به گزارش صدای بورس، یکی به بهانه خط و خش بدنه و دیگری به بهانه نداشتن سپر. یکی از خریداران خودروی ناقص میگوید یک دستگاه خودروی کوئیک را خریداری کردم که تنها نقص آن نداشتن درپوش پلاستیکی جعبه فیوز بود!
او اما موفق نشده است که خودرو را از مزایده بخرد و خودروی ناقص سر از نمایشگاه اتومبیل درآورده و آن را با قیمت روز بازار آزاد خریداری کرده است. مشتری دیگری با تجربه مشابه توضیح میدهد که یک دستگاه خودروی ۴۰۵ را در حالی خریداری کرده که علاوه بر گزارشهای کاغذی نقص قطعه که روی شیشه جلوی خودرو چسبانده بودند، با ماژیک روی کاپوت و شیشه هم عنوان «خودروی ناقص» درج شده بود اما خودرو فقط زه یکی از درها را نداشت.
خودروسازان در روزهای تحریم بهانه جدیدی جور کردهاند و بارها علت اختلال در عرضه منظم خودرو را نبود قطعات و خودروهای ناقص گفتهاند. آخرین گزارش موجود از وضعیت خودروهای ناقص به ادعای فرشاد مقیمی، مدیرعامل ایرانخودرو برمیگردد که نیمه بهمن امسال تعداد آن را ۳۰ هزار دستگاه دانسته است.
آخرین آمار تجمیعی دو خودروساز هم مربوط به آبان ماه است که نشان میدهد حدود ۱۸ درصد خودروهای سواری تولید شده دچار نقص قطعه هستند.
کمبود قطعه نداریم!
محمدرضا نجفیمنش، رییس انجمن قطعهسازان اما به تجارتنیوز میگوید که کمبود خاصی از نظر قطعه خودرو وجود ندارد و تنها مشکل این است که قطعات وارد شده در گمرک دپو است که اگر این محموله آزاد شود خودروسازان هیچ مشکلی برای تامین قطعه ندارند.
امیرارسلان منصوری، عضو هیات مدیره اتحادیه فروشندگان خودرو کشور درباره ادعای مشتریان بازار خودرو به تجارتنیوز توضیح میدهد: خودروسازان بدون مجوز وزارت صمت و شورای رقابت نمیتوانند خودروهای ناقص را به مزایده بگذارند و اگر این اتفاق افتاده است این نهادها باید پاسخگو باشند.
او ادامه میدهد: متاسفانه مشکلات زیادی در فرآیند توزیع خودرو وجود دارد که بارها از طریق تشکلهای صنفی به شورای رقابت و وزارت صمت گزارش شده اما گوش شنوایی وجود ندارد و مصرفکننده تنها بازنده این بازار است.
ولی رستمی، عضو شورای رقابت پاسخ دقیق و مشخصی به این مساله نمیدهد و به تجارتنیوز میگوید اعضای شورای رقابت بنا را بر این گذاشتهاند که فقط رییس شورای یعنی آقای رضا شیوا به رسانهها پاسخ بدهند و البته رضا شیوا هم به هیچکدام از تماسهای مکرر خبرنگاران پاسخ نمیدهد.
منبع: تجارت نیوز