به گزارش صدای بورس، اوایل دی ماه نرخ جدید آزادراههای غیر دولتی به شرکتهای آزادراهی ابلاغ و از ۱۰ دی ماه، نرخهای جدید از مسافران و کاربران و خودروهای عبوری از آزادراههای خصوصی دریافت شد.
این در حالی است که وزارت راه در ماههای پایانی سال ۱۳۹۹، نسبت به ابلاغ نرخهای جدید اقدام کرد؛ نرخ عوارض سال ۱۳۹۸ در مرداد ماه ابلاغ شده بود و این وزارت خانه با ۵ ماه تأخیر و در دی ماه امسال، نرخهای سال جاری را تعیین کرده است.
امیرمحمود غفاری معاون وزیر راه درباره عوارض آزادراههای خصوصی گفت: عوارض آزادراهها بین ۵ تا ۳۰ درصد و به طور متوسط حدود ۱۵ درصد افزایش داشته و درآمد عوارض آزادراه های مشارکتی به دو حوزه «استهلاک اصل و سود سرمایه گذار» و «تعمیر و نگهداری مسیر» اختصاص می یابد.
وی با بیان اینکه سالانه بیش از ۳۵۰ میلیون خودرو از این آزادراهها تردد میکنند، افزود: مدل تجاری آزادراههای مشارکتی در هنگام امضای قرارداد احداث، تعریف میشود. اصل و سود سرمایهگذاری در احداث این آزادراه بر اساس مدل مالی تعریف شده در قرارداد مستهلک میشود که محل استهلاک اصل و سود سرمایه، عوارض تردد خودروها است.
معاون برنامهریزی و مدیریت منابع وزارت راه و شهرسازی یادآور شد: از دیگر وظایف شرکت سرمایهگذار و مشارکتکننده در احداث آزادراه، تعمیر و نگهداری سالانه آزادراهها است که هزینه آن نیز از عوارض تردد خودروها، دریافت و در قراردادهای ساخت آزادراه، رقم ۱۵ درصد درآمد حاصل از عوارض برای این منظور ذکر میشود.
افزایش نرخ عوارض بر اساس نرخ تورم
وی با تأکید بر اینکه شرکتهای آزادراههای خصوصی، صورتهای مالی خود را سالانه به تأیید شرکتهای حسابرس تحت نظارت وزارت اقتصاد میرسانند، گفت: نرخ عوارض این آزادراهها هر ساله بر اساس نرخ تورم افزایش مییابد.
غفاری با اشاره به اینکه نرخ نهایی عوارض آزادراهی هر ساله پس از پیشنهاد این شرکتها و بررسی آن در وزارت راه و شهرسازی، با تأیید وزیر راه به این آزادراهها ابلاغ میشود، تصریح کرد: امسال متوسط افزایش نرخ عوارض آزادراهها ۱۴.۸ درصد بوده است، درحالیکه سالانه باید حداقل ۳۰ درصد نرخ عوارض آزادراهی افزایش یابد تا هم روند استهلاک اصل و سود سرمایه احداث آزادراه طی و هم هزینه تعمیر و نگهداری سالانه آزادراهها پوشش داده شود؛ این حدوداً ۱۵ درصد، «متوسط» افزایش عوارض آزادراهها در سال ۹۹ است که از ۵ تا ۳۰ درصد در آزادراههای مختلف را شامل میشود.
درآمد آزادراههای خصوصی از عوارض سال ۹۸ برای تعمیر مسیر، فقط ۱۳۲ میلیارد تومان بود
غفاری ادامه داد: اگر بخواهیم همان حداقل درصد گفته شده که ۲ درصد است را اعمال کنیم، سالانه باید ۶۰۰ میلیارد تومان هزینه نگهداری این ۱۶۰۰ کیلومتر آزادراه شود. این در حالی است که سال گذشته تنها ۱۳۲ میلیارد تومان از محل درآمد عوارض آزادراهها میتوانستیم برای تعمیر و نگهداری هزینه کنیم.
وی خاطرنشان کرد: بسیاری از کاربران آزادراهها علاوه بر اینکه رقمی به عنوان عوارض پرداخت میکنند، اما از کیفیت مسیر آزادراه راضی نیستند و این سوال برایشان پیش میآید «پولی که پرداخت میکنیم، صرف چه کاری میشود؟»، درحالیکه رقم عوارض پرداختی از سوی کاربران، نرخ واقعی نیست.
آخرین بار ۱۷ ماه قبل عوارض آزادراهها افزایش یافته بود
معاون برنامهریزی و مدیریت منابع وزارت راه و شهرسازی با بیان اینکه آخرین افزایش نرخ عوارض ۱۷ ماه قبل بود، گفت: در طول این ۱۷ ماه نرخ بسیاری از کالاها از جمله خودرو افزایش چند برابری داشته اما عوارض آزادراهها تنها حدود ۱۵ درصد رشد داشته است.
غفاری تأکید کرد: یک ریال از عوارض آزادراهها در جیب دولت نمیرود و به عنوان اصل و سود سرمایه ساخت و احداث آزادراهها به سرمایهگذار پرداخت میشود. اگر اصل و سود سرمایه سرمایهگذار مستهلک نشود، قطعاً برای پروژههای بعدی انگیزه نخواهد داشت.
منبع: مهر