به گزارش صدای بورس، امیر هامونی، مدیرعامل فرابورس ایران اظهار کرد: تعداد ۱۰ صندوق جسورانه در حال حاضر در فرابورس وجود دارد که سایز آنها تقریبا یکهزار میلیارد تومان است و مبلغ تادیه آنها ۳۰۰ میلیارد تومان و مبلغ ارزش بازار آنها نیز ۳۰۰ میلیارد تومان است. شش صندوق جسورانه دیگر نیز در حال پذیرش در فرابورس است که ارزش آنها ۵۶۰ میلیاردتومان بوده و صندوق پیشگام به ارزش ۲۴۰ میلیاردتومان به زودی در فرابورس پذیرهنویسی خواهد شد.
هامونی با اشاره به اینکه نحوه ارزشگذاری استارتاپها مهمترین چالش ورود این دسته از کسبوکارها به بازار سرمایه است، گفت: طی دو تا سه سال اخیر استارتاپها در زمینه رعایت معیارهای لازم برای پذیرش در فرابورس رشد خوبی را تجربه کردهاند و شرکتهای متقاضی در این گروه صورتهای مالی حسابرسی شده و الزامات مربوط به افشای اطلاعات را رعایت میکنند، اما کماکان مسئله ارزشگذاری یکی از مهمترین چالش پذیرش آنها به شمار میرود که اهالی بازار باید در این زمینه کمک کنند.
وی بیان کرد: برخی استارتاپها درباره ورود به بازار بورس این نظر را دارند که بورس یعنی «خروج»؛ در حالی که اینگونه نیست، به همین دلیل برای ما مهم است که مدیران شرکت نگاهی با ثبات به تیم مدیریتی و رهبری خود داشته باشند و تیمی را که در حال تجهیز هستند و نیز سهامداران عمده به راحتی اقدام به خروج از مجموعه نکنند و در واقع جانشینپروری به خوبی در این کسبوکار صورت بگیرد.
به گفته او به صورت سنتی برای ورود شرکتها به بازار سرمایه و پذیرش آنها در بورس و فرابورس بحث شفافیت اطلاعاتی، کیفیت افشای اطلاعات، رعایت الزامات حاکمیت شرکتی و ارزشگذاری سهام شرکتها مهمترین موارد مدنظر است و این مسئله در دنیای استارتاپها به ویژه پررنگتر است.
هامونی با اشاره به اینکه شرکتهای اینترنتی که طی دو تا سه سال اخیر درخواست پذیرش خود را به فرابورس ارائه کردهاند در زمینه رعایت موارد مذکور تا حدود زیادی پیشرفت کردهاند، افزود: این شرکتها شاید بعضا از شرکتهایی که به صورت سنتی وارد بازار میشوند نیز شفافتر شدهاند، اما نحوه ارزشگذاری آنها یکی از مهمترین چالشهای ورود این قبیل شرکتها به بازار به شمار میرود.
مدیرعامل فرابورس با یادآوری اینکه شرکتهای تامین سرمایه و نهادهای مالی دارای مجوز از سازمان بورس میتوانند در زمینه ارزشگذاری این قبیل کسبوکارها میتوانند فعالیت کنند، عنوان کرد: این شرکتها شاید از چندین روش مختلف استفاده کنند و در نهایت از نتایج آنها میانگین بگیرند و یا حتی از نظرات خبرگان در این زمینه استفاده کنند.
به گفته هامونی با نگاه فیزیوکراتی نمیتوان کسبوکارهای اینترنتی و استارتاپها را ارزیابی کرد و در این رابطه توضیح داد: اغلب شرکتهایی که وارد بازار بورس و فرابورس میشوند در زمینه ارزشگذاری آنها داراییهای فیزیکی، ماشینآلات و تجهیزات، زمین کارخانه و ... مورد ارزیابی قرار میگیرد، اما یک کسبوکار اینترنتی دارایی فیزیکی ندارد و بعضا در اینجا اشخاص و گردانندگان آن استارتاپ هستند که وزن میگیرند و اگر این افراد کلیدی حذف شوند، چیزی از شرکت باقی نمیماند.
به گفته هامونی برخی استارتاپها درباره ورود به بازار بورس این نظر را دارند که بورس یعنی «خروج»؛ در حالی که اینگونه نیست، به همین دلیل برای ما مهم است که مدیران شرکت نگاهی با ثبات به تیم مدیریتی و رهبری خود داشته باشند و تیمی را که در حال تجهیز هستند و نیز سهامداران عمده به راحتی اقدام به خروج از مجموعه نکنند و در واقع جانشینپروری به خوبی در این کسبوکار صورت بگیرد.
وی با یادآوری اینکه نگاه بورس نگاهی مبنی بر تداوم فعالیت است، خاطرنشان کرد: ما در حوزه تامین مالی نوآوری ابزارهایی داریم که عمر محدود دارند، مانند صندوقهای سرمایهگذاری جسورانه که از ابتدا هم در امیدنامه آنها دوره فعالیت و عمرشان ذکر میشود، اما در حوزه شرکتهای نوآور، کسبوکارهای اینترنتی و استارتاپها نگاه گردانندگان آنها باید عمیق و بلندمدت باشد. در این میان اگر شرکتی موازین حاکمیت شرکتی را به خوبی رعایت کرده است و با جابهجایی مدیر این مجموعه خللی در روند فعالیتهای آن به وجود نمیآید، برای پذیرش در بازار قابل بررسی است.
هامونی در عین حال به صندوقهای سرمایهگذاری خصوصی اشاره و اعلام کرد: به شش صندوق خصوصی مجوز فعالیت دادهایم و در حال ورود به بازار هستند که مجموع ارزش آنها بیش از ۳ هزار میلیاردتومان است.
وی تاکید کرد: پول برای سرمایهگذاری در استارتاپها در بازار به اندازه کافی وجود دارد اما هنر این کسبوکارها و صندوقهاست که به زبان مشترکی با یکدیگر برسند و تزریق و جذب منابع از جانب استارتاپها به خوبی صورت بگیرد.
منبع: فرابورس ایران