور بسیاری می تواند مشکلاتی را برای فروش سهام این شرکت در بورس ایجاد کند. اما منشی پور مدیر عامل تبسی می گوید :« این اتفاق تنها مسئولیت آنها را سنگین تر می کند» .

وی در این مورد گفته است همیشه برای ارائه سرویسی با کیفیت و امن به مسافران و سفیران مان مسئولیت بیشتر می شود با برنامه ریزی و سیاست گذاری های مشخص نگرانی زیادی از این بابت نداریم.

به علت کرونا و خانه ماندن مردم ، تردد ها درشهر ها بسیار کاهش یافته و به همین دلیل درآمد سال گذشته این استارت آپ به شدت کاهش پیدا کرده و علاوه بر آن تعطیلی و کارکنان بسیاری از شرکت ها به صورت دورکاری یا پاره وقت فعالیت می کردند و مراکز تفریحی، خرید و ... نیز تعطیل شده اند و این باعث کاهش درآمد این شرکت در طول سال گذشته شده است.

به هر حال تب بورسی و بازار سرمایه گذاری حسابی این روز ها  داغ شده است، تبی که از سال گذشته بالا گرفته و همچنان روند صعودی را طی می کند روند روبه روشدی که نه  نتها به مزاق سرمایه گذاران خود خوش آمده بلکه به یکی از بازو های اجرایی مهم دولت باری پیش برد برنامه اقتصادی تبدیل شده است. حتی در این میان  دولت درصدد این است برای ورود استارت آپ ها به بورس تسهیلاتی فراهم کند به طوری که  صندوق نوآوری شکوفایی از طرح پیشنهاد برای تسهیل گری این ورود خبر می دهد و از طرفی سازمان بورس اوراق بهادار برای ایجاد تابلوی جدید استارت آپی و متناسب سازی شرایط پذیرش با ویژگی شرکت های نوآور اعلام آمادگی می کند.

بنابر گفته مدیران وزارت خانه ارتباطات و سازمان بورس ورود استارت آپ ها به بورس اتفاقی است که دیر یا زود زخ می دهد و تا پایان سال جاری شاهد عرضه عمومی سهام چند استارت آپ دیگر از جمله دیجی کالا، کافه بازار، شیپور و فیلیمو در بازار سرمایه خواهیم بود.

محسن حمیدی