کارشناسان خودرویی معتقدند مصوبه جدید خودرویی شورای رقابت و صادرات خودرو  بیشتر شو رسانه‌ای است و ایران به دلیل تکنولوژی پایین خودروسازی، خدمات پس از فروش، قیمت بالای تولید شانسی برای حضور در بازارهای بین المللی خودرو را ندارد. 

به گزارش صدای بورس، اخیرا شورای رقابت مصوبه‌ای صادر کرده که بر اساس آن انگیزه خودروسازان برای رساندن محصول به بازارهای خارجی را ترغیب می‌کند. فرشاد مقیمی، مدیرعامل ایران خودرو در مصاحبه ای از این تصمیم حمایت کرده و آن را  انگیزه خودروسازان برای رساندن محصول به دست بازارهای خارجی می‌داند. کارشناسان خودرویی معتقدند این مصوبه و صادرات خودرو بیشتر شو رسانه‌ای است و ایران به دلیل تکنولوژی پایین خودروسازی، خدمات پس از فروش، قیمت بالای تولید شانسی برای حضور در بازارهای بین المللی خودرو را ندارد. 

مدیر عامل ایران خودرو گفت: اخیرا شورای رقابت مصوبه‌ای را آماده کرده که انگیزه خودروسازان برای رساندن محصول به دست بازارهای خارجی رابیشتر می‌کند.  اکنون رانا پلاس به بازار عرضه شده است، خودروی ۲۰۷ با سقف شیشه‌ای با گیربکس اتوماتیک تا اواخر سال به بازار عرضه خواهیم کرد. تمام تلاشمان این است که تولید خودروهای با گیربکس اتوماتیک از بهمن ماه آغاز شود و این گیربکس روی اغلب محصولات نصب خواهد شد.

این مقام مسئول به  باشگاه خبرنگاران جوان گفت: گفت: اخیرا شورای رقابت مصوبه‌ای را آماده کرده که انگیزه خودروسازان برای رساندن محصول به دست بازارهای خارجی رابیشتر می‌کند.نرخ بازگشت سرمایه در این پروژهای جدید می‌تواند  اشتغال زیادی هم ایجاد کند. مجموعه اقدامات برای افزایش کیفیت خودرو که توسط وزیر هم اعلام شده یکی از هدف‌هایی است که می‌تواند به افزایش صادرات کمک کند.

بیشتر بخوانید

مدیرعامل ایران خودرو گفت: اخیرا شورای رقابت مصوبه ای را آماده کرده که انگیزه خودروسازان را برای رساندن محصول به بازارهای خارجی ترغیب می کند. وعده می‌دهیم برای ارتقای کیفیت محصولات به جد پروژه ها را به سرانجام برسانیم و بتوانیم خودروهای تولیدی را علاوه بر بازارهای هدف که حضور داریم در سایر بازارها هم عرضه کنیم.

پروژه‌های شکست خورده تکرار نشود
بابک صدرایی، کارشناس بازار خودرو در ارتباط با مصوبه صادراتی خودرو شورای رقابت به  صدای بورس اظهار کرد: برای صادرات خودرو باید چند موضوع را بررسی کرد که از جمله مهمترین آن خدمات پس از فروشی است که توسط شرکت‌های خودروسازی در محل عرضه خودرو ارائه می‌دهند. سمند از جمله خودرو صادراتی ایران که در بلاروس عرضه شد،این خودرو به صفر رسید و تبدیل به پروژه‌ای شکست خورده شد.

بیشتر بخوانید:
صنایع جا مانده سال ۹۹/ گل بورس کدام صنعت است؟
سکه دوباره گران شد!/ پیش بینی قیمت طلا و سکه تا پایان هفته
طرح توسعه «غنوش»

وی در ادامه با اشاره اهمیت بازاریابی به عنوان دومین اصل از شاخصه‌های صادراتی بیان کرد: تمامی شرکت‌های خودروسازی جهانی آفرهای بسیاری برای جذب مشتری در نظر می‌گیرند که خرید اقساطی از جمله مهمترین آن هاست این گونه آفرها نیازمند کیفیت و مزیت خودروهای تولیدی نسبت به بقیه خودروهاست.

ضعف تکنولوژی
صدرایی  در ادامه به  تکنولوژی مورد استفاده در خودروهای ایران اشاره کرد و گفت: خودروهای ایرانی در مقایسه با برندهای خارجی ضعف بسیاری دارد علاوه بر آن به دلیل آنکه تولید انبوه ندارد، هزینه تولید بیشتری نسبت به سایر خودروسازی ها دارد که با این شرایط به نظر نمی‌رسد بتواند موفقیتی در عرصه جهانی به دست بیاورد.

وی  افزود: برای حضور خودروهای ایران در بازار صادراتی بهتر است خودرو سازی‌ها روی چند خودروی مشخص که برای صادرات متمرکز شده اند را بیان کنند.

صدرایی بیان کرد: واردات  چند خودرو  همتراز با این خودروها آزاد شود و تعرفه ای معمول عرف آن خودرو در کشورهای حاشیه خلیج فارس و حوزه دریای مازندران برای آن در نظر گرفته شود. اگر خودرو داخلی در مقایسه با این خودروها توانست بازار را حفظ کند، می توان گفت امکان رقابت در بازار بین المللی را داشته باشد.

محبوبه قرمزچشمه