به گزارش صدای بورس، در حالی یکی از نگرانی های فعالان و سرمایه گذاران بازار سرمایه، تسویه اعتبارات در پایان هر سال است که این موضوع می تواند فشار فروش زیادی به بازار تحمیل کند.
در این راستا سید روح الله میرصانعی، دبیر کل کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار از نبود هیچ گونه الزامی برای تسویه اعتبارات خبر داد و افزود: طبق مقررات موجود در بازار سرمایه، کارگزاری های فعال در بازار الزامی برای تسویه اعتبارات خود در پایان سال مالی ندارند. بنابراین هر شرکت کارگزاری در صورت تمایل می تواند تصمیم به تسویه اعتبارات مشتریان خود بگیرد یا مهلت بیشتری برای در اختیار داشتن اعتبارات، به آنها دهد.
وی با اشاره به قوانین مربوطه، تصریح کرد: در واقع نه در قوانین وضع شده توسط سازمان بورس اوراق بهادار و نه در قراردادها و ضوابط کانون کارگزاران ، الزامی برای تسویه اعتبارات کارگزاری ها وجود ندارد. در این راستا شرکت کارگزاری می توانند با توجه به شرایط بازار سهام و همچنین وضعیت اختصاصی خود، مهلت بیشتری برای تسویه اعتبارات قائل شوند.
میرصانعی در پاسخ به این سوال که این موضوع چه تاثیری بر روند بازار سرمایه خواهد داشت، گفت: طبیعتا هر چقدر میزان تسویه اعتبارات بیشتر باشد، یعنی عملا مشتریان موظف هستند برای بازپس دادن این اعتبارات به فروش سهام خود اقدام کنند. به این ترتیب هر چه میزان تسویه اعتبارات بالاتر باشد، عرضه سهام تشدید شده و روندی قیمتی سهام را تحت تاثیر قرار خواهد داد.
دبیر کل کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار با اظهار این مطلب که هر چه توان اعتبارگیری مشتریان افزایش یابد، شاهد تقویت تقاضا از این سمت خواهیم بود، گفت: این امر سبب می شود تا فشاری از سمت عرضه به بازار سهام ایجاد نشود.
میرصانعی در ادامه با اشاره به نگرانی برخی از شرکت های کارگزاری بابت تبعات مالیاتی احتمالی از سمت اعتبارات، گفت: برخی شرکت های کارگزاری از بابت تبعات احتمالی مالیاتی نگرانی دارند و ترجیح می دهند که در پایان سال، اقدام به تسویه داشته باشند. در این راستا باید تاکید کرد که سازمان امور مالیاتی بخشنامه ای را مصوب کرده و هزینه اعتبارات برای کارگزاران را به رسمیت شناخته است. به این ترتیب دغدغه مالیاتی نیز برای کارگزاری ها رنگ باخته است.
وی بیان کرد: مجدد تاکید می شود که تسویه اعتبارات برای کارگزاری ها کاملا اختیاری است و هیچ الزامی در این زمینه وجود ندارد. شرکت های کارگزاری می توانند با سنجش شرایط بازار و همچنین شرایط مشتریان خود، این موضوع را عملیاتی کنند.
منبع: سنا