به گزارش صدای بورس، مهدی مطلبزاده، عضو هیات مدیره انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعهسازان خودروی کشور بیان کرد: سال ۹۹ سال خیلی خوبی برای قطعهسازان نبود و از هر طرف تهدیداتی برای آنها وجود داشت که کرونا از یک طرف و تحریم از طرف دیگر در راس آنها بود.
وی ادامه داد: خودروی تارا با پشتوانه زنجیره تامین تنها خودروی ساخت داخل است که در مدت ۱۳ ماه با ۹۲ درصد داخلیسازی تکمیل شد و در حال حاضر روزانه ۷ یا ۸ عدد از این خودرو تولید می شود اما در سال ۱۴۰۰ تولید انبوه این خودرو آغاز خواهد شد.
مطلبزاده گفت: جدا از کاستیها، پروژه تارا از صفر تا صد با خودباوری و داخلی سازی تکمیل شد.
وی تولید گیربکس شش سرعته با طراحی داخلی را از دیگر اتفاقات مثبتی دانست که در سال ۹۹ رخ داده است و به خودروی شاهین و آریا اشاره و تکمیل آن را از دستاوردهای سال ۹۹ عنوان کرد.
این عضو هیات مدیره انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعهسازان خودروی کشور صنعت گفت: با توجه به تحریمها، در عمل امکان صادرات قطعه وجود ندارد و بسیاری از قطعهسازان که تا پیش از تحریمها صادرات داشتند، به دلیل نبود ارتباطات بانکی امکان صادرات ندارند و اکنون به صنعت خودروسازی کشور متکی هستند.
مطلبزاده با بیان اینکه قطعهسازی وابسته به خودروسازی است، اظهار کرد: اگر استراتژی مشخص با برنامه بلند مدت برای صنعت خودرو چیده شود ما شاهد شکوفایی آن خواهیم بود.
وی اضافه کرد: علاوه بر انجام برنامهریزی، باید فکری نیز برای تحریمهای داخلی کرد، چراکه اکنون ارگانهای دولتی نظیر تامین اجتماعی، سازمان امور مالیاتی، بانکها و… جزیرهای عمل میکنند.
مطلبزاده تاکید کرد: در شرایط فعلی که صنعت قطعه با مشکل روبهرو شده است، ارگانهای دولتی باید به یاری آن بشتابند نه اینکه این صنعت را تحت فشار قرار دهند.
وی عنوان کرد: بیست سال پیش سند چشم انداز بیست ساله ۱۴۰۴ تدوین شد اما باید دید نسبت به آن زمان چه پیشرفتی صورت گرفته است.
مطلبزاده افزود: در سند چشمانداز قرار بود در سال ۱۴۰۴، حدود ۳ میلیون خودرو تولید و یک میلیون دستگاه صادر شود و در قطعهسازی صادرات به ارزش شش میلیارد دلار انجام شود اما امروز میبینیم که هیچ پایشی صورت نگرفته است.
منبع: قطعه نیوز