عوامل تاثیرگذار در بازارگردانی چیست؟
به گزارش صدای بورس، عمق بازار، عرض بازار و نسبتِ سرمایه گذارانِ اطلاع مدار به سرامایه گذارانی که نقد مدار هستند را میتوان به عنوان تاثیرگذارترین عوامل در بازارگردانی به شمار آورد؛ عواملی که در ادامه به معرفی آنها خواهیم پرداخت:
عمق بازار
وجودِ جریانِ پیوسته و دائمِ ارسالِ سفارش خرید و فروش، آن هم در قیمتهایی بالا یا پایینتر از قیمت تعادلی از سوی سرمایه گذاران را، عمق بازار تعریف میکنند. متاسفانه عمق بازار سرمایه در ایران تعریف چندانی ندارد و ما هر روز شاهد این موضوع هستیم که پس از مقداری رشد یا افت قیمت، به سرعت صف خرید و صف فروش تشکیل میشود.
عرض بازار
وجود همیشگی خریدار و فروشنده یا وجود جریان دو سویه در بازار سرمایه در قیمت تعادلی را، عرض بازار میگویند. هرچه عمق و عرض بازار بیشتر باشد میزان نقدشوندگی هم بالاتر خواهد رفت.
نسبت سرمایه گذار اطلاعات مدار به سرامایه گذار نقد مدار
سرمایه گذار اطلاعات مدار به افرادی میگویند که نسبت به دیگر سرمایه گذاران از اطلاعات و تجربه بیشتری در بازار بورس برخوردار هستند یا حتی رانت اطلاعاتی دارند و از این جهت میتوانند راحتتر از دیگران و هدفمندانهتر سرمایه گذاری کنند. سرمایه گذار نقد مدار هم همان کسانی هستند که صرفا میخواهند دارایی خود را با سرمایه گذاری در بازارهای مالی افزایش دهند. این افراد از اطلاعات خاصی بهره مند نیستند.
مشخص است که هرچه نسبتِ سرمایه گذار اطلاعات محور به سرامیه گذار نقد مدار بیشتر بشود، بازار دارای ریتم و نوسان معقولتر و بهتری خواهد شد. این اتفاق کار را برای بازارگردانان هم آسوده و راحتتر خواهد کرد و میزان ریسک را کاهش خواهد داد.
سود بازارگردان چیست؟
بازارگردانان به دلیل وجود ریسک بالای نگهداری ارزش یک سهام، قبل از شروع به کار قراردادی را با شرکت منعقد میکنند و نسبت به آن کارمزد دریافت میکنند.
واضح و مبرهن است که منظور از ریسک در بازارگردانی، مثلِ افتِ قیمت بعد از خرید از سرمایه گذاران یا افزایش قیمت شدید بعد از فروش آن به سرمایه گذاران است؛ البته در بازارهای خارجی نحوه دریافت سود بازارگردانان کاملا روشن و مشخص است. بازارگردانانی که خارج از مرزهای ایران به فعالیت میپردازند در هر معامله و سفارش، با توجه به میزان اسپرد، سود دریافت میکنند.
اسپرد همان شکاف قیمتی موجود در میانِ قیمت خرید و فروش است. در بازار ایران چیزی به نام اسپرد و شکاف قیمتی وجود ندارد و تنظیم قرارداد بازارگردانان کاملا وابسته به شرکت و خود آنها میباشد.
مهم ترین قوانین وضع شده برای بازارگردانان
سازمان بورس یک سری قوانین را برای پیشه بازارگردانی قید و مطرح کرده، که مهمترین آنها عبارتند از:
بازارگردانان تنها حق خرید و فروش در یک نماد را دارند و نمیتوانند همزمان در چند نماد و شرکت مختلف اقدام به بازارگردانی کنند.
سازمان بورس میتواند از بازارگردانان تا سقفِ ۲۰درصد معاملات عادی بازار سرمایه، کارمزد بگیرد. این قانون دارای شرایطی خاص است و میتواند در برخی موارد از مبلغ آن کاسته شود.
منبع: سیگنال