با هدف افزایش امنیت و تسهیل مبادلات نسل جدید ایران چک ۱۰۰ هزار تومانی منتشر و به زودی توزیع خواهد شد.

به گزارش صدای بورس، انتشار ایران چک ۱۰۰ هزار تومانی جدید با تصویر میدان گازی پارس جنوبی در پشت اسکناس و با بهره‌گیری از فناوری‌های نوین و پیچیده چاپ اسناد امنیتی انجام گرفته است که امکان جعل را به میزان بسیار قابل توجهی کاهش می‌دهد. طراحی خطی، چاپ برجسته، واترمارک، نخ امنیتی با قابلیت تغییر رنگ و ... مختصات و ویژگی‌های منحصر به فرد ایران‌ چک جدید است.

کاغذ ایران‌چک یک میلیون ریالی بازتاب نور ماوراء بنفش را منعکس نمی‌کند و در سطح کاغذ از الیاف فلورسنتی نامرئی استفاده شده که زیر نور ماوراء بنفش در چهار رنگ قابل مشاهده است. بخش هایی از طرح و شماره سریال‌ها با استفاده از مرکب فلورسنتی چاپ شده که زیر نور ماوراء بنفش به رنگ‌های سبز و طلایی مایل به زرد قابل مشاهده است.

برخی مشخصات نسل جدید ایران چک ۱۰۰ هزار تومانی به شرح زیر است:

طراحی خطی: طراحی تمام ایران‌چک‌ها به صورت خطی و با استفاده از نرم‌افزارهای امنیتی انجام گرفته است و هر خط، حامل اطلاعات مربوط به رنگ خود است. در صورتی که در نمونه‌های جعلی، خطوط از ترکیب نقاط رنگی تشکیل شده‌اند و به راحتی به‌وسیله ذره بین قابل تشخیص هستند.

طراحی خطی سه بعدی (متالین): طراحی ویژه‌ای که در آن نقشه ها به صورت برجسته به نظر می‌آیند.

چاپ برجسته: این چاپ به آسانی با انگشتان دست، قابل لمس و شناسایی است.

ریزنوشته (میکروپرینت): نوشته‌های بسیار ریز که با ابزار بزرگنمایی قابل مشاهده است و تنها به وسیله دستگاه‌های چاپ امنیتی چاپ می‌شوند.

واترمارک: تصویر سه بعدی بخشی از کاخ تچر (تخت جمشید) و عدد ۱۰۰ به صورت روشن (الکتروتایپ) در خمیر کاغذ قرار گرفته و در مقابل نور قابل رویت است.

چاپ با مرکب درخشان: در چاپ قسمتی از طرح پشت ایران چک از مرکبی درخشان استفاده شده است که در حالت عادی به راحتی قابل رویت نیست اما با حرکت و تغییر زاویه ایران‌چک، تلألو و درخشندگی این مرکب به وضوح نمایان خواهد شد.

شماره سریال: چاپ شماره سریال‌ها با استفاده از مرکب قرمز و آبی فلورسنت انجام شده که تحت تابش نور ماوراء بنفش، به رنگ‌های طلایی مایل به زرد و سبز تغییر رنگ می‌دهند.

منبع: روابط عمومی بانک مرکزی